استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی
نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی به تصویر کشیدن ایده طراح یک قطعه یا ماشین است. نقشه صنعتیجزییات پیاده سازی یک قطعه ، ماشین و به طور کلی یک طرح صنعتی را نشان می دهد. جزییات ارائه شده توسط نقشه کش صنعتی شامل اندازه و جنس قطعه ، نحوه قرار گرفتن و شیوه اتصال اجزای قطعه و سایر مشخصات مورد نیاز است.

نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی

استانداردهای نقشه کشی صنعتی

استاندارد آلمان (DIN) ، استاندارد ASME و استاندارد ISO از جمله استانداردهای پرکاربرد موجود در جهان هستند. در نقشه کشی صنعتی در ایران مطابق استانداردهای ایزو نقشه صنعتی تهیه می شود. این استانداردها شامل مواردی مانند قراردادهای اصلی خطوط ، ترتیب اجرای خطوط در کامپیوتر ، خطوط در نقشه های ساختمان ، اصول قراردادی برای برش ها و سایر الزامات برای نقشه کش صنعتی است.

اصول نقشه کشیISO-128
اندازه گذاریISO-129
تولرانس های ابعادیISO-206
تولرانس های هندسیISO-1101
تولرانس های هندسیISO-2768

مراحل نقشه کشی صنعتی

در  نقشه کشی صنعتی برای ترسیم دقیق یک قطعه نیاز است مراحل مورد نیاز به دقت طی شوند. ابتدا ابعاد قطعه به طور دقیق تعیین شود. اگر از قطعه ای که هم اکنون موجود است قرار است نقشه ای تهیه شود باید تمام ابعاد آن با کمک کولیس و ریزسنج اندازه گیری شود. بعد از تعیین ابعاد ، نماهای مورد نظر انتخاب شوند. سپس نمای برش ، سه نمای قطعه و نمای سه بعدی قطعه ترسیم شوند. در مرحله آخر با اندازه گذاری همه نماهای ترسیم شده کار به پایان می رسد.

نقشه صنعتی

نقشه صنعتی

کاربرد نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی در رشته های مهندسی و صنایع مختلف استفاده می شود. نقشه های مکانیکی شامل اطلاعاتی در مورد ساخت یک قطعه یا دستگاه است. این نقشه ها در صنعت قطعه سازی کاربرد گسترده دارد. نقشه های جانمایی به منظور نشان دادن حالت بهینه در چیدمان دستگاه ها و ماشین آلات و افراد در محیط یک کارگاه یا مجموعه است. نقشه فرآیندهای صنعتی ارتباط بین اجزای کارخانه صنعتی را نشان می دهد. نقشه های اتوماسیون روش ساخت و فناوری دستگاه های خودکار را نشان می دهند.

تمامی مهندسین که در کارگاه ها حضور دارند نیاز به آشنایی تخصصی با نقشه کشی صنعتی ندارند، اما آشنایی ابتدایی با نقشه های صنعتی مورد استفاده در یک کارگاه نیاز است. به طور مثال مهندسین صنایع که در کارگاه عملیات های بهینه سازی ، تعیین میزان انبار  و ترتیب چرخش کار و از این دست امور را انجام می دهند.

نقشه صنعتی قطعات

نقشه قطعات

نرم افزار های پرکاربرد در نقشه کشی صنعتی

سه نرم افزار پرکاربرد در نقشه کشی صنعتی اتوکد ، کتیا و سالیدورک هستند. اتوکد بهترین نرم افزار برای ترسیم دو بعدی است. اتوکد رایج ترین نرم افزار مورد استفاده توسط بسیاری از مهندسین است. نرم افزار کتیا برای طراحی قطعات پیچیده استفاده می شود و کاربرد اصلی آن انجام شبیه سازی است. نرم افزار سالیدوورک یکی از بهترین نرم افزارها در زمینه نقشه کشی صنعتی است. بهترین ویژگی سالیدوورک این است که علاوه بر امکان طراحی قطعات ، امکان مونتاژ و اتصال قطعات طراحی شده را نیز دارد. سالیدوورک خروجی مناسبی برای استفاده در سایر نرم افزارهای تحلیلی نیز ارائه می کند. همچنین امکان ورود فایل از سایر نرم افزار ها مانند اتوکد به سالیدوورک وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر:

محاسبه مبالغ نقشه برداری سال ملک در سال جدید

نقشه کشی ساختمان (نظام مهندسی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!