استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی داخلی کتابخانه

طراحی داخلی کتابخانه
طراحی داخلی کتابخانه

ساختمان کتابخانه ها از آن جهت که باید تسهیلات استفاده از خدمات کتابخانه را برای کلیه مراجعان در اسرع وقت فراهم کند، دارای اهمیت می باشد. طراحی داخلی کتابخانه به لحاظ نورپردازی، صدا ، هوا و دما، توزیع مناسب اتاقها و نقش مؤثری در استفاده بهتر و راحت تر از امکانات کتابخانه دارد. تجهیزات کتابخانه ها شامل میز، صندلی ، قفسه کتاب ، برگردان، میز امانت و … نیز در استفاده از خدمات کتابخانه تأثیر بسزایی دارند؛ زیرا این وسایل برای تأمین دو نیاز «آرایش » و «آسایش »‌مورد استفاده قرار می گیرند. مکان کتابخانه در خانه یکی از نکات مهمی است که در طراحی داخلی کتابخانه خانگی حتماً باید به آن ها توجه داشت.

 شما می توانید اتاقی جداگانه را برای کتابخانه ی خانگی خود در نظر بگیرید یا اینکه بخشی از نشیمنتان را به کتابخانه اختصاص دهید.  در هر حال استفاده از قفسه ی کتاب و کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل شما باعث زیباتر و جذاب تر شدن آن می شود

طراحی کتابخانه های عمومی
اصول طراحی کتابخانه های عمومی

کمک گرفتن از نور روز در طراحی کتابخانه

استفاده از تکنیک هایی برای کمک گرفتن از نور روز ، تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی کتابخانه و استفاده افراد از نور طبیعی دارد و یکی از مهم ترین اصول طراحی داخلی کتابخانه عمومی است. شما برای انجام این کار ، باید تمام موانعی را که سر راه رسیدن نور طبیعی به محیط داخلی کتابخانه و افراد قرار دارند بردارید و تا جای ممکن نیاز به نور مصنوعی را در کتابخانه کاهش کنید.

طراحی ساختمان دوبلکس
طراحی داخلی کتابخانه ی خانگی
طراحی داخلی کتابخانه ی خانگی

اصول طراحی کتابخانه های عمومی

طراحی کتابخانه های عمومی شامل طراحی دو بخش است :

  • بخش اصلی کتابخانه (سالن مطالعه, قفسه باز, قفسه مجلات, قفسه بسته (کتب مرجع,اسناد و مدارک)
  • بخش خدمات کتابخانه (اتاق های اداری , انبار , چاپ و تکثیر, اتاق سمعی بصری )

طراحی و معماری کتابخانه، از آنجا که یک محیط علمی و آموزشی است بایستی با دقت نظر و ظرافت تمام صورت بپذیرد.  در طراحی داخلی کتابخانه مدرن ، بخش های گوناگونی مثل سالن مطالعه، سرویس بهداشتی، بایگانی و غیره وجود دارد. طراحی داخلی کتابخانه شخصی و عمومی می تواند با تاثیر پذیری از نقش رنگ ها و متغیر های دیگری مثل درخشندگی، سبک طراحی و غیره، با توجه به اثرات رواشناختی این متغیر ها، معنی تازه ای داشته باشد.

 در گذشته، کتابخانه ها را با توجه به سبک های موجود در آن زمان، به بهترین شکل می ساختند. مردمان گذشته معتقد بودند کتابخانه ها مکانی برای جستجو در اسرار هستی و شگفتی های آفرینش می باشد و پیوندی ناگسستنی بین انسان و عرفان می سازد. امروزه نیز، معماران امروزی سعی در این دارند که کتابخانه ها را به نوعی طراحی کنند که لایق ذات این مکان ها باشد.

مدل های جدید طراحی داخلی کتابخانه
مدل های جدید طراحی داخلی کتابخانه 

اهمیت طراحی داخلی کتابخانه های عمومی

طراحی داخلی کتابخانه باید به گونه ای باشد که کاربران از رفت و آمد در آن احساس خوبی داشته باشند. طراحی داخلی کتابخانه باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی مستقیم برای مراجعه کنندگان امکان پذیر باشد، دسترسی به ساختمان کتابخانه و حرکت آزادانه در آن به ویژه برای ناتوانان وکم توانان یک معیار اساسی در معماری کتابخانه است برای این منظور لازم است ساختمان کتابخانه تا حدامکان ساده یکپارچه،انعطاف پذیر باشد. سطوح اصلی یک فضا شامل سقف و کف، دیوارها است و طراحی داخلی کتابخانه از عناصر نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را تشکیل می شود.

طراحی ساختمان دوبلکس

مدل های جدید طراحی داخلی کتابخانه 

مدل های طراحی داخلی کتابخانه فضاهای روشن، دوستانه و مشتاقانه با هدف تشویق نسل جدید کاربران به خواندن کتاب است.  در طراحی داخلی کتابخانه های جدید سعی شده است تا تصویر کلیشه ای کتابخانه های دوران کودکی را پاک کند که در آن سکوت مطلق حاکم بود. طراحی داخلی کتابخانه باید دارای جاذبه برای مخاطبان باشد. از آنجا که کتابخانه ها به دنبال ایجاد محیطی هستند که نه تنها همه عناصر مورد انتظار برای خدمات قرن ۲۱ را فراهم می کند بلکه خود را به عنوان قلب زندگی فرهنگی یک جامعه، مدرسه یا کالج معرفی نماید.

مدل های جدید طراحی داخلی کتابخانه
مدل های جدید طراحی داخلی کتابخانه 

طراحی داخلی کتابخانه های کودکان

طراحی داخلی کتابخانه های کودکان، علاوه بر زیبایی باید عناصر دیگری مثل رعایت تناسب سنی و ایمنی را هم در نظر داشته باشد. طراحی داخلی کتابخانه برای کودکان، نونهالان و دبستانی‌ها توجه ویژه‌ای را در رسانه کتابخانه‌ای می‌طلبد.  معمولاً فضاهای بسیار تزئینی در کتابخانه‌های عمومی بزرگ یا متوسط برای آنان در نظر می‌گیرند که با آثار هنری دو یا سه بعدی تزیین می‌شود ولی طراحان داخلی باید دل مشغولی این را داشته باشند که آن‌ها بعد از مدت کوتاهی از مد می‌افتند.  کودکان باید به راحتی از وسایل و اثاثیه استفاده کنند و خطری آن ها را تهدید نکند آن ها به فضاهایی نیاز دارند که به راحتی بتوانند در آن جا بگردند و اشیای مورد استفاده‌شان باید ایمن باشد که بی امر و نهی بزرگترها با آرامش از آن‌ها استفاده کنند.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.67 ( 6 نظر)