استعلام قیمت
ثبت درخواست
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

هوشمند سازی ساختمان چیست

هوشمند سازی ساختمان چیست
هوشمند سازی ساختمان چیست

هوشمند سازی ساختمان چیست ، برای پاسخ به این سوال باید اکثر تجهیزات برقی موجود در ساختمان را بررسی کرد. هوشمندسازی ساختمان یا مدیریت هوشمند ساختمان ، سخت افزارها و نرم افزارهایی هستند که برای نمایش اطلاعات و کنترل آنها نصب می گردد. اصلی ترین وظیفه سیستم هوشمند ساختمان پایش مداوم تجهیزات هوشمند و ارسال فرمانهایی به هر بخش می باشد. انجام این فرایند در واقع سبب ایجاد راحتی و آسایش برای ساکنان ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

هوشمند سازی ساختمان چیست
هوشمند سازی ساختمان

اگر بخواهیم مفهوم سیستم هوشمند ساختمان چیست را به بیان ساده تر توضیح دهیم، باید گفت که این سیستم وظیفه کنترل تجهیزاتی نظیر روشنایی، درب ها، پرده ها، سیستم صوتی هوشمند خانگی و دوربین مدار بسته را برعهده دارد.

روش های اجرای هوشمندسازی ساختمان چیست

شاید یکی از اولین سوالاتی که به ذهن هر کاربر در حوزه هوشمند سازی خطور می نماید، این است که انواع روش های هوشمند سازی ساختمان چیست . هوشمند سازی ساختمان به دو روش با‌سیم و وایرلس انجام می شود.

روش های اجرای هوشمندسازی ساختمان چیست
روش های اجرای هوشمندسازی

سیستم هوشمند ساختمان باسیم چیست

برای پاسخ به سوال سیستم هوشمند ساختمان باسیم چیست باید گفت که، سیستم هوشمند ساختمان با‌سیم برای انتقال اطلاعات بین انواع سیستم های هوشمند مانند پرده، مانیتور لمسی و روشنایی نیاز به سیم کشی هوشمند ساختمان دارد. اغلب در سیستم هوشمندسازی ساختمان از کابل های cat5 و cat6 و یا کابل شبکه استفاده می شود. اصلی ترین مزایای این نوع اتصال عدم وجود نویز در ارتباط بین ماژول های هوشمند سازی ساختمان می باشد.

سیستم هوشمند ساختمان باسیم چیست
سیستم هوشمند ساختمان باسیم

سیستم هوشمند سازی ساختمان وایرلس چیست

شاید پرسیدن این سوال که سیستم هوشمند سازی ساختمان وایرلس چیست ، برای اکثر ساکنین ساختمان هوشمند ایجاد شود. این که آیا در این نوع سیستم ارتباط فقط به صورت اینترنتی است یا خیر، و یا وجود امواج ارتباطی وایرلس باعث آسیب رسانی به افراد می شود از سوالات مربوط به هوشمند سازی وایرلس می باشد.

سیستم هوشمند سازی ساختمان وایرلس چیست
سیستم هوشمند سازی ساختمان وایرلس

سیستم هوشمندسازی ساختمان وایرلس نیاز به ارتباط سیم نداشته و از مزایای آن میتوان به راحتی نصب و استفاده اشاره کرد. ارتباط سیستم های بی سیم از طریق وای فای (اینترنت)، بلوتوث و ارسال پیام به کمک سیم کارت انجام می شود. این امواج به دلیل وجود فرکانس کاری خاص دارای حداقل زیان برای انسان ها می باشند.

انواع هوشمند سازی ساختمان چیست

در خرید انواع سیستم های هوشمند سازی اولین سوالی که در ذهن مصرف کننده وجود خواهد داشت، انواع هوشمند سازی ساختمان چیست ، می باشد. برای همین منظور در هوشمند سازی ساختمان پروتکل ها و استانداردهای خاصی نظیر KNX، BACnet، Cbus، Lonworks و LON وجود دارد. مهم‌ترین و پرکاربرد ترین پروتکل‌های هوشمندسازی ساختمان KNX و BACnet می باشد. این پروتکل ها به دلیل وجود تجهیزات آن در تمامی بازار های جهان و همچنین پشتیبانی راحت، به صورت پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع هوشمند سازی ساختمان چیست
انواع هوشمند سازی ساختمان

پروتکل KNX

شاید این سوال برای شما پیش آید که بهترین پروتکل هوشمند سازی ساختمان چیست . در بین پروتکل های هوشمند سازی ساختمان ، KNX یکی از بهترین پروتکل ها می باشد. این پروتکل در سال 2006 به صورت چشمگیر کاربرد زیادی در بین تولیدکنندگان تجهیزات هوشمندسازی ساختمانپیدا کرده است. تجهیزات هر برندی که از این استاندارد استفاده می کند، قابلیت اتصال به هم دیگر را دارند. از طرفی قابل برنامه ریزی بودن این پروتکل محبوبیت آن را دوچندان نموده است. اصلی ترین هدف پروتکل سیستم هوشمند ساختمان KNX کاهش مصرف انرژی و همچنین بهبود زمان استهلاک تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می باشد. در همین راستا پروتکل KNX به میزان 60 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. این رقم، پروتکل KNX را در صدر صرفه جویی مصرف انرژی بین انواع پروتکل های هوشمندسازی قرار می دهد.

پروتکل KNX
پروتکل KNX

پروتکل Busnet

تمرکز شرکت های تولید کننده پروتکل Busnet بر این مبنا می باشد که این استاندارد برای ساختمان ها و سیستم های بزرگ استفاده شود. پروتکل Busnet در سال 1995 بر اساس علم بروز تولید شده تا بهترین نوع انتقال را در هوشمند سازی ساختمان ایجاد کند. تلاش این سیستم در جهت یکپارچه سازی تجهیزات خود می باشد که این امکان را فراهم می کند تا در جایگزین کردن قطعات نیاز به تعویض سیستم مرکزی نباشد و تنها لازم به جایگذاری قطعه مورد نظر باشد.

مزایای هوشمندسازی ساختمان چیست

سوالی که ذهن اکثر ساکنان ساختمان های هوشمند را مشغول می کند، این است که اهداف و مزایای هوشمندسازی ساختمان چیست . پاسخ به این سوال در ادامه توضیح داده شده است.

مزایای هوشمندسازی ساختمان چیست
مزایای هوشمندسازی ساختمان

افزایش ایمنی

با به کارگیری تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می توان سناریوهای مختلفی را برای ساختمان ایجاد کرد تا در زمان عدم حضور در منزل شبیه سازی های حضور فرد در منازل را اجرا کند. یکی از این سناریوها با نام سناریوی سرقت شناخته می شود. در این سناریو روشن کردن چراغ ها، تلوزیون و یا باز و بسته کردن پرده می توانند در شرایط عدم حضور کاربر اتفاق بیفتد.

افزایش ایمنی
افزایش ایمنی

کاهش مصرف انرژی

با بکارگیری سیستم هوشمند ساختمان می توان روشنایی، سرمایش و گرمایش را کنترل کرد. این سیستم با کمک سنسورهای مختلف شرایط محیطی مطلوبی برای ساکنان منزل ایجاد می کنند. یکی از سنسورهای هوشمندسازی ساختمان ، ماژول لوکس (سنسور تشخیص شدت روشنایی) می باشد که به کمک آن می توان در هر ساعتی از روز شدت روشنایی تولید شده را کنترل کرده و در یک میزان مشخص نگه داشت.

کاهش مصرف انرژی
کاهش مصرف انرژی

مانیتورینگ و کنترل تجهیزات

با متصل شدن تمامی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به یک شبکه می توان لوازم الکتریکی منزل را پایش کرده و داده های آماری لازم را استخراج نمود. مانیتورینگ (پایش) اطلاعات ساختمان به دو صورت قابل اجرا می باشد. در حالت اول می توان تمامی سیستم های هوشمند ساختمان را به گوشی موبایل متصل کرد. و در حالت دوم پایش این اطلاعات را می توان در پنل مرکزی موجود در داخل ساختمان مشاهده کرده و روی تمامی سیستم های هوشمند موجود تغییرات ایجاد نمود.

مانیتورینگ و کنترل تجهیزات
مانیتورینگ و کنترل تجهیزات

تجهیزات هوشمند ساختمان چیست

در سیستم های هوشمند ، تجهیزات هوشمند سازی ساختمان را می توان به دسته های روشنایی، سرمایش و گرمایش و دوربین مدار بسته تقسیم کرد.

تجهیزات هوشمندسازی سرمایش و گرمایش و کنترل آنها

کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش اعم از پکیج، پمپ ها و برج خنک کننده به کمک تجهیزات محلی نظیر فن کویل ها، کولرها و هواسازها از طریق هوشمند سازی ساختمان ممکن است. به کمک این سیستم می توان تجهیزات سرمایش و گرمایش را در زمان های مشخصی در دماهای خاصی قرار داد. یکی دیگر از قابلیت های سیستم های هوشمند سرمایش و گرمایش کنترل خودکار دمای محیط می باشد.

تجهیزات هوشمندسازی سرمایش و گرمایش و کنترل آنها
تجهیزات هوشمندسازی سرمایش و گرمایش و کنترل آنها

تجهیزات هوشمندسازی درب و کنترل آنها

به کمک سیستم هوشمندسازی ساختمان می توان تمامی درب های ساختمان، پنجره ها، کرکره برقی و درب پارکینگ را کنترل کرد. قابلیت کنترل اتوماتیک درب و پنجره در تجهیزات هوشمند درب نیز وجود دارد.

تجهیزات هوشمندسازی دزدگیر و کنترل آنها

به کمک تجهیزات ضد سرقت در هوشمندسازی ساختمان می توان امنیت ساختمان را بالاتر برد. سیستم ضد سرقت در واقع با تلفیق چند تجهیز هوشمند ایجاد شده و قابلیت های کنترل تردد، حضور یا عدم حضور شخص در منزل و روشن و خاموش کردن سیستم های الکتریکی به صورت رندم و اتوماتیک در طول روز را دارد. در طول فعال بودن سیستم ضد سرقت و در صورت ورود شخص به منزل، تجهیزات هوشمند سازی ساختمان اطلاع حضور یک فرد در ساختمان را به کاربر می دهد.

تجهیزات هوشمندسازی دزدگیر و کنترل آنها
تجهیزات هوشمندسازی دزدگیر و کنترل آنها

تجهیزات هوشمندسازی روشنایی و کنترل آنها

در سیستم های هوشمند ساختمان یکی از پرکاربرد‌ترین و محبوب ترین عملگرها، کنترل روشنایی به روش هوشمند می باشد. در این تجهیزات قابلیت کنترل میزان روشنایی، زمان روشن و خاموش شدن، تعداد لامپ های روشن شده و غیره وجود دارد.

سناریوهای هوشمندسازی ساختمان چیست

انواع سناریو را برای هوشمندسازی ساختمان می توان اجرا کرد. سناریوهای قابل اجرا برای ساختمان ها به شرح زیر می باشد.

  • سناریو خواب
  • سناریو سرقت
  • سناریو تولد
  • سناریو مهمانی
  • سناریو مسافرت

و دیگر سناریوهایی که کاربر مدنظر خود دارد.

سناریوهای هوشمندسازی ساختمان چیست
سناریوهای هوشمندسازی ساختمان

بهترین برندهای سیستم هوشمند سازی ساختمان چیست

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان تحت استاندارها و پروتکل های مختلفی توسط شرکت ها تولید می شوند. برندهای HDL، DEOS، JAEGER، BUSCH، JUNG، ABB، Tis، Ibit، Gfr، BUSCH، AIRTEK، Fibaro، Zipato، Zoblin، Berker، Philio و… از بهترین برندهای تولید شده در زمینه هوشمند سازی ساختمان هستند.

برای مطالعه بیشتر:

تابلوی برق هوشمند

آبیاری از راه دور با موبایل

قیمت سیستم صوتی سقفی

ماژول خانه هوشمند

قیمت کنتور برق در تهران

نحوه اجرای گرمایش از کف

دوربین مدار بسته هوشمند

طراحی سیستم آبیاری هوشمند

قفل دیجیتال درب ورودی

خانه هوشمند

پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

پنل خانه هوشمند

انواع اعلام حریق

سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی

بهترین سیستم اطفاء حریق جهت اتاق سرور مرکزی

مانیتور آتش نشانی چیست

سیستم اعلام حریق هوشمند

اجرای سرامیک روی گرمایش از کف

گرمایش از کف یا رادیاتور

قیمت آلاچیق آماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.62 ( 4 نظر)