استعلام قیمت
ثبت درخواست
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بهترین روش شستن فرش ماشینی در منزل

هر چند این روزها شستن فرش ماشینی در منزل به دلیل روی کار آمدن مراکز قالیشویی خیلی باب نیست، اما هنوز برخی افراد ترجیح می دهند که قالی خود را در خانه بشویند. آنها برای انجام این کار باید به برخی اصول و نکات توجه داشته باشند.

برای اینکار باید ابتدا گرد و خاک فرش خود را بگیرید، می توانید در این حالت فرش خود را از دیوار آویزان کرده و با چوب به آن ضربه بزنید، به هیچ وجه اینکار را در محیط بسته انجام ندهید، چون حجم گرد و غبار تولید شده بالا بوده و باعث آسیب دیدگی ریه هایتان خواهد شد.

در ادامه به جزییات شستن فرش ماشینی به صورت کامل پرداخته ایم. اما پیش از آن به یکی از بزرگترین معایب شستن فرش در خانه نیز اشاره می کنیم.

دقت کنید که شستن فرش ماشینی در منزل اگر به شیوه نادرستی انجام شود، مشکلات زیادی به بار می آورد؛ مثلاً پرزهای قالی وارد چاه شده و باعث گرفتگی آن می شود. در این زمان باید اقدام به بازکردن چاه و لوله های فاضلاب خود نمایید. یکی از مراکز لوله بازکنی تضمینی در این رابطه مرکز لوله بازکنی یوسف آباد تهران است. اگر در شهر یا منطقه دیگری ساکن هستید، از طریق گوگل نزدیکترین مرکز را پیدا کرده و با آن ارتباط بگیرید تا مشکلتان سریعتر رفع شود. اصولی ترین روش شستن فرش دست بافت و ماشینی در ادامه بیان شده است.

مراحل شستن فرش ماشینی در منزل

برای شستن فرش ماشینی در منزل ابتدا باید تمام لوازم ضروری برای تمیزکاری لکه ها از روی فرش را آماده کنید که شامل سطح آب، برس، مسواک قدیمی، حوله قدیمی، اسپری و جارو می شوند. برای شستشو نیز وجود موادی مثل شامپو فرش الزامی است. حالا شامپو فرش را با مقداری آب ترکیب کرده و با استفاده از ابزار مناسب روی لکه ها بکشید. اگر با همین راهکار ساده لکه ها تمیز شدند، دیگر نیازی به شستشوی تمام قسمت های فرش نیست.

اگر با انجام این کار فرش تمیز نشد، طبق این مراحل پیش بروید تا فرش را به شیوه سنتی بشویید:

مرحله اول گرفتن گرد و خاک

در مرحله اول باید تمام گرد و خاک نشسته شده روی قالی را بگیرید، در غیر این صورت حین شستشو این گرد و غبار تبدیل به گل می شوند و شستشوی قالی را برایتان سختتر می کنند.

شما می توانید قالی های کوچک را روی بند لباس بیندازید و با چوب روی آن بزنید تا گرد و خاک خارج شود. برای قالی های بزرگتر نیز کافیست چند بار روی آنها جارو دستی بکشید. با این کار تمام گرد و خاک نشسته شده بر روی الیاف برداشته می شوند و وارد مرحله بعدی می شوید.

اگر به صورت مداوم کار گرفتن گرد و خاک را انجام دهید، فرش ها خیلی کمتر کثیف می شوند.

مرحله دوم تمیزکردن لکه ها

بعضی از لکه ها به قدری سرسخت هستند که باید حتماً از ترکیبات مخصوص برای پاک کردن آنها استفاده کنید. مثلاً لکه روغن، آدامس، ادویه، رب گوجه فرنگی و … از جمله این لکه ها هستند. شما می توانید به روش مختلفی مثل استفاده از جوش شیرین یا شوینده های مخصوص ابتدا این لکه های سرسخت را از بین برده و سپس تمام فرش را بشویید.

مرحله سوم شستشوی فرش

به مهمترین مرحله شستن فرش ماشینی در منزل می رسیم. در این مرحله ابتدا باید اجازه دهید که به واسطه آب تمام سطح فرش نم بکشد. حالا مواد شوینده را در سطح فرش ریخته و با استفاده از فرچه های مناسب روی قالی بکشید. تمام سطح قالی را فرچه کشیده و در صورت نیاز دوباره این کار را انجام دهید.

حالا شلنگ آب را بر روی فرش بگیرید و تمام سطح آن را بشویید. در حین آب کشی از پارو استفاده کنید تا تمام کف و کثیفی های بین الیاف قالی از فرش خارج شوند. شما باید پارو را در جهت خواب فرش بکشید.

با هر بار پاروکشیدن باید فرش را به آرامی لوله کرده و دوباره پارو بکشید و آب کثیف را از قالی خارج کنید. زمانی که شستشوی فرش به اتمام رسید، وارد مرحله بعدی می شوید.

مرحله چهارم خشک کردن فرش در هوای آزاد

حالا باید قالی را در معرض هوای آزاد بگذارید تا به مرور خشک شود. در بین انواع روش ها پهن کردن قالی در معرض هوای آزاد بهترین نتیجه را در بر دارد. ابتدا قالی را برای دو ساعت لوله کنید تا آب آن گرفته شود و بعد قالی را باز نمایید، بهتر است بین قالی و زمین فاصله ایجاد کنید تا هوا زیر آن جریان یابد.

برای این کار می توانید در زیر قالی با جعبه های میوه یا هر وسیله دیگری فاصله قرار دهید. با انجام این کار به مرور تمام رطوبت موجود در قالی از بین می رود و هیچ لکه اضافه ای بر اثر رطوبت روی آن باقی نمی ماند.

تمیزکردن فرش با بخارشوی

اگر دستگاه بخارشوی دارید، در اغلب موارد نیازی به شستن فرش نیست و به راحتی با استفاده از بخارشوی می توانید سطح آن را تمیز کنید. برای استفاده از این دستگاه ابتدا باید سطح فرش را جارو بکشید و تمام زباله ها و گرد و غبارهای آن را بگیرید. حالا باید لکه های سرسخت روی قالی را با استفاده از روش های مناسب پاک کرده و سپس به سراغ بخارشوی بروید.

شما با استفاده از بخار شوی باید سطح فرش را مرطوب کنید. حالا کافیست یک برس و اسکراب بردارید و با تمیزکاری سطح فرش تمیزی را به خانه خود هدیه دهید. در انتها با استفاده از دستمال های میکروفایبر خشک روی فرش کشیده و تمام ذرات گرد و غبار را از بین ببرید.

بعد از کشیدن دستمال منتظر بمانید تا قالی خشک شود. حالا یک بار روی آن جاروبرقی بکشید. طی همین روند ساده بسیاری از لکه های اضافه روی قالی شما پاک می شوند.

بررسی نکات مهم در شستن قالی در خانه

برای شستن فرش ماشینی یا دستی توجه به برخی نکته ها الزامی است که عبارتند از:

  • قبل از اینکه از یک ماده شوینده برای قالی استفاده کنید، مطمئن شوید که شوینده هیچ لکه ی جدیدی روی فرش به وجود نمی آورد. برای این کار مقداری از شوینده را در قسمت ناپیدایی از قالی بریزید و منتظر بمانید؛ اگر همچنان هیچ لکه ای ایجاد نشد، یعنی شوینده برای شستن فرش مناسب است.
  • در حین شستشو سعی کنید که تمام کف اضافه موجود در قالی را پاک کنید. کف می تواند باعث پوسیدگی الیاف فرش شود و آسیب های جدی به آن برساند، بنابراین باید حتماً تمام کف های داخل قالی را بگیرید.
  • به میزان آب مصرفی برای شستشوی توجه کنید هر چه قالی مرطوبتر باشد، خشک شدن آن دیرتر است. رطوبت حتی باعث سنگین شدن فرش هم می شود، بنابراین در جا به جایی آن مشکلات زیادی برایتان به وجود می آید.
  • برخی فکر می کنند هر چه از مواد شوینده بیشتری استفاده کنند، فرش تمیزتر می شود. در صورتی که مواد شوینده زیاد فقط باعث ایجاد کف اضافه می شوند و تا زمانی که بخواهید این کف ها را از قالی خارج کنید، زمان زیادی طول می کشد. این کار منجر به مصرف آب بیش از اندازه و صرف انرژی زیاد خواهد شد.
  • پرزها و نخ های قالی را جمع کنید تا مبادا وارد چاه شده و باعث گرفتگی چاه و لوله آن شوند.

این روزها مراکز قالیشویی با قیمتی مناسب خدمات شستشوی قالی را بر عهده می گیرند؛ بنابراین به جای تحمل چالش های زیاد شستشوی فرش در خانه آن را به مراکز قالیشویی بسپارید.

شستن فرش ماشینی در منزل، کاری با چالش های مختلف

شستن فرش ماشینی در منزل اقدامی با چالش های مختلف است. شما باید به تمامی نکات شستشو توجه داشته باشید تا مبادا در حین شستن قالی مشکلی برایتان به وجود بیاید.

اگر تمام نکته ها رعایت شوند، حتی کوچکترین لکه ها از روی قالی ها تمیز می شوند و شما می توانید قالی را درست مثل روز اول تمیز کرده و در خانه پهن کنید. برای دریافت راهنمایی های بیشتر برای شستشوی قالی پیشنهاد می کنیم با مراکز قالیشویی معتبر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *