استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

استفاده از جکوزی در بارداری

جکوزی در بارداری
جکوزی در بارداری

بسیاری از خانم های باردار، استفاده از جکوزی در بارداری را برای افزایش آرامش و کاهش دردها و کوفتگی های عضلانی، لذت بخش می دانند. آب گرم موجب شل شدن عضلات، کاهش فشار های بدن و تسکین دردها می شود. اما گرمای آب جکوزی حاملگی ، باید کنترل شده باشد. زیرا گرمای بیش از حد آب می تواند موجب گرمازدگی (هایپرترمی)، احساس ضعف، سرگیجه و کم آبی بدن شده و برای جنین خطرناک باشد. به همین دلیل قبل از استفاده از جکوزی در دوران بارداری ، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و جوانب احتیاط و نکات ایمنی را رعایت نمود. ممکن است طبق صلاحدید پزشک، با توجه به شرایط شخص باردار، استفاده از جکوزی در بارداری برای او ممنوع باشد.

در این مطلب، به بررسی جامع نحوه استفاده از جکوزی در بارداری و نکات ایمنی مرتبط با آن می‌ پردازیم. این مطالعه، شامل جنبه‌ های مختلفی از استفاده از جکوزی در دوره بارداری می‌ شود؛ از جمله نکات ضروری، دمای آب و محدودیت‌ های ممکن. این تجربه ممکن است برای بسیاری از زنان در این دوره زمانی، تسکین بخش باشد، اما ملاحظه نکات ایمنی اهمیت بالایی دارد.

دمای مناسب آب جکوزی در بارداری

یکی از مهم ترین عوامل خطرناک در استفاده از جکوزی در بارداری ، دمای آب است. درطول دوران بارداری، به دلیل تغییر در سطح هورمون های بدن مادر، دمای بدن بالاتر از حالت عادی است. در نتیجه با نشستن و استراحت در جکوزی در دوران بارداری ، دمای بدن بیشتر بالا می رود. معمولا دمای جکوزی های پیش ساخته به صورت پیش فرض بر روی ۴۰ درجه سانتی گراد تنظیم شده اند. در بازه های زمانی مختلف نیز آب درون جکوزی توسط هیتر دوباره گرم می شود.

نکته قابل توجه این است که در تمام طول مدت بارداری، دمای بدن مادر نباید بیشتر از ۳۹ درجه سانتی گراد شود. درنتیجه اگر جکوزی شما قابلیت تنظیم دما دارد، برای استفاده از جکوزی در بارداری ، باید دمای آن را حداکثر بر روی ۳۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. دمای بالاتر از این میزان، مخصوصا در سه ماهه اول بارداری، می تواند برای رشد و سلامتی جنین خطرناک باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش زیاد دمای بدن شخص باردار، قبل از کاشت جنین در رحم و حتی ۱۲ هفته ابتدای بارداری، منجر به نقص در رشد جنین و یا حتی سقط جنین شود.

از جمله خطرات دمای بالای جکوزی حاملگی برای مادر باردار می توان به احساس گرمازدگی، سرگیجه، حالت تهوع و حتی از دست دادن هوشیاری اشاره کرد. زیرا هنگام استفاده از جکوزی و حتی سونا، بدن مادر امکان پایین آوردن دمای خود را به وسیله تعریق از سطح پوست ندارد.

جکوزی در بارداری
دمای مناسب آب جکوزی در بارداری

نحوه استفاده از جکوزی در دوران بارداری

دوران بارداری، سرشار از تغییرات در جسم و احساسات مادران است. از نگرانی برای رعایت نکات ایمنی جهت حفظ سلامتی جنین تا تغییرات جسمانی و احساس درد در نواحی مختلف بدن، همگی از اتفاقات طبیعی در طول حاملگی هستند. اغلب مادران باردار به دنبال راهی هستند تا مقداری از تنش های جسمی و ذهنی ناشی از تغییرات هورمونی آن ها بکاهد. یکی از این روش ها، استفاده از جکوزی در دوران بارداری است.

طول دوره ۹ ماهه بارداری به سه بخش ۳ ماهه تقسیم بندی می شود؛ سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری. استفاده از جکوزی در هر دوره سه ماهه و بسته به میزان رشد جنین، متفاوت بوده و نیاز به رعایت شرایط خاصی دارد. نحوه استراحت در جکوزی حاملگی در هر دوره، سوال بسیاری از خانم های باردار بوده و نگرانی های بسیاری درباره آن دارند. در ادامه به توضیح این شرایط می پردازیم.

جکوزی در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری، استفاده از جکوزی نیاز به احتیاط بیشتری دارد. زیرا سه ماهه اول، مرحله بسیار حیاتی و حساسی در رشد جنین است. در این دوره به دلیل تغییرات میزان هورمون ها، دمای بدن شخص باردار بالاتر از حالت نرمال است. حال، گرمای آب درون جکوزی نیز می تواند دمای بدن فرد باردار را بالاتر ببرد. گرمای بالای آب جکوزی در بارداری ، مخصوصا در دوره ای که بدن و مغز جنین در حال شکل گیری است، می تواند بسیار خطرناک باشد. وضعیت سلامتی و شرایط بدن هر فرد بارداری با فردی دیگر متفاوت بوده و ممکن است زودتر دچار گرمازدگی شود. به همین دلیل به طور کلی توصیه می شود که از استفاده از سونا و جکوزی در سه ماهه اول بارداری، حتی برای مدت زمان کوتاه نیز پرهیز شود.

تفاوت شرایط استفاده از جکوزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

استفاده از جکوزی در سه ماهه دوم بارداری، به نسبت سه ماهه اول، ایمن تر است. در سه ماهه سوم نیز، به دلیل آن که تغییرات جسمی مادر به اوج خود رسیده و زمان زایمان نزدیکتر می شود، مراقبت های بسیار خاصی نیاز است. در حالت کلی، چه در سه ماهه دوم بارداری باشید و چه در سه ماهه سوم، استفاده از جکوزی در بارداری نیاز به رعایت دستورالعمل ها و نکات ایمنی دارد. جهت مقایسه تفاوت های شرایط استفاده از جکوزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری، نکات زیر را مورد بررسی قرار داده ایم.

جکوزی در بارداری
استفاده از جکوزی در دوران بارداری

میزان رشد جنین

در سه ماهه دوم بارداری، جنین نسبت به سه ماهه اول رشد بیشتری پیدا کرده است. در نتیجه، کمتر در معرض آسیب های ناشی از افزایش دمای بدن قرار می گیرد. اما این بدان معنا نیست که نیازی به رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از جکوزی در بارداری نیست. رشد جنین در سه ماهه سوم، نسبت به سه ماهه دوم نیز بیشتر شده و خطر نسبتا کمتری رشد او را تهدید می کند. اما به دلیل تغییرات زیاد فیزیکی مادر، ممکن است دچار ناراحتی ها و محدودیت های جسمی در تجربه استفاده از جکوزی در بارداری باشد.

جکوزی در بارداری و خطر گرمازدگی

یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامتی جنین در تمام طول مدت بارداری، گرم شدن بیش از حد بدن مادر است. در سه ماهه دوم حاملگی، جنین توانایی بیشتری برای تنظیم دمای بدن خود دارد و می تواند دمای کمی بالاتر را نیز تحمل کرد. اما در سه ماهه سوم، بدن مادر به دلیل تغییرات جسمی و هورمونی شدید، توانایی کمتری در تنظیم دما خواهد داشت. در حالت کلی، توصیه می شود که میزان دمای آب جکوزی در دوران بارداری را جدی گرفته و به آن توجه کرد.

طول مدت استفاده از جکوزی در دوران بارداری

به طور کلی، طول مدت استفاده از جکوزی در بارداری ، نسبت به شرایط عادی، بسیار کمتر است. ممکن هست یک فردی که باردار نیست بتواند مدت نیم ساعت در جکوزی استراحت کند؛ اما حداکثر مدت این زمان برای یک خانم باردار در سه ماهه دوم بارداری، ۱۰ دقیقه است. در سه ماهه دوم، به دلیل شرایط با ثبات تر جنین نسبت به سه ماهه اول و سه ماهه آخر، می توان به مدت زمان بیشتر، یعنی حداکثر ۱۰ دقیقه، از جکوزی استفاده نمود.

تغییرات جسمی و فیزیکی مادر

سه ماهه سوم بارداری، که سه ماه آخر می باشد، رشد جنین به حداکثر خود می رسد. در نتیجه ی این رشد، بدن مادر نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اندازه شکم افزایش می یابد. با افزایش اندازه شکم مادر در ماه های آخر بارداری، مادر دچار ناراحتی هایی در ناحیه کمر و پاها می شود. همچنین احتمال خیلی بالایی دارد که در ماه های آخر،شخص باردار هنگام ورود یا خروج از جکوزی در بارداری دچار مشکل در حفظ تعادل باشد. در نتیجه پزشکان توصیه می کنند که برخی خانم های باردار با توجه به شرایط جسمانی خود، در ماه های آخر از جکوزی استفاده نکنند.

نکات ایمنی استفاده از جکوزی در بارداری

اگر شما در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید و پزشک اجازه استفاده از جکوزی در بارداری را داده است، با رعایت نکات زیر، می توانید با خیال راحت از جکوزی استفاده کنید:

  • مدت زمان استفاده از جکوزی در بارداری ، بسته به وضعیت سلامتی مادر و جنین، بیش از ۱۰ دقیقه نباشد.
  • دمای آب جکوزی را بر روی ۳۵ درجه سانتی گراد، یا بسته به احوال خود، کمتر تنظیم نمایید.
  • سعی کنید تا گردن و قفسه سینه خود را بالاتر از سطح آب نگه دارید تا به خنک ماندن بدن کمک کند.
  • با کمی فاصله از جت های پرتاب آب گرم بنشینید.
  • در صورت تجربه هرگونه احساس ناخوشایند مانند سرگیجه و احساس ضعف، سریعا از جکوزی خارج شوید.
  • اگر احساس تشنگی، گرگرفتگی و تعریق داشتید، از جکوزی خارج شوید و آب بنوشید.
جکوزی در بارداری
نکات ایمنی استفاده از جکوزی در بارداری

آیا جکوزی برای بارداری ضرر دارد؟

با توجه به مطالبی که در بالا بررسی شده است، می توان گفت که استفاده از جکوزی در سه ماهه اول بارداری بسیار خطرناک بوده و توصیه نمی شود. اما در حالت کلی، برای استفاده از جکوزی در سه ماهه دوم و سوم، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا با بررسی وضعیت سلامتی مادر و جنین، تصمیم گیری کند. در صورت صلاحدید پزشک به استفاده از جکوزی در دوران بارداری ، می توان با رعایت دستورالعمل ها و نکات ایمنی، از جکوزی در بارداری استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر:

جکوزی برای کودکان

فواید جکوزی برای پوست

بهترین برند جکوزی

سایز وان حمام

جکوزی آپارتمانی

وان جکوزی تک نفره

اندازه استاندارد وان جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)