استعلام قیمت
ثبت درخواست
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

محل نصب آژیر اعلام حریق

محل نصب آژیر اعلام حریق
محل نصب آژیر اعلام حریق

یافتن بهترین محل نصب آژیر اعلام حریق از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. آژیر اعلام با ایجاد صدای بلند و رسا، حریق را به اطلاع ساکنین می رساند. بنابراین به همان اندازه ای که دتکتور اعلام حریق در کشف حریق اهمیت دارند، آژیر و فلاشر اعلام حریق نیز در آگاه سازی ساکنین حائز اهمیت می باشند.

طبق یک قائده کلی محل نصب آژیر اعلام حریق باید به شکلی باشد که صدای آن به خوبی در تمامی نقاط زون پخش شود. مواردی چون درب های عایق صدا، وجود موانع در کنار آژیر و بالا بودن سطح صدای محیط، نصب آژیر اعلام حریق را چالش برانگیز می کنند.

محل نصب آژیر اعلام حریق
آژیر اعلام حریق

بهترین محل نصب آژیر اعلام حریق

پیدا کردن بهترین محل نصب آژیر اعلام حریق می تواند بسته به نقشه ساختمان، کمی دشوار باشد. معمولا آژیر اعلام حریق در مشاعات ساختمان نصب می شود. بخش هایی از مشاعات که دارای قعر و تو رفتگی هستند برای نصب آژیر و فلاشر اعلام حریق، مناسب نمی باشند.

طبق ضوابط هر زون حریق در ساختمان باید آژیر و فلاشر اعلام حریق مختص خود را داشته باشد. بنابراین استفاده از یک آژیر برای چند زون به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بنابراین پیش از پیدا کردن بهترین محل نصب آژیر اعلام حریق باید زون بندی اعلام حریق انجام شود و با توجه به زون ها، محل نصب آژیرها و فلاشرها مشخص گردند.

محل نصب آژیر اعلام حریق
آژیر سیستم اعلان حریق

ضوابط محل نصب آژیر اعلام حریق

استاندارد NFPA مجموعه قوانین و ضوابط نصب سیستم اعلام حریق را شرح داده است. طبق ضوابط محل نصب آژیر اعلام حریق و فلاشر باید بگونه ای باشد که فاصله آن ها از سقف کمتر از ۶ اینچ نشود. همچنین ارتفاع آژیر و فلاشر از سطح زمین باید به اندازه ای باشد که امکان دستکاری آن توسط ساکنین وجود نداشته باشد. آژیرها باید در محل هایی نصب شوند که صدای آن ها تا حد ممکن به صورت یکنواخت پخش شود.

صدای اغلب آژیرها در سطح ۹۰ الی ۱۰۰ دسی بل قرار دارد. صدای آژیرها باید حداقل ۱۵ دسی بل از صدای محیط بیشتر باشند تا افراد در نقاط مختلف ساختمان قادر به شنیدن صدای آژیر باشند. میزان صدای آژیر اعلام حریق با افزایش مسافت، کاهش می یابد، بگونه ای که صدای یک آژیر ۹۰ دسی بل پس از ۴ متر به ۷۸ دسی بل و پس از ۱۶ متر به ۶۶ دسی بل می رسد. بنابراین بهترین محل نصب آژیر اعلام حریق به شرط کوچک بودن طول زون در مرکز آن می باشد.

هر زون حریق باید آژیر مختص به خود را داشته باشد. همچنین طبق ضوابط، کارگاه ها و انبارها باید دارای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باشند، درنتیجه در این مکان ها باید از آژیر اعلام حریق آدرس پذیر استفاده شود. پس از انتخاب محل نصب آژیر اعلام حریق باید نصب به صورت کاملا محکم انجام شود تا در زمان بروز حادثه، آژیرها دچار سوء عملکرد نشوند.

نکات محل نصب آژیر اعلام حریق

محل نصب آژیر اعلام حریق باید دارای استحکام کافی بوده و توانایی تحمل وزن آژیر را در زمان بروز حادثه داشته باشد. همچنین باید موقعیت آژیر به شکلی باشد که صدای آن توسط اجسام مجاور جذب نشود.

در زون های کوچک می توان از یک آژیر اعلام حریق استفاده کرد ولی در زون های بزرگ تر، لازم است تا بسته به طول زون و نقشه ساختمان از آژیرهای بیشتری استفاده نمود. در صورتیکه سیستم اعلام حریق ساختمان از نوع آدرس پذیر باشد، باید از آژیرهای آدرس پذیر استفاده کرد. به عبارتی استفاده از آژیر اعلام حریق متعارف در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر امکان پذیر نمی باشد.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

دستگاه اعلام حریق

شرکت اعلام حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!