برقکاری ساختمان

برقکاری ساختمان

تعداد ارائه دهنده ها

۲ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

هزینه برقکاری بر اساس نوع و کاربری ساختمان و همچنین دستمزد برقکار های مختلف تعیین می شود. علاوه بر آن بزرگی پروژه، کیفیت، قیمت و نوع تجهیزات نیز در هزینه برقکاری (برق کاری) ساختمان تأثیرگذار است. هزینه لوله کشی برق ساختمان از سایر عوامل تأثیرگذار در قیمت می باشد.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

cctv_banner

برقکاری ساختمان

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۵۰۲۳۱۵۷
کارا پمپ

کارا پمپ

۵

location

تهران

phone

******۰۹۱۲۷

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

برقکاری ساختمان

برقکاری ساختمان یکی از امور تخصصی در تأسیسات برقی است که می تواند به صورت کلی یا جزئی توسط افراد مجرب انجام شود. برق کاری کلی ساختمان شامل تمامی امور برقی بوده که پس از اتمام مراحل اولیه سفت کاری ساخت انجام می شود. با این حال در بسیاری از موارد، بنا به درخواست خود مشتری و یا شرایط مربوط بازسازی و ساخت، بخش هایی از خرده کاری برق ساختمان به صورت مجزا، صورت می گیرد. برق کشی ساختمان مسکونی متناسب با متراژ و تعداد سرخط های مورد نیاز انجام می شود. در بعضی موارد برق کشی ساختمان مسکونی در کف و در موارد دیگر در داخل لوله کشی های برق داخل دیوار انجام می شود. هزینه برقکاری ساختمان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله دستمزد برقکار و قیمت تجهیزات مورد استفاده است که در ادامه بررسی می شود.

برقکاری ساختمان
برقکاری ساختمان

قیمت بالابر ساختمانی                                                                                                      بلوک هبلکس                                                                                           قیمت میلگرد ۱۸ راد همدان

هزینه برقکاری ساختمان

هزینه برقکاری ساختمان بر اساس نوع و تعداد پروژه مورد نظر مشتری و همچنین دستمزد برقکار های مختلف تعیین می شود. علاوه بر آن متراژ و بزرگی پروژه، کیفیت، قیمت و نوع تجهیزات انتخاب شده نیز بر هزینه نهایی برقکاری ساختمان تأثیرگذار است. هزینه لوله کشی برق ساختمان از سایر عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار در قیمت می باشد. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد انجام برخی امور در برقکاری ساختمان می تواند به سایر امور وابسته باشد که که بر هزینه پروژه و دستمزد برقکار تأثیرگذار است. به عنوان مثال متناسب با ترجیح کارفرما ممکن است برق کشی ساختمان مسکونی در کف صورت گیرد. در چنین حالتی تهیه تمهیدات لازم در هزینه برقکاری ساختمان و دستمزد برقکار تأثیر دارد.

مراحل برقکاری ساختمان

برای برق کاری ساختمان بر اساس استاندارد و به صورت اصولی با بهترین دستمزد برقکار و کم ترین قیمت لازم است تا مراحل زیر با دقت رعایت شوند:

  • تعین نوع برق کاری (توکار ، روکار یا توام)
  • طراحی نقشه سیمکشی ساختمان
  • تراز بندی
  • ایجاد مجرای سیم کشی
  • جایگذاری قوطی‌ ها
  • لوله گذاری
  • نصب جعبه فیوز و تراز کردن آن در مکان های مشخص شده در نقشه
  • نصب جعبه آنتن و تلفن و تراز کردن آن در مکان های مشخص شده در نقشه
  • برقکاری ساختمان
  • نصب کلید و پریزها
  • نصب تجهیزات برقی

هر یک این موارد متناسب با متراز محل و سطح پروژه انجام می شوند. لازم به ذکر است که دستمزد برقکار نیز بر اساس همین موارد مشخص می شود.

لوله کشی برق ساختمان 

لوله کشی برق اولین گام در اجرای تاسیسات الکتریکی و پس از آن برقکاری ساختمان است. این امر به منظور محافظت از کابل های برق در مسیر مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نگهداری و مراقبت از سیم ها، لوله گذاری برق به برق کاری ساختمان نظم می بخشد و امنیت آن را تامین می کنند. برقکاری ساختمان بدون استفاده از لوله کشی برق با وجود قیمت مناسب تر ، می تواند خسارت های جبران ناپذیری مانند آتش سوزی را به همراه داشته باشد. استفاده نامناسب از لوله های برق در برق کشی کف ساختمان مسکونی ممکن است خسارات بسیاری را به همراه آورد، زیرا پس از تکمیل ساختمان امکان تغییر لوله بسیار سخت و پر هزینه است. بنابراین برق کار حرفه ای ساختمان می بایست پیش از آغاز لوله گذاری برق ساختمان با انواع لوله های برق آشنا شده و برای هر کاربرد بهترین نوع را استفاده کند.

لوله کشی برق ساختمان
لوله کشی برق ساختمان از کف

مراحل لوله گذاری برق ساختمان

لوله کشی برق ساختمان مسکونی را می توان به لحاظ زمان بندی ساخت پروژه متناسب با مراحل مختلف انجام می شود. به طوری که مرحله اول ساخت ساختمان، مرحله دوم اجرای مراحل داخلی مانند: کف کاری، کاشی کاری و سفیدکاری دیوار ها و مرحله سوم، اتمام مراحل داخلی، بعد از نقاشی ساختمان و تمام کردن کف انجام می شود. لازم به ذکر است که پیش از آغاز لوله گذاری برق ساختمان ابتدا باید سیستم زمین بر اساس استانداردهای سیم کشی توسط متخصصین مورد نظر انجام شود.

  • لوله گذاری برق ساختمان در مرحله ساخت

برای اجرای لوله کشی برق ساختمان مسکونی به بهترین صورت ممکن می بایست ابتدا نقشه برق کاری ساختمان مشخص گردد. در واقع می توان گفت که نقشه مسیر حرکت لوله های برقی را مشخص می کند. تا عمل برق کاری به محل نصب کلید و پریزهای برق ساختمان ، تلفن و آنتن به راحتی انجام گیرد. سپس در این مرحله نحوه لوله گذاری برق بر اساس نقشه برقکاری انجام می شود.

  • لوله کشی برق ساختمان در زمان اجرای مراحل داخلی

در این مرحله پس از اتمام مراحل اولیه ساخت، سیم ها و کابل های برق کاری ساختمان باید از لوله ها و سینی های کابل عبور کنند. در این مرحله کلیه اتصالات و همچنین کابل کشی نمای ساختمان نیز بایستی اجرا شود تا هزینه های اضافی برای اجرای مجدد برقکاری به حداقل برسد.

برق کاری ساختمان
لوله کشی برق در سقف ساختمان
  • لوله کشی برق ساختمان در زمان اتمام مراحل داخلی

در این مرحله نصب کلیه تجهیزات برقی انجام می شود. به طوری که کابل ها به سوکت های مربوط  متصل شده  و تمامی کلیدهای مینیاتوری و خطوط برق به طور صحیح نصب و اجرا می شوند. سوئینگ مربوط به تجهیزاتی نظیر آیفون و آنتن مرکزی نیز در این مرحله از برقکاری ساختمان صورت می گیرد. علاوه بر آن کلیه عملیات مربوط به نصب سنسور چراغ، لامپ های کف و سقف کاذب و تایمر راه پله ، راهرو و پارکینگ در این مرحله انجام می شود.

نحوه لوله گذاری برق ساختمان
انواع فیوز مورد استفاده در برق کشی ساختمان مسکونی

 

استانداردهای برقکاری ساختمان

کمیته بین‌المللی الکتروتکنیکال (International Electrotechnical Commission)، سازمانی است که استانداردهای برقکاری ساختمان ها را ارائه می دهد. در ایران اساس عملکرد برقکار ها نشریه ۱۱۰ و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان انجام می باشد. عدم توجه برقکار به هر یک از موارد برق کشی ساختمان مسکونی نه تنها حوادث جبران ناپذیری را به همراه دارد بلکه بر دستمزد او نیز تأثیر می گذارد.  در ادامه به برخی از این استانداردها اشاره می شود. 

سطح مقطع استاندارد در برقکاری

  • سیم هایی که برای روشنایی در برق کاری ساختمان استفاده می شود، لازم است دارای سطح مقطع ۱٫۵ میلی متر مربع باشند.
  • سیم پریزهای ساختمان ، لازم است دارای سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع باشد.
  • سیم اصلی برق ساختمان ، لازم است دارای سطح مقطع ۴ میلی متر مربع باشد.
  • سیم های مورد استفاده در برقکاری کولر آبی ساختمان ، لازم است دارای سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع باشند.
  • سیم های مورد استفاده در کولر گازی، لازم است دارای سطح مقطع ۴ میلی متر مربع باشند.

در تمامی موارد فوق سطح مقطع سیم و کابل مورد استفاده توسط برقکار بایستی بر اساس جریان و ولتاژ مجاز ورودی انتخاب شود.

هزینه برقکاری ساختمان
انواع سیم در برقکاری ساختمان

برقکاری ساختمان و فواصل مجاز

  1. فاصله کلیدهای ساختمان از کف هر واحد لازم است ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر باشد.
  2. فاصله جعبه فیوز ساختمان از لوله های گاز و آب لازم است ۱۰۰ سانتی متر باشد.
  3. فاصله پریزهای برق ، تلفن و آنتن  در برقکاری ساختمان از کف هر واحد لازم است ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد.
  4. فاصله قوطی ها از چارچوب ساختمان لازم است ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر باشد.
  5. فاصله پنل و گوشی آیفون ساختمان از کف هر واحد لازم است ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی متر باشد.
  6. فاصله آویز لامپ ها از سقف ساختمان لازم است ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر باشد.
  7. در صورت استفاده از شوفاژ در ساختمان لازم است، کلیدها و پریزهای تلفن و آنتن به گونه ای برق کاری شوند که در پشت شوفاژ قرار نگیرند.

برقکاری ساختمان و ظرفیت فیوز

در بخش های مختلف ساختمان، فیوزها برای مصارف گوناگونی در برق کشی ساختمان مسکونی به کار می روند. در برقکاری ساختمان لازم است از فیوزها با ظرفیت و در قیمت مناسب برای هر بخش استفاده شود.

  • فیوزی روشنایی در برق کاری ساختمان، لازم است ۱۰ آمپر باشد.
  • ظرفیت فیوز پریزهای، لازم است ۱۶ آمپر باشد.
  • ظرفیت فیوز کولر گازی و فیوز اصلی، لازم است ۲۰ آمپر باشد.
  • ظرفیت فیوز کنتور ساختمان، لازم است ۲۵ آمپر باشد.
شماره تلفن برقکار ساختمان
سیم و نقشه برق کاری تاسیسات ساختمان

برق کشی ساختمان مسکونی

برق کشی ساختمان مسکونی در مقایسه با ساختمان های دیگر به سبب اهمیت رعایت استانداردهای برقکاری برای حفظ امینت ساختمان بسیار اهمیت دارد. به طوری که لازم است تمامی اصول در زمان لوله گذاری در برق کشی ساختمان از کف ، ایجاد اتصالات و غیره در نظر گرفته شود. برای برق کشی ساختمان از کف لازم است تا کف سازی بر اساس استاندارد برقکاری انجام شود تا از بروز هرگونه برق گرفتگی و اتصالی جلوگیری به عمل آید.

مراحل برق کشی ساختمان 

مراحل برق کشی ساختمان شامل کارهای کلی و جزئی از قبیل نصب و تعویض کلید و پریز، نصب داکت و ترانکینگ، نصب سنسور و تایمر راه پله، لوله گذاری برق ساختمان ، اجرای برق اضطراری، سیمکشی و رفع قطعی تلفن، عیب یابی برق و غیره می باشد. سیمکشی جزئی ساختمان اغلب در مواردی مانند بازسازی و یا تعویض تجهیزات برقی و سیم کشی کامل در ساختمان های نوساز براساس متراژ و قیمت تجهیزات صورت می گیرد که این خود بر  هزینه نهایی تأثیرگذار است.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۳.۹ از ۵ - از مجموع ۱۶ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما