استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره

امروزه با توجه به توسعه ی صنعت گردشگری و افزایش رقابت میان هتل ها، افراد بیشتری از اهمیت توجه به طراحی هتل مطلع می باشند. یکی از فاکتورهای موثر بر نحوه ی طراحی هتل، تعداد ستاره ی هر هتل است. این عامل بر موارد متعددی همچون تعداد اتاق ها و متراژ هرکدام، مساحت کل پروژه، امکانات و … تاثیر گذار می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره بپردازیم. همچنین بسیاری از موارد همچون انتخاب رنگ و متریال، مستقل از تعداد ستاره، در طراحی تمامی هتل ها یکسان می باشند. به این موارد نیز در ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره خواهیم پرداخت.

ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
نمونه طراحی اتاق هتل

انواع فضاها طبق ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

طبق ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، مجموعه فاکتورهای مختلف در تعیین تعداد ستاره های هتل نقش دارند. همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، نمونه هایی از موارد تعیین کننده ی ستاره ی هتل، تعداد و اندازه ی اتاق ها، کیفیت خدمات، امکانات تفریحی هتل همچون استخر، تنوع غذایی و … می باشند. در این بخش قصد داریم به بررسی انواع فضاها در طراحی هتل بر اساس ضوابط و استانداردهای هتل ۴ ستاره بپردازیم.

ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
طراحی لابی هتل

پارکینگ

یکی اصول اساسی در تمامی هتل ها، تعبیه ی پارکینگ برای مهمانان می باشد. همانند سایر هتل ها، در صورتی که شهر محل احداث هتل مورد نظر، دارای طرح جامع و تفصیلی باشد، تعداد پارکینگ ها بر اساس آن تعیین می گردد. اما در صورتی که چنین شرایطی مهیا نباشد، ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره ، تعیین کننده ی تعداد پارکینگ خواهد بود. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، برای هر ۵ اتاق یک جای پارک در نظر گرفته می شود. البته توجه داشته باشید که تعداد کل پارکینگ ها نباید از ۲۰ عدد کم تر باشد. در صورتی که هتل دارای امکانات بیشتری همچون سالن کنفرانس و رستوران در خارج از بخش اقامتی باشد، بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، ضروری است که تعداد پارکینگ ها افزایش یابد.

ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

فارغ از ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، معمولا ضوابط یکسانی بین تمامی هتل ها در خصوص ابعاد فضای لازم برای پارک هر ماشین، حداقل ارتفاع ورودی و مواردی از این قبیل وجود دارد. به طور معمول ابعاد ۳ در ۵ متر برای پارک هر ماشین در نظر گرفته می شود. در حالتی که دو ماشین در کنار هم پارک کنند، این عدد می تواند به ۵ در ۵ متر تغییر کند. همچنین حداقل ارتفاع ورودی پارکنیگ ۲ متر می باشد. تعیین حداقل عرض رمپ بر اساس تعداد جای پارک ها صورت می گیرد. برای پارکینگ های کمتر از ۲۰ عدد، عرض ۳/۵ و برای بیشتر از آن، عرض ۵ متر در نظر گرفته خواهد شد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که تنها می توان یک ورودی پارکینگ از خیابان در نظر گرفت، مگر در حالتی که طول زمین بیشتر از ۲۰ متر باشد.

لابی و ورودی هتل

از آنجا که افراد در اولین برخورد خود با هتل، با لابی و قسمت پذیرش روبرو خواهند شد، طراحی این دو فضا بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین توصیه می شود فضایی در روبروی درب ورودی هتل، به جهت توقف ماشین ها برای پیاده و سوار کردن مهمانان هتل در نظر گرفته شود. بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره ، می توان به ازای هر اتاق، ۱/۷۵ متر مربع فضا برای لابی در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید که مساحت لابی نباید کم تر از ۱۵۰ متر مربع باشد. بر اساس آنچه در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره آمده است، وجود فضاهای زیر در طراحی لابی هتل ۴ ستاره الزامی است:

  • پیشخوان پذیرش (مجهز به سیستم رایانه)
  • محل انتظار
  • محلی برای تماشای تلویزیون
  • امکانات پذیرایی
  • حسابداری
  • اتاق نگهداری چمدان های مهمانان
  • سرویس بهداشتی مجزا برای بانوان و آقایان
  • تلفن خانه (حداقل ۴ تلفن)
  • صندوق امانات
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
استفاده از رنگ های گرم در طراحی لابی هتل

نکته ی دیگری که در طراحی ورودی بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، می توان به آن اشاره کرد، مبحث درب ورودی هتل می باشد. درب هتل باید عریض انتخاب شود. همچنین جهت صحیح باز شدن آن به سمت خیابان است. گاهی به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوای خاص منطقه، طبق ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره نیاز است که دو در روبروی یکدیگر و با فاصله ی مناسب و چند متری تعبیه شوند.

ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
تعبیه ی فضایی برای توقف خودرو روبروی ورودی هتل

رستوران

بر اساس آنچه در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره آمده است، حداقل متراژ رستوران این هتل ها، ۱/۵ متر مربع به ازای هر اتاق می باشد. همچنین حداقل نسبت مساحت آشپزخانه به رستوران، معادل ۵۵٪ است. در صورتی که امکان ورود افراد غیر مقیم هتل نیز به رستوران وجود داشته باشد، ضروری است که ورودی مجزایی برای این افراد در نظر گرفته شود. طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره ، محل قرارگیری چنین رستوران هایی باید به گونه ای باشد که رفت و آمد افراد غیر مقیم، مزاحم مهمانان هتل نشود. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، علاوه بر رستوران هتل ، کافی شاپ نیز باید در مجاورت لابی و متناسب با ظرفیت رستوران در نظر گرفته شود.

ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
طراحی رستوران هتل

سایر فضاها

طراحی هتل ۴ ستاره محدود به فضاهای رستوران، اتاق ها، پارکینگ و لابی نمی شود. طبق ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، می توان فضاهایی همچون آرایشگاه زنانه و مردانه، غرفه فروش کتب و مجله، باجه امور بانکی و ارزی و … را نیز در داخل هتل تعبیه کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، بر اساس شوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، وجود فضاهایی مانند موتورخانه، تاسیسات ، انبار مواد غذایی و رخت شوی خانه نیز ضروری می باشد.

اتاق خواب های هتل

شاید بتوان گفت که مهم ترین بخش هر هتل، اتاق آن می باشد. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، وجود حداقل ۵۰ اتاق برای این هتل ها الزامی است. در خصوص تعداد هر کدام از انواع اتاق ها و همچنین ابعاد و امکانات آن ها، نکاتی در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

  • اتاق های یک نفره: یک اصل مشترک در تمامی هتل ها، مستقل از تعداد ستاره، این است که حداقل ۱۵ درصد کل اتاق ها باید به اتاق یک نفره اختصاص یابد. همچنین حداقل متراژ این نوع اتاق ها، بدون در نظر گرفتن حمام، راهرو و ورودی، ۱۳ متر مربع می باشد.
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
طراحی اتاق یک تخته
  • اتاق دو نفره دبل: همانند آنچه در مورد اتاق های یک نفره ذکر شد، حداقل ۳۰ درصد اتاق ها باید به اتاق دو نفره ی یک تخته اختصاص یابد. مینیمم متراژ این دسته از اتاق ها با شرایط ذکر شده، ۱۶ متر مربع است.
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
طراحی اتاق دبل
  • اتاق دو نفره تویین: در مورد تعداد این نوع اتاق ها محدودیتی وجود ندارد. اما بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، حداقل مساحت آن ها ۱۷ متر مربع می باشد.
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
نمونه طراحی اتاق تویین
  • اتاق کانکت: وجود اتاق های کانکت در هتل الزامی نیست اما در صورت تمایل به طراحی اتاق کانکت، هر کدام از اتاق ها باید دارای شرایط استاندارد باشند. همچنین دو در مجزا برای هر کدام از اتاق ها در نظر گرفته می شود تا امکان بسته شدن از جانب هر اتاق وجود داشته باشد.
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
نمونه طراحی اتاق کانکت
  • سوئیت: بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، وجود سوئیت در این هتل ها الزامی است. سوئیت شامل اتاق خواب، نشیمن مجهز به تلویزیون و میز تحریر، آشپزخانه کوچک و سرویس بهداشتی می باشد.
ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
طراحی سوئیت

طراحی داخلی اتاق های هتل ۴ ستاره

علاوه بر مواردی که پیش تر در خصوص هر یک از اتاق های هتل های ۴ ستاره ذکر شد، نکات مشترکی نیز در رابطه با معماری داخلی اتاق ها وجود دارد. برای مثال یکی از نکات مهم در طراحی اتاق هتل بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، تعبیه ی کمد به طول حداقل ۱/۶ متر، عمق ۶۰ سانتی متر و ارتفاع ۲ متر می باشد. همچنین لازم است در تمامی اتاق ها، پنجره هایی با ارتفاع حداکثر ۱ متر از کف، در نظر گرفته شوند.

ضوابط طراحی هتل 4 ستاره
استفاده ی بهینه از فضای پنجره

در خصوص جانمایی اتاق های هتل، توصیه می شود تا حد امکان اتاق ها در طبقات همکف واقع نشوند. در صورتی که اتاق در همکف قرار داشته باشد، بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، ضروری است که کف پنجره ها حداقل در ارتفاع ۲ متری قرار گیرند. همچنین بین محوطه و همکف نیز، باید حداقل ۱/۲ متر اختلاف ارتفاع وجود داشته باشد. این تمهیدات به منظور کاهش دید از خارج به داخل اتاق انجام می شوند. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، وجود تراس برای اتاق ها الزامی نیست اما در صورت پیش بینی تراس، نباید دسترسی و اشراف از تراسی به تراس دیگر وجود داشته باشد.

ضوابط و استانداردهای طراحی هتل 4 ستاره
محصور کردن تراس توسط دیوار

مسئله ی بعدی در طراحی اتاق ها طبق ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، اختصاص حداقل ۴ متر مربع به سرویس بهداشتی اتاق ها می باشد. بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره ، در سرویس بهداشتی هر اتاق باید توالت، روشویی، وان یا زیردوشی نیز تعبیه شود.

ضوابط و استانداردهای طراحی هتل 4 ستاره
طراحی سرویس بهداشتی اتاق هتل

نکته ی دیگری که در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره به آن اشاره شده است، در نظر گرفتن ارتفاع حداقل ۲/۶ متری برای سقف های افقی و ۲/۴ متری برای سقف های شیبدار می باشد.

تعیین زمین هتل ۴ ستاره

یکی از اصول اساسی در طراحی هتل که در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره نیز به آن اشاره شده است، جانمایی هتل در منطقه با توجه به کاربری همسایگان می باشد. بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره ، ساختمان هتل باید از کاربری هایی که همساز با مهمان خانه نیستند، دور باشد. تعمیرگاه های بزرگ، پمپ بنزین، مراکز نظامی و بیمارستان ها، نمونه هایی از این نوع کاربری ها هستند. همچنین بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، وجود دسترسی مستقیم به خیابانی به عرض حداقل ۱۴ متر برای این هتل ها ضروری است.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، توجه به متراژ مورد نیاز برای ساخت هتل می باشد. طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۴ ستاره ، حداقل مساحت لازم ۲۰۰۰ متر مربع است. همچنین حداکثر نسبت زیربنای هر طبقه به مساحت زمین برابر ۶۵٪ می باشد. البته پارکینگ و زیرزمین از این قاعده مستثنا هستند.

رنگ و متریال در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، مقرراتی در رابطه با انتخاب رنگ و متریال وجود ندارد. اما به طور کلی راهکارهایی جهت زیباسازی فضا و بهبود عملکرد آن ارائه خواهیم کرد. مهم ترین نکته ای که در طراحی داخلی هتل باید در نظر گرفته شود، توجه به کیفیت و زیبایی متریال ها به صورت همزمان می باشد. به عنوان مثال انتخاب مصالحی با مقاومت پایین در برابر رطوبت، برای کفسازی فضاهای عمومی همچون لابی که نیاز به شستشوی مکرر دارند، مناسب نیست. همچنین توصیه می شود دیوارپوش و کفپوش ها در هتل به نحوی انتخاب شوند که نقوش کمی داشته باشند. استفاده از متریال هایی با نقوش زیاد در مدت طولانی چشم را اذیت خواهد کرد.

ضوابط و استانداردهای طراحی هتل 4 ستاره
کاربرد کفپوش چوبی در طراحی اتاق

در کنار انتخاب متریال، تصمیم گیری درباره ی رنگ ها نیز اهمیت بسزایی دارد. البته توجه داشته باشید که بر اساس ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، محدودیتی در خصوص انتخاب رنگ برای طراحی هتل وجود ندارد. از آنجا که رنگ ها به طور مستقیم بر حواس انسان تاثیرگذار هستند، توصیه می شود از رنگ های گرم برای القای حس صمیمت در محیط استفاده شود. همچنین استفاده ی زیاد از رنگ سفید و عدم ترکیب آن با سایر رنگ ها، به دلیل بی روح جلوه دادن فضا، توصیه نمی شود. از بهترین پالت های رنگی در طراحی هتل، می توان به ترکیب رنگ های گرم همچون کرم و بژ با رنگ های ملایم اشاره کرد.

ضوابط و استانداردهای طراحی هتل 4 ستاره
استفاده از رنگ های شاد و آرامش بخش در طراحی داخلی اتاق ها

نورپردازی در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

از دیگر فاکتورهای اساسی در طراحی هتل که بر کیفیت فضای داخلی تاثیر بسزایی دارد، نورپردازی داخلی می باشد. میزان دقیق روشنایی لازم برای هر فضا، از مواردی است که در ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره به آن اشاره شده است. طبق ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره ، رعایت این مقدار روشنایی، ضروری است چرا که از ایجاد فضاهای تاریک و یا با روشنایی خیره کننده جلوگیری می کند. روشنایی فضاهای هتل می تواند به دو صورت طبیعی و مصنوعی تامین شود. استفاده از نور طبیعی روز به القای حس شادابی و سرزندگی در افراد کمک می کند. لذا توصیه می شود تا حد امکان از نور خورشید برای تامین روشنایی فضاهایی همچون لابی و رستوران استفاده گردد.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره

شرکت طراحی هتل

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

طراحی داخلی هتل

ضوابط طراحی هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.88 ( 3 نظر)