هوشمند سازی گلخانه

هوشمند سازی گلخانه یکی از راه حل های کارآمد در استفاده از جدیدترین تکنولوژی های موجود رای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است. در واقع هدف اصلی گلخانه هوشمند به کارگیری سیستم کنترل اتوماتیک برای افزایش بازدهی و بهینه سازی مصرف انرژی می باشد. کنترلر های گلخانه هوشمند ، در یک فضایی بسته از دما، رطوبت و سلامت خاک گیاهان در شرایط بد آب و هوایی و حمله حشرات و آفات محافظت می کنند. بسیاری از خسارت های وارد شده به محصولات کشاورزی ناشی از عدم توجه و کنترل  پارامترهای محیطی و شرایط اقلیمی گلخانه است. در طراحی و ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه می توان با استفاده از پایش و ثبت دائمی اطلاعات، از بروز مشکلات مختلف جلوگیری شود. علاوه بر آن با آبیاری هوشمند گلخانه خانگی بخش مهمی از فرآیند نگه داری از گیاهان به صورت منظم و در زمان های مربوط به خود انجام می شود. کنترل هوشمند سیستم گلخانه این امکان را فراهم کرده است که با مصرف حداقل آب و قیمت ممکن، آبیاری گیاهان انجام شود.

 

ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه
ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه

هزینه هوشمند سازی گلخانه

طراحی و ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه های خانگی و بزرگ می تواند تصمیم بسیار مناسبی برای صاحبان آن باشد. چرا که نه تنها باعث کاهش مقدار مصرف انرژی می شود بلکه تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز نیز کاهش می یابد. هزینه هوشمند سازی گلخانه به نوع محصول، تجهیزات هوشمند مورد استفاده و قابلیت های آن ها برای کنترل بستگی دارد. علاوه بر آن پروتکل ها ارتباطی و سطح اتوماسیون مورد نظر کارفرما از دیگر موارد تعیین کننده قیمت هوشمند سازی گلخانه خانگی است. با توجه به حساسیت بالای بعضی محصولات و هزینه بر بودن جبران خسارت، لازم است تا اتوماسیون گلخانه توسط افراد مجرب و متخصص انجام شود. 

 

هوشمند سازی گلخانه
کنترل گلخانه هوشمند با گوشی موبایل

 

تجهیزات گلخانه هوشمند

عوامل مختلفی مانند نوع و قیمت سیستم تهویه، دما، شدت نور، سیستم آبیاری، اقلیم منطقه و رطوبت بر کیفیت محصول در کنترل گلخانه هوشمند تاثیر می گذارد. علاوه بر آن هماهنگی هر یک از این وسایل با سایر تجهیزات در ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه تأثیرگذار است. در ادامه کاربرد هر یک از این وسایل و تأثیر آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

هوشمند سازی میزان رطوبت گلخانه 

از آن جا که رطوبت خاک و هوا تاثیر به سزایی در کیفیت محصول و همچنین سالم بودن آن دارد؛ پایش و ثبت اطلاعات مربوط به درجه رطوبت با استفاده از کنترلر دما و رطوبت از ملزومات ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه می باشد. رطوبت مناسب برای انواع گلخانه های خانگی و بزرگ برابر با ۷۵ درصد در دمای ۲۵ درجه است. به طوری که تغییر دما و یا رطوبت تاثیر متقابلی روی کیفیت محصول دارد.

 

کنترل هوشمند گلخانه
بررسی وضعیت آبیاری دوره ای در هوشمند سازی گلخانه

دمای گلخانه هوشمند

دمای مناسب برای رشد گیاهان در محیط گلخانه متغیر است و کنترل آن در طول فصول و اقلیم های مختلف باید به گونه ای باشد که با مقدار رطوبت گلخانه هوشمند همخوانی داشته باشد. در هوشمند سازی گلخانه کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش بر اساس فصول و همچنین اقلیم مختلف صورت می گیرد. به طوری که در طول فصول سرما به دلیل عدم قابلیت گلخانه در گرم کردن فضا، از سیستم های گرمایشی استفاده می شود. از طرفی در طول تابستان به دلیل گرمای زیاد بروز مشکلاتی از قبیل عدم استحکام ساقه، کاهش اندازه گل ها و غیره محتمل است. بنابراین استفاده از سیستم سرمایشی در طراحی و ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه بسیار منطقی خواهد بود.

سیستم تهویه گلخانه هوشمند

سیستم تهویه یکی از المان های اصلی در تصفیه هوای گلخانه است که به کنترل هوشمند دما و رطوبت توسط کنترلر ها کمک می کند. تهویه در هوشمند سازی گلخانه به دو روش طبیعی و مکانیزه انجام می شود. تهویه طبیعی با استفاده از نصب پنجره روی دیوار و یا گلخانه انجام می گیرد. به طوری که در این حالت هوای تازه از طریق پنجره های بغل وارد شده و هوای گرم از طریق پنجره های سقفی خارج می شود. تهویه مکانیزه اتوماسیون گلخانه با استفاده از فن های نصب شده در ارتفاع مناسب انجام می شود.

سیستم آبیاری گلخانه هوشمند

کنترلر های متنوع این امکان را برای صاحبان گلخانه هوشمند فراهم می کند که با استفاده از روش های مختلف آبیاری محصولات را کنترل نمایند. در انواع مختلف کنترلر های دما و رطوبت موجود برای گلخانه های هوشمند امکان برقراری ارتباط از راه دور در بستر اینترنت، مخابرات و یا ریموت کنترل وجود دارد. بنابراین متناسب با اطلاعات موجود از مقدار رطوبت خاک، از کنترلر دما و رطوبت گلخانه هوشمند ، عملیات آبیاری انجام می شود.

 

گلخانه هوشمند
آبیاری در هوشمند سازی گلخانه

 

ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه

ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه با استفاده از ابزارهای متنوع در قیمت های مختلف صورت می گیرد. به عنوان مثال به واسطه کنترلر ها، فرد پس از پایش می تواند برای اعمال تغییرات لازم در محل حاضر شود. در حالت دوم نیازی به حضور کاربر در محل نبوده و تمامی تغییرات لازم به وسیله عملگرهای سیستم اتوماسیون گلخانه اعمال می شوند. نظارت تمامی مراحل کنترل هوشمند گلخانه با استفاده از دوربین های مدار بسته نصب شده در محل امکان پذیر است.

مزایای کنترل هوشمند گلخانه

محل گلخانه هوشمند و کنترل اقلیم ، بر کیفیت نهایی محصول تاثیر به سزایی دارد. بنابراین وقوع حوادث ناگهانی مانند طوفان، سیل و غیره می تواند به گیاهان شوک وارد کند. در این حالت با ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه می توان در قیمت مناسبی تنش وارد شده به محصول را به حداقل رساند. علاوه بر آن به دلیل پایش و کنترل دائمی اطلاعات اقلیم ، دما و رطوبت ، در گلخانه هوشمند امکان بهینه سازی مصرف انرژی وجود دارد. کنترل تجهیزات گلخانه هوشمند باعث می شود که تعداد نیروهای مورد نیاز به واسطه اتوماسیون کاهش یابد. به طور کلی می توان گفت که با هوشمند سازی گلخانه هزینه های متحمل ناشی از اتلاف انرژی، آب و همچنین نیروی انسانی کاهش می یابد. با توجه به محل قرارگیری اکثر گلخانه ها خارج از محل سکونت افراد، برای مراقبت و نگه داری آن نیاز به پیمودن مسیرهای طولانی است. بنابراین طراحی و ساخت سیستم اتوماسیون و کنترل هوشمند گلخانه بسیار مفید است.

 

تجهیزات گلخانه هوشمند
کنترل هوشمند سنسورها در گلخانه

 

نصب سنسور دما و رطوبت

سنسورها اجزای بسیار مهمی برای پایش وضعیت ساختمان می باشند. به طوری که می توان با دریافت اطلاعات آن ها درک بهتری برای اعمال تغییرات در هوای محیط، حاصل شود. آلارم ها و پیامک های هشدار در محیط ساختمان تا حد زیادی به اطلاعات سنسور دما و رطوبت وابسته است. نصب سنسور دما و رطوبت یکی از اقدامات مهم برای داشتن خانه هوشمند است که قابلیت پایش آنلاین دما و رطوبت محیط را در نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف دارد. چرا که این سنسور قابلیت هماهنگی با سایر اجزای خانه هوشمند را دارد. 

 

نصب سنسور دما
نصب سنسور دما و رطوبت برای خانه هوشمند

 

هزینه نصب سنسور دما و رطوبت

همانطور که گفته شده سنسور دما و طوبت به دلیل قابلیت هماهنگ با تجهیزات مختلف کنترلی و نظارتی چه در سطح مسکونی و چه صنعتی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. بنابراین نصب آن وابسته به المان های مختلفی از جمله کاربرد آن در محیط های مختلف است که باید توسط افراد مجرب و متخصص انجام شود. بر همین اساس هزینه نصب سنسور دما و رطوبت براساس تعداد و قابلیت های مورد نظر مشتری تعیین می شود.

قابلیت های سنسور دما و رطوبت

سنسور رطوبت و دما ، توسط تولیدکنندگان مختلف به همراه قابلیت های مختلفی از قبیل کنترل با ریموت، گوشی موبایل و غیره در بازار قابل ارائه است. در نصب انواعی از این سنسور ها علاوه بر قابلیت پایش آنلاین دما و رطوبت محیط، قابلیت ترسیم نمودار تحلیلی دما و رطوبت بر حسب روز، هفته، ماه و سال در تلفت همراه وجو دارد. با گزارش دادن تغییرات آب و هوایی و همچنین هماهنگی با دیگر اجزای خانه هوشمند، می تواند تا حد زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

علاوه بر آن، اکثر سنسورهای دما و رطوبت دارای باتری می باشند که به دلیل مصرف پایین طول عمری نزدیک به دو سال دارند. این قابلیت باعث می شود که با نصب سنسور دما و رطوبت ، امکان کنترل از راه دور دمای خانه و برنامه ریزی بر اساس سناریوهای مختلف فراهم شود.

کاربرد نصب سنسور دما و رطوبت در مکان های مختلف

از آن جا که با نصب سنسور دما و ر طوبت قابلیت هماهنگی با سایر تجهیزات هوشمند مانند سیستم تهویه، سنسور درب و پنجره، آبیاری هوشمند و کرکره و پرده وجود دارد، بهره برداری از آن بسیار آسان و کاربردی است. بنابراین سنسور دما و رطوبت نه تنها در فضای مسکونی بلکه در فضاهای صنعتی برای نگهداری و مراقبت از آلات موسیقی، پارچه، وسایل برقی، لوازم خانگی، آثار هنری و دیگر اشیاء حساس به رطوبت بسیار مناسب است. در ادامه انواع کاربرد نصب سنسور دما و رطوبت در محیط های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.