طراحی مطب

طراحی مطب

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

اصلی ترین فاکتور موثر بر هزینه طراحی مطب پزشک ، متراژ فضا می باشد. همچنین در صورت استفاده از متریال های با کیفیت و گران، هزینه ی طراحی بیشتر خواهد شد. می توانید برای برآورد هزینه طراحی مطب با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی مطب

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی مطب

طراحی تمامی فضاهای درمانی از جمله طراحی مطب ، به جهت تامین آسایش کاربران و افزایش راندمان کاری پرسنل، حائز اهمیت می باشد. لذا ضروری است که تمامی مراحل طراحی داخلی مطب و کلینیک ، بر اساس استانداردهای تعیین شده صورت گیرد تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. در کنار مقررات و ضوابط مربوط به طراحی فضاهای درمانی، طراحی مطب پزشک نیازمند رعایت مجموعه ای از نکات و راهکارهایی است که به بهبود کیفیت فضا کمک می کند. نکات مربوط به طراحی مطب پزشک ، شامل مواردی همچون انتخاب سبک طراحی، انتخاب متریال و رنگ مناسب، نورپردازی داخلی، چیدمان مبلمان و ... است. در این مطلب به بررسی برخی از مهم ترین موارد اثرگذار بر روند طراحی مطب پزشک خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید برای برآورد قیمت و انجام پروژه های خود، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

 

طراحی مطب
نمونه طراحی مطب پزشک

 

هزینه طراحی مطب

پروسه ی طراحی مطب شامل مراحل قبل از شروع طراحی، بخش ایده پردازی و در برخی موارد، اجرای پروژه می باشد. لذا تعیین هزینه ی طراحی مطب پزشک ، بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین می شود. اصلی ترین فاکتور موثر بر هزینه طراحی مطب پزشک ، متراژ فضا می باشد. همچنین در صورت استفاده از متریال های با کیفیت و گران، هزینه ی طراحی بیشتر خواهد شد. در کنار این عوامل، سبک طراحی نیز تا حدودی بر هزینه ی طراحی مطب پزشک موثر است. به طور معمول طراحی های کلاسیک و نئوکلاسیک به دلیل به کارگیری جزئیات و المان های بیشتر، هزینه ی بیشتری خواهند داشت. می توانید برای برآورد هزینه طراحی مطب با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید. 

 

انواع فضاها در طراحی مطب

برای شروع پروسه طراحی تمامی فضاها من جمله طراحی مطب پزشک ، ابتدا نیاز به کسب اطلاعات درباره ی نیازهای فضا و الزامات طراحی آن می باشد. از این رو ضروری است که با انواع فضاهای موجود در مطب آشنا شویم. بسته به متراژ و تخصص مطب مورد نظر، تعداد و انواع فضاها در طراحی داخلی مطب و کلینیک می تواند متغیر باشد. از آن جا که دو کاربر اصلی هر مطب، بیماران و پزشک هستند، در ادامه قصد داریم به دو بخش اصلی طراحی مطب پزشک ، یعنی سالن انتظار و اتاق پزشک بپردازیم.

 

طراحی مطب
تعبیه فضای مخصوص کودکان در سالن انتظار

 

سالن انتظار در طراحی داخلی مطب و کلینیک

همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، یکی از اصلی ترین کاربران مطب ها، بیماران هستند. لذا توجه به شرایط و ویژگی های این افراد اهمیت ویژه ای در طراحی مطب دارد. از این رو ضروری است که فضایی تحت عنوان اتاق انتظار برای این افراد در نظر گرفته شود. مساحت این بخش حداقل نصف مطب می باشد. اولین و مهم ترین ویژگی این فضا، داشتن فضای نشستن کافی می باشد. در نتیجه ضروری است که صندلی های کافی و راحت در سالن انتظار تعبیه شود. صندلی های انتخابی سالن انتظار باید با توجه به متراژ سالن و سبک طراحی انتخاب و چیدمان شوند. از متداول ترین انواع صندلی ها برای طراحی مطب پزشک ، صندلی های نیمکتی می باشد. در بسیاری از طراحی های مطب، از مبلمان راحتی نیز استفاده می شود. در طراحی داخلی مطب و کلینیک ، توجه داشته باشید که بسیاری از بیماران، با یک یا چند نفر همراه، به مطب می آیند.

 

طراحی مطب
نمونه مبلمان نیمکتی مناسب مطب

 

ویژگی دیگر سالن انتظار، خلق فضایی آرام و به دور از تنش می باشد که بتواند تا حد خوبی از استرس و اضطراب بیمار بکاهد. از ایده های خوب طراحی داخلی مطب و کلینیک برای فراهم کردن شرایط مطلوب برای بیماران، ایجاد فضای بازی کودکان، استفاده از آکواریوم، نصب تلویزیون و مواردی از این قبیل می باشد. در کنار موارد ذکر شده، پیشخوان پذیرش نیز بخش مهمی از طراحی سالن انتظار مطب است که باید به طور شاخص و با ابعاد مناسب و استاندارد طراحی شود. از دیگر اقدامات موثر بر کاهش میزان استرس افراد و بهبود کیفیت طراحی داخلی مطب و کلینیک ، استفاده از سبزینگی در طراحی است. بدین منظور می تواند از گیاهان طبیعی و مصنوعی و در صورت تمایل و داشتن فضای کافی، از دیوار سبز نیز استفاده کرد.

 

طراحی مطب
استفاده از آکواریوم در سالن انتظار مطب

 

اتاق پزشک در طراحی مطب

دومین فضای حائز اهمیت در طراحی مطب ، اتاق پزشک یا اتاق معاینه است. مساحت این اتاق بسته به تخصص و نوع مطب تعیین می شود. به طور معمول در نظر گرفتن مساحت حدود ۱۲ تا ۲۰ متر مربع برای اتاق پزشک مناسب است. در اتاق هایی که تماس با بیمار صورت می گیرد، توصیه می شود بخشی برای قرار دادن روشویی در نظر گرفته شود. در نتیجه فراهم کردن شرایط نصب آن همچون در نظر گرفتن لوله کشی آب، از اقداماتی است که در هنگام طراحی مطب پزشک باید به آن فکر شود. 

 

طراحی مطب
نمونه طراحی اتاق پزشک

 

یکی از اقدامات مناسب در طراحی مطب پزشک ، استفاده از عایق صوتی در دیوار و درب اتاق معاینه می باشد. همچنین در صورت امکان بهتر است ورودی اتاق مستقیما از سالن انتظار نباشد، بلکه ایجاد یک پیش ورودی و حریم برای این فضا، حس بهتری به بیمار انتقال می دهد.

 

سایر فضاها در طراحی مطب پزشک

علاوه بر فضاهای اصلی مطب، بخش های دیگری نیز در طراحی مطب پزشک اهمیت دارند. سرویس بهداشتی، آبدارخانه، اتاق استراحت کارکنان و انبار، نمونه هایی از این قبیل فضاها هستند. در طراحی این بخش ها نیز باید نکات و الزامات انتخاب متریال، رنگ و ... نیز در نظر گرفته شود. همچنین رعایت ابعاد استاندارد در طراحی این فضاها اهمیت ویژه ای دارد. همچنین با بیشتر شدن وسعت مطب، ممکن است تعداد فضاهای جانبی و پشتیبانی افزایش یابد. 

 

نقش رنگ در طراحی داخلی مطب و کلینیک

بسیاری از بخش های طراحی مطب ، در همان اولین دقایق برخورد مراجعه کننده با مطب، بر روی او تاثیر می گذارند. یکی از مهم ترین آن ها رنگ است. انتخاب رنگ بخش مهمی از پروسه ی طراحی داخلی مطب و کلینیک می باشد که تاثیر بسزایی بر حواس انسان دارد. ضروری است که تمامی طراحان در رابطه با روانشناسی رنگ ها دانش حداقلی داشته باشند. از رایج ترین رنگ ها برای فضاهای درمانی مانند طراحی مطب پزشک ، رنگ سفید می باشد. این در حالی است که استفاده از ترکیب های رنگی، به خصوص رنگ های گرم و دعوت کننده، انتخاب مناسب تری برای طراحی این فضاها هستند. 

 

طراحی مطب
استفاده از رنگ های گرم در طراحی مطب دکتر

 

مهم ترین اصل برای انتخاب رنگ مناسب جهت طراحی مطب ، القای حس تمیزی و پاکیزگی و همچنین کمک به کاهش اضطراب بیمار می باشد. از آن جا که اصلی ترین مراجعین مراکز درمانی و مطب ها، بیماران و همراهان آن ها هستند، لذا طراحی مطب پزشک باید در راستای خلق فضایی به دور از تنش صورت گیرد. استفاده از رنگ های روشن همچون آبی و سبز، گزینه ی خوبی برای دستیابی به این هدف می باشند. گروه رنگی دیگری که کاربرد زیادی در طراحی مطب پزشک دارد، رنگ های خنثی هستند. رنگ های خنثی همچون طوسی و کرم به دلیل امکان ترکیب با سایر رنگ ها، از رنگ های محبوب برای طراحی مطب پزشک محسوب می شوند. 

 

طراحی مطب
استفاده از رنگ های گرم در طراحی مطب پزشک

 

نورپردازی در طراحی مطب

از دیگر موارد موثر بر کیفیت طراحی داخلی مطب و کلینیک ، نحوه ی نورپردازی می باشد. اهمیت نورپردازی در طراحی مطب ، از دو جهت قابل بررسی است. اصلی ترین دلیل توجه به نورپردازی، تامین روشنایی لازم برای انجام فعالیت های جاری در مطب می باشد. روشنایی کمتر از میزان استاندارد، باعث تاریکی فضا و در نتیجه کاهش دقت فعالیت ها و خواب آلودگی افراد خواهد شد. علاوه بر اهمیت روشنایی از نظر عملکردی، توجه به بعد زیبایی شناختی نیز حائز اهمیت می باشد. 

 

طراحی مطب
استفاده حداکثری از نور طبیعی خورشید در طراحی داخلی مطب و کلینیک

 

روشنایی لازم در طراحی مطب پزشک می تواند با استفاده از نور طبیعی و مصنوعی تامین شود. نور خورشید به دلیل ایجاد سرزندگی و حس مثبت در محیط، نسبت به نورهای مصنوعی اولویت بالاتری دارد. به دلیل محدود بودن ساعاتی که امکان استفاده از نور طبیعی وجود دارد، ناچار به استفاده از منابع مصنوعی خواهیم بود. لذا می توان با ایجاد تغییر در شدت و نوع نورپردازی ها، فضایی جذاب خلق کرد. همچنین تغییر در شدت روشنایی و استفاده از چراغ های متفاوت در بخش پذیرش، می تواند به شاخص کردن این فضا کمک کند. 

 

طراحی مطب
استفاده از چراغ های دکوراتیو برای پیشخوان پذیرش

 

متریال در طراحی مطب

انتخاب متریال مناسب جهت طراحی مطب پزشک ، باید بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون سبک طراحی و متراژ فضا صورت گیرد. به طور کلی متریال های به کار رفته در طراحی مطب پزشک باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر ضربه و خش
  • امکان نگهداری و تعمیر آسان

رایج ترین متریال های قابل استفاده در طراحی مطب پزشک ، شامل سنگ، لمینت، سرامیک و اپوکسی هستند. هرکدام از این مصالح دارای ویژگی های مثبت و منفی ای می باشند که طراح با توجه به سلیقه و بودجه ی کارفرما و همچنین بر اساس نیاز طرح و سبک طراحی، یکی از آن ها را انتخاب می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، موقعیت استفاده از متریال ها نیز در انتخاب آن ها نقش دارد. برای مثال، مقاوم بودن در برابر رطوبت، برای مصالح استفاده شده در کف سالن انتظار و سرویس های بهداشتی، نسبت به متریال کفسازی اتاق استراحت کارکنان اهمیت بالاتری دارد. از این رو توصیه می شود از موکت برای سالن انتظار کمتر استفاده شود زیرا این متریال امکان شستشو را ندارد. 

 

طراحی مطب
کاربرد متریال چوب در کفسازی و طراحی سقف مطب پزشک

 

از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب متریال مناسب جهت طراحی مطب پزشک ، توجه به ویژگی های غیرفیزیکی آن است. توصیه می شود تا حد امکان از متریال هایی که احساس گرما و صمیمیت را انتقال می دهند، استفاده شود. یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی مطب پزشک ، چوب می باشد. توجه داشته باشید که اهمیت انتخاب متریال ها به پوشش عناصر سازه ای همچون کفسازی، پوشش سقف و نازک کاری دیوار محدود نمی شود. بلکه علاوه بر دیوارپوش و کفپوش، ضروری است که بین متریال مبلمان و سایر عناصر نیز هماهنگی و تناسب برقرار باشد. 

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما