استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
تجهیزات مکانیکی و برقی

اعلام حریق هوشمند

اعلام حریق هوشمند یک سیستم یکپارچه و متشکل از اجزایی چون دتکتورها، کنترل پنل، هشدار دهنده ها و … تشکیل شده است. این سیستم ها آتش سوزی را از طریق سنسورها و دتکتور اعلام حریق شناسایی کرده و هشدار را به کنترل پنل انتقال می دهند و بسته به پیکربندی سیستم، هشدار را از طریق آژیر اعلام حریق و فلاشر اعلام حریق به اطلاع ساکنین ساختمان می رسانند.

سیستم اعلام حریق هوشمند به دو دسته متعارف و آدرس پذیر طبقه بندی می شوند. سیستم های اعلان حریق متعارف قیمت پایین تری داشته ولی هزینه نصب و پیاده سازی آن ها بالا می باشد، درحالیکه سیستم های آدرس پذیر قیمت اولیه بالاتری دارند اما هزینه نصب آن ها کمتر است. در ادامه به بررسی اعلان حریق هوشمند خواهیم پرداخت.

پنل اعلام حریق

قیمت سیستم اعلام حریق هوشمند

قیمت سیستم اعلام حریق هوشمند بسته به برند، مشخصات فنی و نوع آن بسیار متغیر می باشد. سیستم اعلام حریق هوشمند برندهای ایرانی ارزان تر از برندهای خارجی می باشد. سیستم های متعارف قیمت پایین تری از سیستم های آدرس پذیر دارند. با این حال هزینه نصب این سیستم ها بیشتر تر از سیستم های آدرس پذیر است.

جدا از نوع پنل، نوع دتکتورها و شستی اعلام حریق نیز بر قیمت سیستم اعلام حریق تاثیر دارد. بنابراین جهت کاهش قیمت سیستم اعلام حریق هوشمند می توانید از دکتورها و شستی های ارزان قیمت استفاده نمایید.

اعلام حریق هوشمند چیست

اعلام حریق هوشمند یک سیستم جامع و یکپارچه است که با ایجاد ارتباطی پیوسته بین اجزای مختلف اعلام حریق، وقوع آتش سوزی در ساختمان را به سرعت شناسایی کرده و آن را از طریق هشدار دهنده های سمعی و بصری به اطلاع ساکنین می رساند.

اجزای اصلی سیستم اعلام حریق هوشمند شامل دتکتور، کنترل پنل، شستی اعلام حریق و هشدار دهنده می باشد. اولین مرحله در تشخیص حریق در اعلام حریق هوشمند توسط دتکتورها انجام می شود. دتکتورها بسته به مکانیزم خود، حریق را شناسایی کرده و پیام را به کنترل پنل منتقل می کنند. پس از انتقال پیام به کنترل پنل، بسته به پیکربندی سیستم هشدار، هشدار دهنده های مربوط به محل حریق، فعال شده و ساکنین از حریق با خبر می شوند.

برخی از سیستم های اعلام حریق هوشمند ، حریق را از طریق موبایل نیز به اطلاع ساکنین می رسانند. در نتیجه اگر ساکنین، کیلومترها از محل حریق فاصله داشته باشند نیز از حریق مطلع خواهند شد. همچنین سیستم هشدار می تواند بسته به نوع ساختمان به صورت تک مرحله ای یا دو مرحله ای باشد. در سیستم هشدار تک مرحله ای پس از شناسایی حریق، سیستم هشدار دهنده بدون نیاز به تایید شخص ثالث فعال می شود. درحالیکه در سیستم هشدار دو مرحله ای، حریق به اطلاع مدیر ساختمان و تعدادی از ساکنین رسیده و در صورت تایید، سیستم هشدار فعال می گردد.

سیستم هشدار دو مرحله ای عموما برای ساختمان های بزرگ و یا مکان عمومی مانند پاساژها کاربرد دارد. در این ساختمان ها، فعال شدن بی مورد سیستم هشدار می تواند باعث ایجاد نگرانی شده و امنیت ساختمان و افراد حاضر در ساختمان را به مخاطره بیندازد. بنابراین بهتر است در این ساختمان ها، سیستم های اعلانی و هشداری به صورت دور مرحله ای پیکربندی شوند.

شستی اعلام حریق

انواع سیستم اعلام حریق هوشمند

اعلام حریق هوشمند به دو دسته متعارف و آدرس پذیر دسته بندی می شود. سیستم اعلام حریق متعارف قدیمی تر از سیستم آدرس پذیر می باشد. در سیستم های متعارف، محل دقیق حریق مشخص نشده و تنها زونی که حریق در آن رخ داده است، روی کنترل پنل نمایش داده می شود. درحالیکه سیستم های آدرس پذیر محل دقیق وقوع حریق را اعلام می کنند و قیمت سیستم اعلام حریق هوشمند متعارف کمتر از سیستم آدرس پذیر می باشد.

برای نصب سیستم اعلام حریق هوشمند متعارف، ساختمان به زون های مختلف تفکیک شده و هر زون به تجهیزات اعلام حریق نظیر شستی، آژیر، فلاشر و دتکتور مجهز می شود. زمانی که حریق از طریق فشردن شستی و یا دتکتور شناسایی شود، زونی که حریق در آن رخ داده در کنترل پنل مشخص شده و سیستم هشدار بسته به پیکربندی در آن زون و یا زون ها همجوار فعال می شود.

در سیستم اعلام حریق هوشمند آدرس پذیر، دتکتورها و تجهیزات اعلام حریق به کنترل پنل متصل شده و در صورت بروز حریق، محل دقیق آتش سوزی توسط کنترل پنل نمایش داده می شود. سیستم های آدرس پذیر به دلیل نمایش محل دقیق آتش سوزی از سیستم های متعارف دقیق تر می باشند. همچنین از آنجایی که محل دقیق آتش سوزی در این سیستم مشخص می شود، فرآیند اطفاء حریق توسط آتش نشانان با سرعت بیشتری انجام می پذیرد.

دتکتور دود اعلام حریق

مزایای اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق هوشمند از مزایای فراوانی برخوردار هستند. یکی از مزیت های این سیستم ها، شناسایی خطاها در سیستم می باشد. در نتیجه در صورت وجود مشکل در سیستم می توان آن را به سرعت شناسایی و رفع نمود. بطور کل از مزایای سیستم اعلان هوشمند حریق می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • مانیتورینگ یکپارچه ساختمان به صورت شبانه روزی
  • تشخیص و اعلام حریق در سریع ترین زمان
  • امکان تنظیم حساسیت دتکتورها به صورت مجزا برای پیشگیری از اعلام نادرست حریق
  • کاهش خطاهای انسانی و خسارات در پی آن
  • هزینه نگهداری و تعمیرات نسبتا پایین
  • تشخیص زودهنگام خطاهای سیستم

اهمیت استفاده از اعلان هوشمند حریق

استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند برای هر ساختمان مسکونی، اداری و تجاری جهت کاهش خطرات ناشی از حریق، ضروری می باشد. تشخیص به موقع حریق و محل وقوع آن برای تخلیه سریع ساختمان و اطفاء حریق توسط آتش نشانان بسیار حائز اهمیت می باشد.

سیستم اعلام حریق هوشمند با رصد کردن شبانه روزی ساختمان، خطرات و آسیب های مالی و جانی ناشی از حریق را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین استفاده از این سیستم در تمامی ساختمان ها و اماکن توصیه می شود.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

دستگاه اعلام حریق

شرکت اعلام حریق

آخرین عناوین

قیمت چسب کاشی ۵ کیلویی

قیمت چسب کاشی 5 کیلویی همانند سایر انواع چسب کاشی وابسته به عواملی چون برند…

58 دقیقه پیش

تولید کننده تری دی پانل

تری دی پنل ‌ها به عنوان یکی از نوآوری‌ های مهم در صنعت ساخت و…

11 ساعت پیش

خرید اسانسور قسطی

خرید اسانسور قسطی ، ساکنین ساختمان های قدیمی و فاقد آسانسور را قادر می سازد…

11 ساعت پیش

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک یکی از بروز ترین انواع آسانسورها می باشد که هنگام انتخاب آسانسور کمتر…

12 ساعت پیش

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

2 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش