خانه هوشمند بی سیم

امروزه سیستم های وایرلس و کاربرد آن ها در زمینه های مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هوشمند سازی بیسیم یکی از مواردی است که کاربرد آن در انواع ساختمان ها توانسته آرامش و رفاه زیادی را برای ساکنین ایجاد کند. قیمت خانه هوشمند بیسیم در مقایسه با سایر روش های سیم کشی هوشمند سازی ساختمان بسیار مناسب تر بوده و نصب و راه اندازی راحتی دارد. با این حال همواره این سوال برای خریداران وجود دارد که چه پروتکل هایی برای خانه هوشمند بی سیم مناسب تر هستند که در این مطلب به آن پرداخته می شود.

سناریوهای مختلف در خانه هوشمند بدون سیم کشی به راحتی توسط کاربر در داخل نرم افزار قابل تعریف هستند. به همین دلیل هوشمند سازی بیسیم ساختمان و خانه محبوبیت بیشتری چه از نظر قیمت و چه از نظر بازدهی در بین خریداران دارد. چرا که از سرعت انتقال بالایی برخوردار است. 

 

هوشمند سازی بیسیم ساختمان
هوشمند سازی بیسیم ساختمان

 

قیمت هوشمند سازی بیسیم

خانه هوشمند وایرلس و هوشمند سازی بیسیم ساختمان راه حل های بسیار کارآمدی در صنعت اتوماسیون هستند که بسیار در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته اند. قیمت خانه هوشمند بدون سیم کشی بسیار مناسب تر و تقریبا یک سوم مدل های دیگر است. علاوه بر آن فعالیت گسترده تولیدکنندگان داخلی برای ساخت تجهیزات هوشمند سازی وایرلس ، باعث شده که این وسایل با قیمت های بسیار قرون به صرفه ای قابل تهیه باشند. از طرفی در خانه هوشمند بیسیم نیازی به سیم کشی نبوده و این خود می تواند هزینه های مربوط به نصب را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. نصب و راه اندازی این سیستم ها توسط برقکار صورت می گیرد و نیاز به طراحی خاصی ندارد.

اجزای خانه هوشمند بیسیم

یک خانه هوشمند بیسیم از اجزای مختلفی چون کلیدهای وایرلس، نمایشگر مرکزی و کنترلرهای مرکزی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا برای عملکرد هوشمند و هماهنگی با سایر تجهیزات خانه بایستی از طریق پروتکل های مختلف بیسیم به کنترلر مرکزی متصل شوند. در ادامه هر یک از این موارد بررسی شده است.

 

خانه هوشمند بیسیم
خانه هوشمند بیسیم

کلیدهای هوشمند سازی بیسیم

کلیدهای هوشمند سازی بیسیم ساختمان و خانه به صورت لمسی و یا فشاری توسط برندهای مختلف ایرانی و خارجی تولید و عرضه می شوند. قیمت این کلیدها متناسب با تعداد پل ها و همچنین داشتن قابلیت هایی از قبیل نمایشگر و ... متغیر است. با این حال دیده می شود که تفاوت قیمت کلیدهای خانه هوشمند وایرلس ایرانی با نمونه های خارجی زیاد است که دلیل آن را می توان تغییرات نرخ ارز به صورت روزانه دانست.

نمایشگر مرکزی خانه هوشمند بیسیم

نمایشگرها به عنوان مرکز کنترل تنظیمات مربوط به تمام تجهیزات هوشمند سازی بیسیم در خانه هوشمند شناخته می شوند. این تجهیز معمولا در فضای داخلی ساختمان نصب شده و از طریق پروتکل های مختلف به بقیه تجهیزات متصل می شود. نمایشگرهای مرکزی خانه هوشمند بدون سیم کشی می توانند به عنوان مرکز کنترل آن نیز کاربرد داشته باشند.

هوشمند سازی وایرلس
هوشمند سازی وایرلس ساختمان

 

کنترلر مرکزی هوشمند سازی بیسیم

کنترلر مرکزی نقش قلب را در هوشمند سازی بیسیم خانه دارد. چرا که تمامی تجهیزات از قبیل سنسورهای هوشمند، کلید ها و نمایشگر ساختمان به کنترلر مرکزی متصل می شوند. نبودن این کنترلر می تواند عملکرد خانه بی سیم را با مشکل مواجه کند. به طوری که اگر نباشد تجهیزات نمی توانند با هم هماهنگ شوند. کنترلرهای مرکزی در ابعاد و ظرفیت های مختلف برای اتصال تجهیزات حانه هوشمند بی سیم قابل خریداری هستند. از قابلیت های بارز این مدل می توان به امکان هماهنگی کنترلر مرکزی برندهای مختلف به هم اشاره کرد. 

 

خانه هوشمند بی سیم
خانه هوشمند بی سیم

 

پروتکل هوشمند سازی وایرلس

پروتکل های ارتباطی مختلفی از قبیل اینترنت، Z wave و Zigbee در خانه هوشمند بیسیم مورد استفاده قرار می گیرند. اینترنت یکی از پروتکل های رایج در هوشمند سازی بیسیم بوده که بسیاری از تجهیزات نیز از آن پشتیبانی می کنند. با این حال بسیاری بر این باورند که امواج دائمی اینترنت در فضای ساختمان می تواند سلامت ساکنین را با مشکل مواجه کند. این در حالی است که بسیاری دیگر از مصرف کنندگان بر این باوردند که استفاده از خانه هوشمند وایرلس سرعت انتقال بالایی دارد و همواره آن را در دسترس قرار می دهد.

دو پروتکل دیگر یعنی Zigbee و Zwave امواج رادیویی فرکانس پایینی هستند که برای اتصال تجهیزات در هوشمند سازی بیسیم ساختمان کاربرد دارند. در مقایسه با اینترنت، این امواج برای سلامتی خطر کمتری داشته و از قابلیت اطمینان به نسبت بالاتری برخوردار هستند. با این حال سرعت انتقال داده و همچنین حجم اطلاعات قابل مبادله در پروتکل Zigbee و Zwave کم تر است. چرا که حجم اطلاعات قابل جابه جایی کم بوده و قطعی آن ها نیز بیشتر است. با این حال دیده می شود که این دو پروتکل در خانه های هوشمند بیسیم تولید کشورهای ترکیه و چین بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.