استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آیا هبلکس برای پروژه های ساختمانی کوچک هم مناسب است؟

آیا هبلکس برای پروژه های ساختمانی کوچک هم مناسب است
ساختمان سازی با بلوک هبلکس

یکی از تصمیمات مهمی که در هنگام شروع یک پروژه ساختمانی باید گرفت انتخاب مصالح ساختمانی است. امروزه با گسترده شدن مصالح و ابزار ساختمانی، انتخاب بهترین مورد از بین گزینه های موجود به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد. بلوک هبلکس یکی از همین مصالح نوین است که جای سایر بلوک های ساختمانی سبک و سنگین را گرفته و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود توانسته است جایگاه خوبی در بین فعالان حوزه صنعت ساختمان کسب کند. انتخاب مصالح ساختمانی نسبت به حجم پروژه ها و همچنین موقعیت جغرافیایی پروژه ممکن است متفاوت باشد.

سوالی که برای کارفرمایان به وجود می آید این است که بلوک هبلکس با توجه به این همه ویژگی و مزایای منحصر به فرد، برای پروژه های ساختمانی کوچک هم مناسب است یا خیر. برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. در ابتدا باید مروری بر این بلوک و ویژگی های آن داشته باشیم.

بلوک هبلکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بلوک هبلکس یک بلوک سبک ساختمانی است که با روش های نوین تولید می شود. این بلوک ها از موادی شامل سیمان، آهک و سیلیس تشکیل می شوند و درون دستگاه هایی به نام اتوکلاو و تحت فشار و دمای بسیار بالا تولید می شوند. از جمله ویژگی های این بلوک می توان به استحکام فوق العاده در عین سبکی وزن، عایق بودن در برابر صوت و حرارت، قابلیت برش پذیری، ابعاد دقیق و مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد.

مزایای استفاده از بلوک هبلکس آنقدر زیاد هستند که امروزه این بلوک ها به انتخاب اول معماران و مهندسین ساختمان تبدیل شده اند.

بلوک هبلکس
ویژگی عایق حرارتی بلوک هبلکس

مقایسه هبلکس با دیگر مصالح ساختمانی برای پروژه های کوچک

اولین برتری بلوک هبلکس نسبت به سایر بلوک های ساختمانی، عایق بودن در برابر صوت و حرارت است که به طور مثال در بلوک های سیمانی یافت نمی شود. این بلوک ها به علت تخلخل زیاد در ساختار خود مانع از عبور صدا و حرارت می شوند. میزان مقاومت در برابر صدای بلوک هبلکس تا ۵۰ دسیبل ارزیابی می شود. همچنین این بلوک ها توانایی مقاومت تا ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد را دارند. داشتن این ویژگی علاوه بر اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی می کند، می تواند خطرات ناشی از آتش سوزی را به حداقل برساند. دیوار هایی که با بلوک هبلکس ساخته می شوند می توانند به راحتی ۴ ساعت در برابر آتش مقاومت کنند.

برتری مهم دیگر این بلوک ها وزن سبک آن ها است. ابعاد بلوک هبلکس ۶۰*۲۵ سانتی متر است و در ضخامت های ۸،۱۰،۱۵ و ۲۰ سانتی متر تولید می شوند. با وجود ابعاد بزرگ، وزن بلوک هبلکس از بلوک های سیمانی سبک تر است. سبک بودن وزن بلوک علاوه بر اینکه هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد، بار مرده ساختمان را نیز کم می کند و باعث می شود سازه در برابر زلزله مقاوم تر باشد. وزن هر متر مکعب بلوک هبلکس حدود ۵۰ کیلوگرم می باشد در حالی که این مقدار برای آجر سفال حدود ۷۰ کیلوگرم است و برای بلوک لیکا به ۱۱۰ کیلوگرم می رسد.

برتری مهم دیگر این بلوک ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی قابلیت برش پذیری و کارپذیری راحت آن است. این بلوک ها به راحتی توسط اره برش می خورند و برای جایگذاری لوله ها و اتصالات مشکلی ایجاد نمی کنند.

بلوک هبلکس چیست
ابعاد مختلف بلوک هبلکس

نکات مهم در استفاده از بلوک هبلکس در پروژه های ساختمانی بزرگ و کوچک

اگر هبلکس را برای پروژه های ساختمانی خود انتخاب می کنید در نظر داشته باشید ممکن است قیمت ابتدایی این بلوک از برخی از بلوک ها بیشتر باشد و این موضوع شما را از خرید این بلوک منصرف کند اما انتخاب بلوک هبلکس می تواند در سایر هزینه های ساخت و ساز پروژه شما صرفه جویی کند. با استفاده از بلوک هبلکس به لایه گچ و خاک روی بلوک ها نیازی نیست و فقط کافی است با یک لایه گچ پوشانده شوند. از طرف دیگر هزینه ملات سیمانی برای اتصال و نیروی انسانی را نیز کاهش می دهد.

در نظر داشته باشید بسته بندی بلوک هبلکس اکثرا به صورت پالت است و علاوه بر اینکه از شکستگی بلوک ها جلوگیری می کند و شما نیازی به خرید بیش از اندازه بلوک ندارید، همچنین انتقال آن ها نیز راحت تر می شود. به این صورت که شما می توانید با جرثقیل بلوک ها را به طبقات بالاتر انتقال دهید و علاوه بر هزینه در زمان نیز صرفه جویی کنید.

برش پذیری بلوک هبلکس
برش پذیری مناسب بلوک هبلکس

نحوه استفاده از بلوک هبلکس برای پروژه های ساختمانی کوچک

نحوه استفاده از بلوک هبلکس برای پروژه های کوچک تفاوتی با پروژه های بزرگ ندارد. استفاده از این بلوک ها بسیار راحت و سریع است و می تواند در هزینه های پروژه صرفه جویی کند و روند ساخت را نیز سرعت ببخشد.

برای دیوارچینی با بلوک هبلکس نیازی به ملات ماسه و سیمان نیست و می توان برای نصب آن ها از چسب مخصوص بلوک هبلکس استفاده کرد. استفاده از چسب به جای ملات علاوه بر اینکه استحکام و چسبندگی بیشتری دارد در هزینه ها نیز صرفه جویی می کند و به دلیل حجم کمتر مورد نیاز نسبت به ملات سیمانی می تواند به محیط زیست نیز کمک کند. هر کیسه چسب هبلکس معادل ۲۰۰۰ کیلوگرم ملات ماسه و سیمان است. برای آماده کردن چسب هبلکس فقط کافی است پودر چسب آن را با آب مخلوط کرد.

برای دیوار چینی با بلوک هبلکس در ابتدا لایه ای از ملات ماسه و سیمان روی سطح ریخته می شود و لایه ای چسب روی آن اعمال می شود. در ردیف های بعدی برای اتصال بلوک ها فقط کافی است از چسب استفاده کنیم. ضخامت این چسب در حدود ۲ میلیمتر است در حالی که ضخامت ملات سیمانی برای دیوار چینی به ۳ سانتی متر نیز می رسد. ضخامت کمتر چسب هبلکس می تواند به سبک تر شدن وزن سازه نیز کمک کند.

در نظر داشته باشید سطح بلوک هبلکس باید قبل از استفاده از چسب با آب خیس شود تا هم چسبندگی بیشتری داشته باشد و هم در برابر جذب رطوبت محیط مقاوم شود. با انجام این کار می توان از بلوک هبلکس در انواع مناطق آب و هوایی حتی شمال کشور نیز استفاده کرد.

نصب هبلکس
ضخامت چسب هبلکس

در نهایت: آیا بلوک هبلکس برای پروژه های ساختمانی کوچک انتخاب مناسبی است؟

با بررسی همه عواملی که در بالا ذکر شد انتخاب بلوک هبلکس به عنوان مصالح ساختمانی پروژه ها یک انتخاب منطقی و یک گزینه مطلوب است. در واقع با انتخاب بلوک هبلکس برای انواع پروژه های ساختمانی در عین مزایای امروز برای آینده نیز سرمایه گذاری می شود. انتخاب بلوک هبلکس ارتباط زیادی به حجم پروژه ندارد و بیشتر به نوع پروژه، بودجه و نیاز های بخصوص آن مرتبط است. اگر به دنبال کاهش وزن سازه، بهبود عایق بندی صوتی و حرارتی و سرعت بخشیدن به زمان ساخت هستید، بدون توجه به حجم پروژه خود می توانید بلوک هبلکس را انتخاب کنید. بزرگ یا کوچک بودن پروژه شما فقط منجر به اندکی تفاوت در هزینه های مربوط به حمل و نقل و نیروی انسانی می شود.

برای مطالعه بیشتر:

بلوک سیپورکس چیست؟

بلوک ساروج چیست؟

بلوک ساختمانی لیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.03 ( 7 نظر)