استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی کلینیک فیزیوتراپی

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
طراحی کلینیک فیزیوتراپی

از موضوعات مهم در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، توجه همزمان به بعد عملکردی و زیبایی شناختی فضا می باشد. بر خلاف گذشته و تصور عمده ی افراد، حتی کامل بودن خدمات کلینیک و مراکز درمانی، برای محبوبیت و برند شدن آن کافی نیست. با گذشت زمان، افراد فعال در حیطه درمان دریافتند که توجه به طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی ، در کنار عملکرد درست و صحیح پزشکی، می تواند به رشد سریع تر و ایجاد فضایی مطلوب و مناسب برای مراجعه کننده، کمک کند. موارد بسیاری در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی مورد توجه قرار می گیرند که از میان آن ها می توان به روانشناسی رنگ، انتخاب متریال مناسب، تصمیم گیری درباره ی سبک طراحی داخلی، نورپردازی و چیدمان مبلمان، اشاره کرد.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
طراحی کلینیک فیزیوتراپی

هزینه طراحی کلینیک فیزیوتراپی

عوامل بسیاری همچون متراژ، متریال استفاده شده، سبک مورد نظر، تعداد و نوع فضاهای در نظر گرفته شده برای کلینیک و تجهیزات به کار رفته در آن، بر قیمت طراحی کلینیک فیزیوتراپی موثر هستند. بر اساس خواسته و نیاز کارفرما، هزینه طراحی کلینیک فیزیوتراپی از حالت اقتصادی تا لوکس، متغیر است. طبیعی است که با افزایش متراژ و ارتقای کیفیت مصالح مصرفی، هزینه ی تمام شده ی طراحی کلینیک بالا می رود.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
طراحی مینیمال در کلینیک فیزیوتراپی

دلایل اهمیت طراحی کلینیک فیزیوتراپی

از اصلی ترین دلایلی که سبب شده، طراحان و صاحبان کلینیک، به طراحی کلینیک فیزیوتراپی خود توجه بیشتری کنند، دستیابی به محیطی آرام و راحت برای کارمندان و مراجعین می باشد. با به کارگیری تمهیداتی در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، محیطی مطلوب برای پاسخ به نیاز کادر درمان، به دست می آید. کار در چنین فضایی، با ایجاد حس خوب در پرسنل، سبب افزایش راندمان افراد می شود.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، علاوه بر کارمندان، برای مراجعین و بیماران نیز اهمیت دارد. حضور در محیط آرام، زیبا، خلاقانه و درعین حال شیک، مزایای بسیاری به همراه دارد. از میان این موارد می توان به کاهش اضطراب بیمار در مدت انتطار و درمان، احتمال انتخاب دوباره ی کلینیک توسط مراجعه کننده به دلیل حس رضایت و در نتیجه کمک به برندیگ کلینیک، اشاره کرد.

رنگ در دکوراسیون داخلی کلینیک فیزیوتراپی

رنگ ها به طور مستقیم بر ذهن و روان مخاطب اثرگذار می باشند. در نتیجه انتخاب رنگ مناسب محیط درمان، از اهمیت بالایی در طراحی کلینیک فیزیوتراپی برخوردار می باشد. کاربرد رنگ به پوشش عناصر سازه ای مانند دیوار، سقف و کف محدود نمی شود، بلکه انتخاب آنها در تمام عناصر فضا، حائز اهمیت می باشد. یکی از موارد کاربرد رنگ در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی، استفاده از آن برای کدگذاری کمدها و فضاهاست. می توان از رنگ های مختلف برای تمایز بخش یا کابینت های گوناگون استفاده کرد.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
استفاده از رنگ برای کدگذاری اتاق ها

رنگ های روشن، سریع تر از سایر رنگ ها آلودگی را نشان می دهند. لذا استفاده از این رنگ ها برای طراحی کلینیک فیزیوتراپی و سایر فضاهای درمانی، انتخاب مناسبی است. همچنین، طبق علم روانشناسی، رنگ های روشن، در القای حس آرامش در مخاطب موثر هستند و یکی از اهداف اصلی در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی، ایجاد حس آرامش در محیط می باشد. در نتیجه توصیه می شود از رنگ های روشن و خنثی مانند سفید، آبی، سبز و طوسی در بخش های پذیرش، سالن انتظار و درمان استفاده کرد. البته در صورت استفاده ی بیش از حد از رنگ سفید، فضایی یکنواخت و بی روح حاصل می شود. رنگ های شاد و تند مانند قرمز و نارنجی، برای اتاق های ورزش گزینه ی مناسب تری می باشند. لذا از عوامل موثر در انتخاب رنگ مناسب هر بخش، توجه به عملکرد و کاربری فضا می باشد.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
ترکیب رنگ سفید و آبی در کلینیک فیزیوتراپی

متریال برای طراحی کلینیک فیزیوتراپی

متریال های مختلف، دارای بافت، رنگ و ویژگی های منحصر به فردی هستند که می تواند در انتخاب آن ها برای پوشش دیوار، کف و سقف موثر باشد. از آنجا که بهداشتی بودن محیط های درمانی، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، استفاده از متریال قابل شستشو و آنتی باکتریال، به ویژه برای کفسازی، در طراحی کلینیک فیزیوتراپی توصیه می شود. مصالحی همچون سنگ، کاشی و سرامیک، به منظور تمیز شدن راحت، گزینه ی مناسبی برای پوشش دیوارها می باشند. طبق تحقیقات صورت گرفته، استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب، در بین افراد طرفداران بیشتری دارد. از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب کفپوش، توجه به لغزنده نبودن متریال استفاده شده است.

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی
استفاده از متریال چوب در کف و دیوار اتاق درمان

نور در کلینیک فیزیوتراپی

نورپردازی فضاهای درمانی، از نکات مهم در طراحی کلینیک فیزیوتراپی می باشد که رعایت اصول مربوط به آن، کیفیت بالایی در فضا ایجاد می کند. استفاده حداکثری از نور طبیعی به جای نورهای مصنوعی، انتخاب مناسب تری است. اما در صورت لزوم به استفاده از نور مصنوعی، باید نورپردازی به نحوی صورت گیرد که نور یکنواخت و کافی در سرتاسر فضا ایجاد شود. همچنین در اتاق های درمانی که فرد ملزم به دراز کشیدن بر روی تخت است، نورپردازی باید به گونه ای باشد که از خیرگی جلوگیری شود. لذا استفاده از نورهای غیر مستقیم برای این فضاها، می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی
استفاده همزمان از نور طبیعی و مصنوعی در اتاق ورزش

از آنجا که کلینیک های فیزیوتراپی، در ساعات طولانی ای از روز، فعال هستند، کنترل نور مصنوعی در فضاهای داخلی آن ها، از مسائل مهم هنگام طراحی کلینیک فیزیوتراپی می باشد. برای این منظور می توان از حسگرهای حساس به نور و حرکت استفاده کرد. استفاده از سنسورهایی که به حرکت حساس هستند، در راهروها و فضاهایی که رفت و آمد به صورت دائمی در آن صورت نمی گیرد ولی بخشی از فضاهای اصلی حرکت هستند، مفید می باشد. برخی حسگرهای دیگر، با توجه به نور محیط، روشن و خاموش می شوند. این حسگرها را می توان برای کنترل نور مصنوعی در طول روز و روشن شدن چراغ ها در شب، استفاده کرد.

اصول طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

به دلیل تنوع بالای فعالیت های کلینیک فیزیوتراپی و شامل شدن طیف گسترده ی افراد، اعم از کودکان و سالمندان، با ویژگی های جسمانی متفاوت، فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور همه ی افراد، اهمیت بالایی دارد. لذا رعایت اصولی که به محقق شدن این مهم، در طراحی کلینیک فیزیوتراپی کمک می کنند، ضروری است. با رعایت مواردی که در ادامه آورده شده، می توان به نتایج خوبی در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی ، دست یافت.

مناسب سازی محیط برای استفاده معلولین

اغلب افرادی که به کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه می کنند، دچار مشکلات جسمی و حرکتی هستند. در نتیجه فراهم کردن شرایط برای راحتی این افراد، از اولویت های طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی می باشد. در این راستا بهتر است برای حل اختلاف سطح در فضای داخلی کلینیک، از رمپ و بالابرهای مناسب استفاده کرد. دقت کنید که استفاده از نرده کمکی برای همه ی رمپ ها الزامی است. علاوه بر تمهیدات لازم برای حرکت افراد با ناتوانی جسمی، در سایر بخش های طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی نیز باید به ویژگی های این افراد توجه شود. برای مثال، ارتفاع پیشخوان و صندلی پشت آن، باید به گونه ای تنظیم شود که کارمند کلینیک بتواند به راحتی با فرد نشسته روی ویلچر، ارتباط چشمی برقرار کند. طراحی سرویس بهداشتی مناسب سازی شده برای معلولین نیز، از دیگر موارد ضروری برای طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی می باشد.

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی
طراحی پیشخوان پذیرش متناسب با ویلچر

ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش

موارد متعددی بر ایجاد فضایی آرامش بخش در طراحی کلینیک فیزیوتراپی تاثیر دارند. از مهم ترین آن ها، توجه در انتخاب متریال، رنگ و سبک طراحی می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، با استفاده از دیوار سبز، گیاهان طبیعی و مصنوعی، و حتی پخش موسیقی آرام، می توان تا حدی اضطراب ناشی از حضور در محیط درمانی را کاهش داد.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
بکارگیری رنگ آبی جهت ایجاد فضای آرامش بخش

در نظر گرفتن فضای مناسب کودکان

طراحی فضای مناسب برای کودکان، به علت ویژگی ها و روحیات خاص این گروه سنی، متفاوت از حالت متداول طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی می باشد. همچنین علاوه بر در نظر شرایط جسمی معلولین، توجه به ویژگی هایی همچون قد کودکان، در طراحی المان های مختلف کلینیک فیزیوتراپی، ضروری است. بهتر است فضایی مخصوص بازی و سرگرمی کودک در فضای داخلی کلینیک فیزیوتراپی در نظر گرفته شود تا محیطی دلپذیرتر برای این افراد، ایجاد شود.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
توجه به کودک در طراحی سرویس کلینیک فیزیوتراپی

فضای کافی برای کابین و اتاق درمان

مساحت داخلی هر اتاق درمان باید به نحوی باشد که علاوه بر وجود فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات پزشکی لازم، درمانگر و بیمار نیز در استفاده از فضا و امکانات آن، مشکلی نداشته باشند. همچنین بهتر است آینه و جالباسی مجزا برای هر کابین تعبیه شود. نکته ی مهم در تعیین متراژ لازم برای هر اتاق، توجه به نوع فعالیت انجام شده در آن است. بعضی از اتاق ها درمان مانند اتاق ورزش، نیازمند فضای بیشتر هستند که در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، باید به این موارد دقت کرد.

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی
تعبیه ی فضای کافی برای اتاق درمان

سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش مناسب

استفاده از سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش مناسب برای تمامی فضاها در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، ضروری است. همچنین بهتر است هر بخش به سیستم مجزا مجهز شود تا در صورت نیاز، امکان قطع و وصل کردن آن وجود داشته باشد.

چیدمان وسایل و تجهیزات

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، چیدمان وسایل و مبلمان می باشد. انتخاب مبلمان، به ویژه در سالن انتظار و پذیرش، نباید به نحوی باشد که فضای زیادی را اشغال کند. همچنین تجهیزات پزشکی و درمانی مورد استفاده در کلینیک های فیزیوتراپی، باید به گونه ای انتخاب شوند که علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری مطب، در دسترس و کارآمد باشند.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
انتخاب صحیح مبلمان بخش انتظار متناسب با فضا

طراحی پلان کلینیک فیزیوتراپی

طراحیی هوشمندانه پلان، مسئله ای بسیار مهم در روند طراحی کلینیک فیزیوتراپی می باشد. زیرا تغییر آن نیازمند صرف زمان و هزینه خواهد بود. در کنار اندازه و ابعاد مورد نیاز برای طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی ، پلان مورد نظر باید شامل کیفیات مشخصی باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

فضای پذیرش

طراحی فضای پذیرش بزرگ که بتواند همزمان پاسخگوی تعداد بالایی از افراد مراجعه کننده باشد، راهکاری موثر بر راندمان کاری پرسنل و ایجاد حس رضایت در اولین برخورد بیمار با کلینیک می باشد. اغلب افرادی که به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه می کنند، دچار مشکلات جسمی و دردهای عضلانی هستند. لذا تعبیه ی فضای نشستن کافی در کنار پذیرش، ضروری است. توصیه می شود در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی ، بخش پذیرش کاملا چسبیده به سالن انتظار قرار نگیرد. زیرا حفظ حریم شخصی بیماران هنگام صحبت با پذیرش و شرح وضعیت جسمی خود، الزامی است.

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی
پذیرش کلینیک فیزیوتراپی

رختکن

رختکن پرسنل و بیماران، از فضاهای اصلی در طراحی کلینیک فیزیوتراپی می باشد که بهتر است از یکدیگر جدا شوند. همچنین ضروری است که برای بانوان و آقایان نیز رختکن مجزا در نظر گرفته شود.

تفکیک بخش های درمانی از خدماتی

بهتر است فضاهای درمانی اعم از الکتروتراپی، مکانوتراپی و هیدروتراپی را از فضاهای غیردرمانی و خدماتی مانند سالن انتظار، پذیرش، اتاق معاینه، بخش استقرار فیزیوتراپیست ها و انبار، جدا کرد تا علاوه بر دسترسی راحت تر افراد و پرسنل، حریم شخصی افراد در اتاق های درمانی نیز حفظ شود. برای تفکیک این بخش ها در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، می توان از راهرو های مرکزی استفاده کرد.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
ایجاد راهرو برای تفکیک بخش درمانی از خدماتی

توصیه می شود که موقعیت قرارگیری انبار در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، بین اتاق های درمان و بخش خدماتی باشد. برای انتقال وسایل و تجهیزات پزشکی و درمانی از انبار به اتاق های درمان نیز نباید از وسط سالن انتظار عبور کرد. همچنین بهتر است سالن انتظار در نزدیکی درب ورودی و پذیرش قرار بگیرد.

سرویس بهداشتی و کاببین دوش

در نظر گرفتن سرویس بهداشتی کافی اعم از توالت فرنگی و ایرانی در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ضروری است و به طور معمول برای هر ۵۰ نفر مراجعه کننده در روز، ۲ عدد سرویس بهداشتی نیاز است. در صورت داشتن فضای کافی، تعبیه ی کابین دوش در هر اتاق یا کابین درمان، توصیه می شود. موقعیت قرارگیری سرویس های بهداشتی باید با فاصله ی مناسبی از سالن انتظار و ورودی کلینیک باشد. همچنین ایجاد حریم با قرار دادن پارتیشن غیر شفاف یا دیوار، تا حس اعتماد و آرامش خاطر در بیماران به وجود آید.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی
در نظر گرفتن شرایط معلولین در طراحی حمام کلینیک فیزیوتراپی

ورودی بخش ها و فضاهای ارتباطی

از آنجا که کاربر اصلی در طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، افراد با ویژگی های جسمی خاص می باشند، عرض راهرو ها و درب فضاهای مختلف باید به گونه ای در نظر گرفته شوند که امکان استفاده ی همه ی افراد با شرایط مختلف (با ویلچر، واکر، تخت، عصا و غیره) فراهم باشد. عرض سه متری برای راهرو ها و پهنای ۲/۱ متری برای درب اتاق ها، توصیه می شود.

طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی
عرض مناسب راهرو و در اتاق ها جهت عبور ویلچر

نکات کلیدی در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

در کنار استانداردها و اصول طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی ، رعایت برخی نکات کلیدی، به خلق فضایی ایده آل، کمک شایانی می کند.

  • استفاده از پارتیشن برای جداسازی فضاهای داخلی، یکی از این موارد می باشد. از مزیت های جایگزین کردن پارتیشن به جای دیوار، می توان به ایجاد جریان هوای بهتر در محیط و سبک سازی فضا اشاره کرد. همانند پوشش دیوارها، انتخاب متریال با قابلیت شستشو و تمیز کردن، در انتخاب جنس پارتیشن ها نیز، حائز اهمیت است.
  • علاوه بر تهویه ی فضای داخلی کابین ها، ایجاد جریان هوا در داخل کابینت ها نیز مسئله ای حائز اهمیت است. بدین منظور، توصیه می شود کابینت ها و کمدهای موجود در هر اتاق، از سقف و کف فاصله داشته باشند تا در صورت بسته بودن در کمد نیز، تهویه همچنان اتفاق بیفتد.
طراحی کلینیک فیزیوتراپی
جداسازی کابین ها توسط پرده
  • یکی از اقدامات موثر بر کیفیت فضای داخلی، توجه به مسیر حرکتی و سیرکولاسیون فضا می باشد. طراحی کلینیک فیزیوتراپی باید به گونه ای صورت گیرد که مراجعه کننده بدون سردرگمی، بتواند مسیر ورودی و اتاق ها را تشخیص دهد. برای هر اتاق می توان از تابلویی با عنوان کاربری آن استفاده کرد تا فضاها راحت تر قابل تشخیص و تفکیک باشند.
طراحی کلینیک فیزیوتراپی
شماره گذاری اتاق ها در کلینیک فیزیوتراپی

همان طور که پیش تر ذکر شد، ساعت فعالیت این مراکز، به خصوص اگر در بیمارستان واقع شده باشند، طولانی است. در نتیجه بهتر است فضایی نیز برای استراحت پرسنل در طراحی کلینیک فیزیوتراپی در نظر بگیرید.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی کلینیک

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

اصول طراحی کلینیک زیبایی

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

طراحی داخلی کلینیک زیبایی

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

ایده برای مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.8 ( 7 نظر)