استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اصول طراحی کلینیک زیبایی

اصول طراحی کلینیک زیبایی
اصول طراحی کلینیک زیبایی

 کلینیک های زیبایی و پوست و مو شامل فضاهای مختلف مانند اتاق معاینه، اتاق نمونه برداری، سالن انتظار، اتاق استراحت کارکنان، اتاق پزشک، اتاق اشعه درمانی، اتاق لیزر و بخش اداری می شود. بر اساس ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو و اصول طراحی کلینیک زیبایی ، هر کدام از این فضاها باید با دقت کافی و مطالعه استاندارد های طراحی، اجرا شود زیرا این فضاها از حساسیت خاصی برخوردار هستند و به صورت مستقیم با سلامت افراد سر و کار دارند.

اصول طراحی بخش پذیرش در کلینیک زیبایی

فضای پذیرش در کلینیک ها، اولین فضایی است که افراد با آن مواجه می شوند. طبق اصول طراحی کلینیک زیبایی ، این فضا باید بر اساس ظرفیت پذیرش مراجعه کنندگان طراحی شده و ابعاد استانداردی متناسب با ابعاد کلینیک داشته باشد. تابلوی اعلانات در بخش پذیرش شامل نام پزشک، تخصص و روز و ساعت کاری آن ها باید حتما ذکر شود.

اصول طراحی کلینیک زیبایی
پذیرش در کلینیک های زیبایی

اصول طراحی بخش اداری در کلینیک زیبایی

بخش اداری در اصول طراحی کلینیک زیبایی و پوست و مو ، شامل بخش مدیریت، معاونت، اتاق فنی و پشتیبانی، اتاق حسابداری و … است که لازم است ابعاد و اندازه آن بر اساس استاندارد ها و اصول طراحی کلینیک زیبایی بوده و دسترسی سریع و آسان به بخش های مختلف کلینیک داشته باشند.

hw,g xvhpd ;gdkd; cdfhdd

اصول طراحی اتاق جراحی در کلینیک زیبایی

یکی از نکات مهمی که در طراحی اتاق عمل در کلینیک های زیبایی باید در نظر داشت، مصالح به کار رفته در کفسازی و دیوار های آن است. دیوار ها باید با متریال قابل شستشو ساخته شده و آلودگی ها را نیز به خود جذب نکند. تهویه اتاق عمل و متعادل نگه داشتن دمای آن نیز از اصول طراحی کلینیک زیبایی و پوست و مو می باشد. اتاق عمل باید در بخش مجزا و محافظت شده ای قرار داشته بگیرد تا از انتشار آلودگی و عفونت به سایر بخش های کلینیک جلوگیری شود. در عین حال مسیر های دسترسی به فضاهای دیگر مانند اتاق پذیرش و اتاق پزشکان نیز راحت باشد.

اصول طراحی کلینیک زیبایی
طراحی داخلی اتاق عمل طبق اصول طراحی کلینیک زیبایی

سقف دیوار اتاق عمل حداقل باید ۳ متر ارتفاع داشته باشد. دیوار های اتاق عمل نیز تا حد امکان بدون درز بوده و به طور کامل قابل شستشو، ضد آب، مقاوم در برابر آتش سوزی و عایق صدا باشد. معمولا اتاق های عمل در کلینیک های زیبایی ابعاد کوچک تری دارند. برای عمل های کوتاه و سرپایی اتاق های مجزایی باید در نظر گرفته شود.

نکات طراحی کلینیک زیبایی

هنگام طراحی و اجرای یک کلینیک، نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها از اصول طراحی کلینیک زیبایی و پوست و مو بوده و حتما باید آن ها را در نظر داشته باشید. در ادامه وضعیت تهویه، سیستم نورپردازی، نکات ایمنی و … مورد مطالعه قرار می گیرند.

ضوابط طراحی کلینیک زیبایی
طراحی داخلی کلینیک زیبایی

سیستم تهویه در ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو

یکی از نکاتی که در اصول طراحی کلینیک زیبایی باید مورد مطالعه و توجه قرار گیرد، سیستم تهویه آن است. تهویه مناسب و مطبوع در فضاهای درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تهویه می تواند بهداشت محیط را تحت تاثیر قرار دهد. سیستم تهویه در همه بخش های کلینیک باید فعال باشد و در تمام ساعات روز هوای کلینیک را تازه و مطبوع نگه دارد.

نورپردازی در ضوابط طراحی کلینیک زیبایی

فضاهایی مانند اتاق بیماران، اتاق معاینه، فضای انتظار و دیگر فضاهای درمانگاه بر اساس ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو ، باید نورپردازی مناسب داشته باشند. سیستم روشنایی مصنوعی که در این فضاها نصب می شود، نباید رنگ های تند یا شدت زیاد داشته باشد و باعث خیرگی چشم افراد شود. به دلیل وجود تجهیزات پزشکی و درمانی در کلینیک، وجود سیستم برق اضطراری در این فضاها الزامی می باشد.

اصول طراحی کلینیک زیبایی
طراحی فضاهای داخلی طبق اصول طراحی کلینیک زیبایی

استفاده از گیاهان در اصول طراحی کلینیک زیبایی

یکی دیگر از نکاتی که در اصول طراحی کلینیک زیبایی و پوست و مو باید در نظر داشت، استفاده از گیاهان و عناصر سبز در دکوراسیون داخلی است. گیاهان در کاهش استرس و تلطیف فضا بسیار موثر هستند و استفاده از آن ها در فضاهای درمانی به جهت بالا بودن میزان استرس مراجعه کنندگان توصیه می شود. همچنین گیاهان عناصری طبیعی برای تصفیه هوا هستند. طبق ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو ، از گیاهان در اتاق انتظار، اتاق معاینه و اتاق عکس برداری یا نمونه برداری می توان استفاده کرد.

زیبایی بصری در ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو

در اصول طراحی کلینیک زیبایی و پوست و مو ، باید به زیبایی و جذابیت آن نیز توجه داشت. به همین جهت طراحی داخلی و دکوراسیون کلینیک های زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. استفاده از رنگ های ملایم و تم رنگی خاص در طراحی بخش های مختلف مانند اتاق پذیرش، اتاق پزشک و همینطور نمای ساختمان، جلوه زیبایی به کلینیک می دهد.

اصول طراحی کلینیک زیبایی
کلینیک پوست و مو

اصول طراحی کلینیک زیبایی

  • راهرو ها: در اصول طراحی کلینیک زیبایی باید دقت داشته باشید عرض راهرو ها اندازه استاندارد و مناسبی داشته و برای حرکت تخت و ویلچیر مناسب باشد. جانمایی راهرو ها و ابعاد آن ها باید به گونه ای باشد که در رفت و آمد پزشکان و بیماران مزاحمت و مشکلی به وجود نیاید و به سهولت انجام گیرد.
  • ورودی ها: ورودی ها بر اساس ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو ، باید عرض استاندارد داشته باشد و برای عبور معلول مناسب باشد. هم چنین فضا به گونه ای طراحی شده باشد که ورودی ها در فضا خوانا باشند و باعث گیج شدن افراد در محیط کلینیک نشود.
ضوابط طراحی کلینیک زیبایی
ورودی در کلینیک زیبایی
  • علائم راهنما: بیماران و مراجعین به کلینیک طبق ضوابط طراحی کلینیک زیبایی ، باید بتوانند خودشان مسیر را پیدا کرده و به این ترتیب از ایجاد تجمع و ازدحام در کلینیک جلوگیری شود. علائم راهنما باید واضح و خوانا باشند و با فونت بزرگ و رنگ های متفاوت افراد را در کلینیک هدایت کنند.
  • سیستم اطفاء حریق: از دیگر الزامات در اصول طراحی کلینیک زیبایی و پوست و مو ، وجود سیستم اطفاء حریق در همه فضاهای این مجموعه است.
  • سیرکولاسیون فضا: منظور از سیرکولاسیون فضا، مسیر های دسترسی و الگوهای حرکت افراد در مجموعه می باشد. مسیر حرکتی در کلینیک باید به گونه ای باشد که محرمیت هم برای پزشکان و هم مراجعه کنندگان حفظ شود و در عین حال دید کامل پزشکان و کارکنان هنگام عبور و مرور به سایر بخش های کلینیک فراهم شود.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

ضوابط طراحی استادیوم ورزشی

استاندارد طراحی فضای اداری

ضوابط طراحی شهرک مسکونی

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

اصول طراحی پارکینگ

ضوابط طراحی خانه سالمندان

ضوابط طراحی مدرسه

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.67 ( 5 نظر)