خانه هوشمند

خانه هوشمند به دلیل امکان هماهنگی با آخرین تکنولوژی های روز و قابلیت های آن در انواع منازل مسکونی ، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از تکنولوژی ‌های جدید در هوشمند سازی خانه علاوه بر زیبایی، فاکتور راحتی و سرعت را نیز در انجام امور فراهم می‌ کند. تجهیزات هوشمند سازی منزل این امکان را به ساکنین خانه می دهند تا در سریع ترین زمان ممکن تنظیمات دمای خانه ، روشنایی، سیستم های صوتی و تصویری و غیره را از راه دور با گوشی موبایل و یا با جذاب ترین رابط های کاربری مانند تاچ پنل ها اعمال کنند. در نصب پکیج هوشمند سازی خانه و منزل از اجزای متنوع با قیمت های مختلف استقاده می شود که تأثیر به سزایی در هزینه نهایی دارند. وسایل هوشمند سازی خانه به صورت هماهنگ و برنامه ریزی شده عمل می کنند. هماهنگی و محدوده عملکرد این دستگاه ها در هوشمند کردن خانه متناسب با پروتکل مورد استفاده برای کنترل و قابلیت های مورد نظر کارفرما، متغیر است. همواره این سوال برای مخاطبان وجود دارد که چگونه می توان یک خانه هوشمند ارزان با بیشترین امکانات رفاهی ممکن را داشت. داشتن آسایش و رفاه بیشتر همواره دغدغه انسان ها برای یک زندگی بهتر بوده است. در ادامه قابلیت های مختلف برای هوشمند سازی منازل مسکونی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

خانه هوشمند
کنترل خانه هوشمند با موبایل از راه دور

 

قیمت خانه هوشمند

هوشمند سازی خانه و منزل از جدیدترین راهکارها برای بهبود سطح رفاه افراد و کاهش مصرف انرژی منازل مسکونی است. قیمت خانه هوشمند بر اساس شیوه اجرای خانه هوشمند ، گستره متنوعی دارد. با این حال با توجه به تنوع و وجود تولیدکنندگان مختلف داخلی و خارجی، پیاده سازی و اجرای خانه هوشمند به روش های متفاوت و توسط متخصصین انجام می شود. از سوی دیگر، روش هوشمند سازی منازل مسکونی در حال ساخت، نسبت به ساختمان های چند سال ساخت، بسیار متفاوت خواهد بود. بنابراین قیمت هوشمند سازی خانه و منزل براساس متراژ آن، نوع و قیمت تجهیزات هوشمند سازی منازل و موقعیت ساخت آن تعیین می شود. همچنین می توان گفت که قیمت خانه هوشمند ایرانی ، در مقایسه با نمونه های خارجی، تقریبا یک سوم بوده و همچنین پیاده سازی آن نیز به نسبت ارزان تر است. 

هزینه هوشمند سازی خانه

به منظور کنترل خانه هوشمند با موبایل ، لازم است تجهیزات مختلفی در کنار هم قرار بگیرند و با هم هماهنگ شوند. در یک خانه هوشمند ارزان ، هدف بر آن است تا وسایل خانه هوشمند با بیشترین بازدهی و حداقل هزینه انتخاب شوند. تعیین قیمت هوشمند سازی خانه بر پایه نیازها و امکانات مورد نظر، می‌ تواند روشی مؤثر برای انتخاب بهینه‌ ترین سیستم هوشمند خانه‌ شما باشد. بنابراین لازم است تا عوامل مؤثر در تعیین هزینه هوشمند سازی خانه ، بررسی شوند. هزینه‌ هوشمند سازی خانه به دلیل نیاز به هماهنگی و ارتباط میان اجزای گوناگون و همچنین استفاده از تجهیزات و فناوری‌ های متفاوت، افزایش می‌ یابد.

خانه هوشمند بیسیم

نوع دیگر مربوط به پروتکل های خانه هوشمند بیسیم بوده که در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه در سطح بین الملل به عنوان تجهیزات هوشمند سازی منازل مسکونی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اساس کار این پروتکل ها امواج رادیویی مانند خانه ی هوشمند (z wave) و یا اینترنت (هوشمند سازی بیسیم) ، بدون نیاز به هیچگونه سیم کشی، می باشد. در نتیجه بدون نیاز به ذره ای تغییر در سیم کشی ساختمان و یا نیاز به سیم کشی اضافه، خانه هوشمند ارزان بیسیم پیاده سازی می شود. از مزایای سیستم خانه هوشمند می توان به قیمت مناسب و هزینه نصب بسیار کم آن نسبت به حالت دیگر اشاره کرد. در حال حاضر بسیاری از برندهای ایرانی مطرح پیشرفت چشم گیری در زمینه خانه های هوشمند داشته اند. بنابراین همین موضوع باعث شده که برندهای ایرانی انتخاب خوبی برای داشتن یک خانه هوشمند ارزان باشد.

 

هزینه هوشمند سازی خانه
هزینه هوشمند سازی خانه

 

سیم کشی خانه هوشمند

سیم کشی هوشمند خانه ، انتخاب مناسبی برای داشتن یک خانه هوشمند ارزان نیست. چرا که در وحله اول تجهیزات مورد استفاده در این پکیج هوشمند سازی خانه اکثرا وارداتی هستند و قیمت بالایی دارند. در وحله دوم دستمزد نصاب و پیاده سازی آن است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد قیمت تجهیزات بوده باعث بالا رفتن هزینه خانه ی هوشمند می شود. با این حال در سال های اخیر خانه های هوشمند ایرانی پیشرفت چشمگیری داشته اند و از مزایای زیادی برخوردارند. به طوری که توانسته اند جا پای خود را در بین برندهای مطرح باز کنند. بنابراین می توان با خرید یک خانه هوشمند ارزان ایرانی و یا چینی با پروتکل سیم کشی منزل ، حجم زیادی از هزینه ها را کاهش داد. با وجود نیاز به سیم کشی امکان کنترل خانه هوشمند با موبایل از طریق نرم افزار وجود دارد.

پکیج هوشمند سازی خانه

با هوشمندسازی خانه و منزل امکان بهره برداری از قابلیت های مختلف مانند سیستم روشنایی، گرمایش و سرمایش هوشمند، سیستم امنیتی و کنترل هوشمند وسایل برقی در مناسب ترین قیمت ها وجود دارد. راحتی، آسایش و افزایش بازدهی ساختمان منازل مسکونی، از ساده ترین مزایای ناشی از نصب پکیج هوشمند سازی خانه هستند.

 

پکیج هوشمند سازی خانه
پکیج هوشمند سازی خانه

 

هوشمند سازی خانه و وسایل آن  

در هوشمند سازی خانه ، نگرانی از خاموش یا روشن بودن تجهیزات برقی منزل حداقل شده است. چرا که انواع تجهیزات مختلف کنترلی خانههوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت، امکان کنترل از راه دور وسایل برقی منازل مسکونی را از داخل و خارج خانه فراهم می کنند. نصب انواع پریزها و ماژول های هوشمند به دلیل داشتن قابلیت کنترل از راه دور، در زمینه هوشمند کردن خانه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ماژول های کنترلی معمولاً در داخل تابلو برق و یا پشت پریز نصب می شوند. در حالی که پریزهای هوشمند قابل جابه جایی بوده و روی پریزهای معمولی نصب می شوند. حداکثر جریان قابل تحمل در پریزهای مختلف، از ۱۰ تا ۲۰ آمپر متغیر است و متناسب با تجهیز مورد نظر در هوشمندسازی خانه و منازل مسکونی قابل انتخاب می باشد.

هوشمند سازی سیستم گرمایش و سرمایش منازل

سیستم سرمایش و گرمایش از تجهیزات اصلی برای تنظیم دما در پکیج هوشمند سازی منازل هستند. سیستم گرمایش می تواند فن کوئل، گرمایش از کف، شوفاژ و یا رادیاتور باشد که معمولاً براساس ترجیح و بودجه ساکنین مشخص می شود. کولرهای آبی، فن کوئل و یا اسپلیت نیز می توانند به عنوان سیستم سرمایشی در هوشمندسازی خانه و منازل مسکونی انتخاب شوند. سیستم های سرمایش و گرمایش با استفاده از انواع سنسورها، ترموستات و کلیدهای هوشمند هماهنگ می شوند. این دستگاه ها امکان کنترل از راه دور سیستم سرمایش و گرمایش را در هوشمندسازی خانه و منزل  با اتصال به اینترنت و یا از طریق ریموت کنترل با پرداخت حداقل هزینه فراهم می کنند.

سیستم روشنایی خانه هوشمند

سیستم روشنایی بخش مهمی از مصرف برق در ساختمان را به خود اختصاص می دهد که با پکیج هوشمند سازی خانه و منازل مسکونی، نه تنها میزان مصرف مدیریت می شود، بلکه امکان استفاده از قابلیت هایی از قبیل کنترل از راه دور، تنظیم شدت و رنگ نور و همچنین تعریف سناریو برای موقعیت های مختلف وجود دارد. هوشمند سازی سیستم روشنایی خانه با استفاده از تجهیزاتی از قبیل انواع کلیدهای لمسی، ماژول های دیمر، ماژول RGB و غیره انجام می شود.


 

خانه هوشمند
سیستم روشنایی خانه هوشمند

 

سیستم صوتی خانه ی هوشمند

از دیگر وسایل خانه هوشمند ، سیستم صوتی هوشمند است. سیستم صوتی هوشمند به لوکس شدن فضای منازل در هوشمند سازی خانه بسیار کمک می کند. به طوری که متناسب با مناسبت های مختلف با کیفیت بالا، موسیقی مورد نظر به راحتی در بخش های مختلف منزل به طور هوشمند پخش می شود. در بسیاری از موارد افراد نگران شخصی سازی فضای خود در سیستم صوتی منزل هوشمند هستند. در این حالت می توان گفت که با هوشمند سازی سیستم صوتی منازل مسکونی ، در هر فضا امکان پخش افراد متناسب با سلیقه آن ها وجود دارد.

امنیت خانه هوشمند

در فضای خانه هوشمند با استفاده از پوتکل های کنترل هوشمندسازی منزل ، امکان هماهنگی بین اجزای مختلف سیستم و تجهیزات امنیتی از جمله دوربین‌ های مداربسته، دزدگیر، درب‌ های اتوماتیک و همچنین سنسورهای تشخیص حرکت به صورتی کاملاً مقرون به‌ صرفه و با قیمت مناسب فراهم می‌ شود. این امکانات به هماهنگی و ارتباط موثر بین اجزای مختلف سیستم امنیت خانه هوشمند کمک کرده و همچنین با قیمتی که متناسب با ارزش و امکانات ارائه شده است، در دسترس قرار می‌ گیرند. این ترکیب از فناوری مدرن و ابزارهای امنیتی قوی، اطمینان و آرامش بیشتری را به ساکنان منزل هوشمند ارائه می‌دهد و با افزایش امنیت خانه هوشمند، حفظ حریم شخصی آن‌ها را تضمین می‌ کند.

 

هوشمند سازی منازل
هزینه هوشمند سازی منزل

 

سیستم هوشمند خانه

با هدف بهبود و هوشمندسازی منازل مسکونی، نصب سیستم هوشمند خانه نیازمند بررسی یکپارچه و جامع است. زیرا این سیستم باید تمام اجزای خانه را به یکدیگر متصل کند به نحوی که کنترل هوشمند خانه از راه دور امکان پذیر باشد. برای ساخت یک خانه ی هوشمند لازم است تا بخش های مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته و هماهنگ شوند. در یک پکیج هوشمند سازی خانه ، عملکرد و نقش هر قسمت از سیستم هوشمند خانه به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد. این مرحله از نصب خانه هوشمند نیازمند اتکا به هماهنگی کامل میان تمامی اجزای مختلف بوده تا عملکرد بهینه و کارآمدی را فراهم کند. در ادامه قسمت های مختلف پکیج هوشمند سازی خانه و عملکرد سیستم هوشمند خانه ، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

هوشمند سازی خانه و تاچ پنل

تمامی اجزای به کار رفته در پکیج هوشمند سازی خانه توسط کنترل کننده مرکزی منزل به هم متصل شده و فرمان های اجرایی از طریق کنترل کننده به آن ها ارسال می شود. لازم به ذکر است که این سیستم دارای حافظه بوده و عملکرد تمامی اجزا در آن ثبت می شود. کنترل کننده مرکزی - تاچ پنل می تواند متناسب با نیاز کاربر هماهنگ کننده اجزای مختلف سیستم، پردازش کننده اطلاعات و همچنین رابط سیستم با کاربر باشد. در واقع تاچ پنل اطلاعات مورد نیاز را از سنسورها دریافت و پردازش می کند. این در حالی است که در انواع خاصی از آن، تاچ پنل تنها برای نمایش تجهیزات و نه کنترل آن ها، کاربرد دارد. سپس بر اساس شاخص های تعریف شده و مقایسه آن ها با اطلاعات موجود، دستور مورد نظر را صادر می کند. تاچ پنل، درگاه ارتباطی کاربر با سیستم هوشمندسازی خانه و منزل است و با استفاده از قابلیت های مختلفی مانند اتصال به اینترنت و موبایل از طریق انواع نرم افزارهای متنوع، کنترل خانه هوشمند با موبایل را ممکن می سازد. 

قیمت کنترل کننده های مرکزی هوشمند سازی منازل در مقایسه با سایر تجهیزات به نسبت بالا بوده به همین دلیل استفاده از آن متناسب با بودجه صورت می گیرد. بنابراین برای پیاده سازی یک خانه هوشمند ارزان ، لازم است تا بررسی شود که وجود تاچ پنل ضرورتی دارد یا نه. در بسیاری از موارد با وجود تاکید کارفرما در پیاده سازی خانه هوشمند ارزان ، اصرار وی برای نصب حتمی تاچ پنل ، باعث بالا رفتن هزینه هوشمند سازی منزل می شود. در این حالت پیشنهاد می شود که حدالامکان از نمایشگرهای قابل هماهنگی با سایر تجهیزات هوشمند ساختمان استفاده شود. تا در عین بهره وری از مزایای آن، هزینه مربوط به خرید کنترل کننده مرکزی سیستم خانه هوشمند حذف گردد.

 

هوشمند سازی منازل مسکونی
تاچ پنل هوشمند سازی منازل مسکونی

 

اجرای خانه هوشمند و سنسورها

سنسور، ابزاری برای شناسایی پارامترهای محیط اطراف مانند دما، رطوبت و غیره است که از تجهیزات جدایی ناپذیر در پکیج هوشمند سازی خانه و منازل مسکونی می باشد. چرا که اکثر عملگرهای هوشمند کردن خانه نتایج به دست آمده از سنسورهای نصب شده در محل را دریافت و پردازش می کنند. 

اجرای خانه هوشمند و عملگرها

عملگرها از دستگاه های هوشمند سازی خانه و منازل مسکونی هستند که وظیفه آن ها اجرای فرمان های سیستم کنترل هوشمند خانه است. اساس کار عملگرها، براساس سیگنال های کنترلی می باشد. سیگنال کنترلی می تواند در انواع مختلف الکتریکی (ولتاژ و جریان) و یا مکانیکی برای هوشمند کردن خانه و منزل صادر شود. در پکیج هوشمند سازی خانه عملگرهای مختلف منزل شامل رله ها و دیمرها هستند که با استفاده از رابط های مختلف فرمان های مرکز کنترل را روی سرخط تجهیزات اجرا می کنند. 

پروتکل های خانه هوشمند

دستگاه های مختلف خانه با هوشمند سازی از طریق رابط های کاربری مانند ریموت ها ، کلیدهای لمسی، ترموستات های هوشمند و غیره، از طریق زیر ساخت های اینترنتی، سیم کشی و رادیویی به کنترل کننده مرکزی منزل متصل می شوند. بنابراین متناسب با نوع پروتکل های خانه هوشمند مورد استفاده در پکیج هوشمند سازی خانه ، انواع رابط های کاربری در قیمت های مختلف قابل انتخاب هستند.

 

هوشمند سازی منازل مسکونی
هوشمند سازی منازل مسکونی

 

مزایای خانه هوشمند

خانه های هوشمند در دنیای امروز به عنوان یکی از نمادهای تکنولوژی دنیای مدرن، شمرده می شوند. این خانه‌ ها با تکیه بر تکنولوژی‌ های پیشرفته، امکانات فراوانی را به ساکنان خود ارائه می‌ دهند. از جمله مزایای خانه هوشمند می‌ توان به افزایش امنیت، بهره‌ وری انرژی و سهولت در زندگی روزمره اشاره کرد. در ادامه تعدادی از مزایای خانه هوشمند شرح داده شده است.

  • مصرف بهینه انرژی.
  • کاهش هزینه های ناشی از مصرف بی رویه برق و گاز با هوشمند سازی منزل.
  • افزایش رفاه ساکنین.
  • بهبود امنیت ساختمان و پیش گیری از وقوع اتفاقات ناگوار.
  • افزایش زیبایی و لوکس شدن فضای خانه با استفاده از به روزترین تجهیزات هوشمندسازی منازل مسکونی.
  • کنترل هوشمند وسایل برقی ساختمان در سریع ترین زمان ممکن با صرف کم ترین انرژی.
  • تنوع بالای محصولات و امکان پیاده سازی هوشمند سازی منازل مسکونی با بودجه های مختلف.
  • پیاده سازی در انواع ساختمان ها نوساز و در حال استفاده.
  • سهولت نصب و راه اندازی پکیج هوشمند سازی خانه.

چالش های نصب خانه هوشمند

هوشمندسازی خانه دنیای جدیدی از امکانات فوق‌ العاده ارائه می‌ دهد. اما نصب خانه هوشمند ممکن است چالش‌ هایی داشته باشد. از حمله این چالش‌ ها، تطابق تکنولوژی با نیازهای ساکنان منازل است. هر فردی نیازها و خواسته های متفاوتی داشته و این نیازها باید با شرایط نصب خانه هوشمند همخوانی داشته باشند. همچنین، یادگیری چگونگی استفاده از سیستم‌ های هوشمند نیازمند زمان و تمرین است. یکی از چالش‌ های نصب خانه هوشمند ، ممکن است ناسازگاری سیستم هوشمند خانه با سیستم‌ های قبلی خانه باشد. برای مثال، نصب دستگاه‌ های هوشمند در خانه‌ ای که ساختار الکتریکی قدیمی دارد، ممکن است به مشکلاتی برخورد کند که نیاز به تغییرات و تطبیق پذیری جدید داشته باشد. یک چالش دیگر ممکن است به عنوان تسلط بر روی تکنولوژی هوشمند ظاهر شود.