استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

سنگ کاری راه پله

سنگ کاری راه پله
سنگ کاری راه پله

سنگ به دلیل دوام بسیار بالا در برابر عوامل محیطی یکی از مصالحی است که بیشترین کاربرد را در نازک کاری ساختمان ها دارد. سنگ کاری راه پله عموما در راه پله های راه خروج ساختمان و در اکثر راه پله های داخلی انجام می شود. در ادامه مطلب به نحوه اجرای سنگ کاری راه پله ساختمان پرداخته شده است.

سنگ کاری راه پله
سنگ کاری پله

قیمت سنگ کاری راه پله

قیمت سنگ کاری راه پله بسته به مهارت استادکار و نوع سنگ و فرم راه پله متفاوت است. سنگ کاری پله گرد هزینه بالاتری داشته و به مهارت، دقت و زمان بیشتری نیاز دارد. با اینکه سنگ کاری کاری راحت و آسان به نظر می رسد، اما دقت کار استاد کار در برش سنگ ها بسیار موثر است. بنابراین بهتر است صرف نظر از تفاوت هزینه دستمزد استادکار، سنگ کاری پله را به افراد ماهر سپرد.

سنگ کاری دیوار راه پله
سنگ گام پله در هماهنگی با دیوار کناری

هزینه سنگ کاری پله جدا از هزینه تهیه سنگ است و در تعیین هزینه سنگ کاری ساختمان هزینه تهیه مصالح به صورت جداگانه حساب می شود. در واقع استادکار هزینه ای که برای نصب سنگ تعیین می کند، دستمزد اجراست.

سنگ کاری پله
سنگ کاری پله با ایجاد هارمونی با کف

انواع راه پله و اجزای آن

سنگ کاری راه پله ساختمان شامل اجزای مختلفی از جمله گام پله، خیز پله و دیوار راه پله و یا قرنیز راه پله می شود. مراحل اجرای هر کدام بسته به نوع طرح دارد، اما در حالت کلی در پله های بتنی که بیشتر عمومیت دارند، همه این اجزا وجود دارند. اما در مواردی که جنبه دکوراتیو بودن پله اهمیت یافته و به عنوان راه خروج اصلی محسوب نمی شود، می توان به طور کلی خیز پله را حذف کرده و از سنگ های اسلب با ضخامت حدود ۶ سانتیمتر در گام پله استفاده کرد. 

سنگ کاری پله گرد
سنگ کاری پله گرد

در برخی موارد بسته به نوع کاربری بهتر است سنگ کاری دیوار راه پله نیز  انجام شود تا دیوار از آسیب های احتمالی بر اثر تردد و حمل وسیله در امان باشد. در صورتی که سنگ کاری دیوار راه پله انجام نگیرد باید از سنگ قرنیز در قسمت محل اتصال کف به دیوار استفاده شود. 

مزایای سنگ کاری راه پله

به دلایل مختلفی می توان گفت سنگ کاری راه پله ساختمان و همچنین سنگ کاری دیوار راه پله جزئی بهترین روش های نازک کاری راه پله است. از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت مکانیکی بالای سنگ در برابر تردد و ساییدگی،
  • دوام بالای سنگ در برابر شست و شوی مداوم و مواد شوینده
  • تمیزشوندگی راحت با آب و اندکی مواد شوینده ملایم و غیر اسیدی
  • تنوع بالا در طرح و رنگ سنگ ها
  • انواع سنگ و سنگ کاری راه پله ، متناسب با سبک کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن
  • مقاومت بالا در برابر حریق
  • نگهداری آسان و کم هزینه سنگ کاری راه پله
سنگ کاری دیوار راه پله
سنگ کاری پله داخلی ساختمان

انواع سنگ مناسب سنگ کاری راه پله

در سنگ کاری راه پله بهتر است از انواع سنگ هایی که مناسب این کار است استفاده کرد. سنگ مناسب سنگ کاری راه پله ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنگ کاری دیوار بغل پله
تنوع رنگ و نوع سنگ در سنگ کاری راه پله

سنگ گرانیت در سنگ کاری پله

سنگ گرانیت یکی از مقاوم ترین سنگ هاست که در برابر ساییدگی، مواد اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی دارد. این سنگ قیمت بالایی داشته و جز سنگ های لوکس محسوب می شود. اما به دلیل سطح صاف و صیقلی این سنگ احتمال سرخوردگی در پله وجود دارد، بنابراین باید حتما یک نواری بر روی پله مضرس شود تا حالت صیقلی نداشته باشد. سنگ گرانیت اغلب برای راه پله های داخل ساختمان و همچنین سنگ کاری بغل پله استفاده شده و مناسب فضاهای باز نیست.

سنگ کاری راه پله
نمونه ای از سنگ کاری راه پله با گرانیت

سنگ کاری پله با سنگ مرمریت

سنگ مرمریت مقاومت سایشی بالایی دارد، بنابراین مناسب محیط های پرتردد است. همچنین برای سنگ کاری بغل پله ها و سنگ کاری پله های داخلی و خارجی نیز استفاده می شود. اما بهتر است در آب و هوای سرد و یخبندان استفاده نشود. سنگ مرمریت در مقابل باران های اسیدی بسیار مقاوم است. علاوه بر این سنگ مرمریت طول عمر بسیار بالایی دارد و از محبوب ترین سنگ ها در ساختمان های لوکس است و به راحتی با پارچه نم دار تمیز می شود.

سنگ کاری پله
اجرای سنگ راه پله با سنگ مرمر

سنگ کاری راه پله با سنگ مرمر

یکی از باشکوه ترین سنگ ها برای سنگ کاری راه پله ، سنگ مرمر است. سنگ مرمر تنوع بسیار بالایی دارد و یکی از سنگ های لوکس و زیبا در ساختمان سازی محسوب می شود. از ویژگی های سنگ مرمر می توان به این نکته اشاره کرد که به راحتی گرد و غبار به خود نمی گیرد و همواره سطحی درخشان و تمیز دارد. این سنگ جز گرانترین سنگ ها محسوب می شود که انعکاس نوری بی نظیر دارد.

سنگ کاری پله داخلی
سنگ کاری راه پله با سنگ مرمر

سنگ کاری راه پله ساختمان با سنگ چینی

متریال سنگ چینی از جمله سنگ های رایج در ساختمان سازی است. بلورهای این سنگ درشت و قابل مشاهده بوده و همچنین در برابر ضربه مقاومت مناسبی دارد. اغلب به رنگ های روشن با رگه های کبود و طوسی در بازار عرضه می شود و به سنگ ابری نیز شناخته می شود. علاوه بر این جذب آب آن پایین است و مناسب سنگ کاری راه پله های خارجی نیز می باشد. فقط به دلیل صیقلی بودن باید قسمتی از سطح آن مضرس شود.

سنگ کاری راه پله
سنگ کاری پله با سنگ چینی

نحوه اجرای سنگ کاری راه پله

اجرای سنگ کاری راه پله توام با سفت کاری و تراز طبقات و اجرای پله ها انجام می شود. بنابراین لازم است. افراد با مهارت بالا به کار گرفته شوند. سنگ کاری راه پله شامل مراحل مختلفی می شود که در ادامه بدان ها پرداخته شده است.

سنگ کاری راه پله
انواع روش سنگ کاری پله

سفت کاری گام پله در سنگ کاری راه پله

  • پس از بتن ریزی رمپ راه پله ، سفت کاری و اجرای گام پله ها انجام می شود. در این مرحله باید نهایت دقت را انجام داد تا تراز گام پله ها بعد از نصب سنگ طبق نقشه های معماری باشد. بنابراین پله ها را با آجرکاری اجرا کرده، سپس سنگ کاری راه پله انجام می شود.
اجرای سنگ کاری پله
اجرای گام پله با آجر و سیمان

برش و نصب سنگ کاری راه پله

  • سنگ ها در قطعاتی با ابعاد مشخص شده در نقشه ها، در کارگاه سنگ بری برش داده شده و به ساختمان حمل می شود.
  • ابتدا سنگ های عمودی ارتفاع پله با دوغاب سیمان در محل نصب می شود. این سنگ ها ضخامتی حدود ۲ سانتیمتر دارند.
سنگ کاری پله
اجرای سنگ کف و خیز پله خارجی
  • سپس قطعات سنگ گام پله که ضخامتی حدود ۵ سانتیمتر دارند با شیب یک درصد بر روی پله های نصب می شود. جهت اطمینان از تراز سنگ ها از شمشه و تراز استفاده می شود.
سنگ کاری راه پله
اجرای شیب سنگ کف پله با تراز
  • سنگ های قرنیز برای سنگ کاری بغل پله به منظور محافظت دیوار از رطوبت هنگام شست و شو و یا جلوگیری از پاخوردگی پس از نصب سنگ پله اجرا می شود. در برخی کاربری های عمومی دیوار کنار راه پله را تا ارتفاع حدود ۱ متر سنگ کاری می کنند.
سنگ کاری پله
قرنیز دیوار کناری راه پله و ایجاد خطوط روی گام پله جهت جلوگیری از سرخوردگی

ملاحظات طراحی سنگ کاری راه پله

  • عموما خطوطی بر روی کف سنگ پله جهت جلوگیری از لیزخوردگی انداخته می شود. یکی دیگر از روش های جلوگیری از لیزخوردگی در پله استفاده از پروفیل های فلزی استیل و یا برنجی است که به عنوان ترمز در گام پله عمل می کند.
سنگ کاری پله داخلی
اجرای پروفیل فلزی در لبه سنگ گام پله
  • در سنگ کاری راه پله چند نوع سنگ پله را می توان با هم ترکیب کرد تا باعث ایجاد تنوع در طرح شود. البته باید دقت کرد که هر گونه برش کاری سنگ و ترکیب با سنگ های مختلف نیاز به مهارت استادکار دارد و در صورت عدم اجرای دقیق آن نه تنها به زیبایی آن کمک نمی کند، بلکه باعث در هم ریختگی بصری می شود.
سنگ کاری دیوار راه پله
نمونه ای از اجرای ترکیبی سنگ گام پله
سنگ کاری پله
اجرای طرح در کنارین گام پله راه پله
  • نحوه اجرای سنگ کاری راه پله ساختمان بستگی به نوع طرح آن دارد، عموما سنگ گام پله ۲ سانتیمتر جلوتر از لبه پایانی اجرا می شود، بنابراین می توان جهت برآورده کردن این اختلاف سنگ خیز پله را به صورت مورب اجرا کرد.
سنگ کاری راه پله
اجرای سنگ خیز پله به صورت مورب
  • در اجرای سنگ راه پله می توان سنگ را با مصالح دیگر ساختمانی ترکیب کرد، بدین منظور عموما در ترکیب سنگ از ورق های فلزی در خیز پله و یا پارکت یا چوب در قیمت گام پله استفاده کرد. به دلیل تردد بالا افراد در پله ها، دقت شود که مصالح انتخاب شده باید مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشد، همچنین در برابر سایش نیز مقاوم باشد.
سنگ کاری دیوار راه پله
طراحی سنگ کاری پله در ترکیب با پارکت
سنگ کاری راه پله
اجرای سنگ پله در ترکیب با ورق فلزی
  • برای زیبایی راه پله، پس از اتمام سنگ کاری راه پله می توان آن را نورپردازی کرد، البته نوع نورپردازی در طرح و نحوه اجرای آن موثر است، نورپردازی راه پله به صورت خطی در امتداد گام پله، نور نقطه ای از کنارین روی قرنیز ها اجرا می شود.

لازم به ذکر است که بر اساس مقررات ملی اجرای پله اضطراری برای ساختمان های با بیشتر از چهار طبقه الزامی است. ضوابط پله فرار تمامی مشخصات این راه پله همچون عرض، ارتفاع پله، جنس کف پله ها، ارتفاع نرده، محل اجرا، شرایط روشنایی، درب راه پله و … را تعیین نموده که باید در طراحی و اجرای آن مدنظر قرار گیرد.

برای مطالعه بیشتر:

برای مطالعه بیشتر:

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

سنگ کاری ساختمان

نرده سنگی تراس

فاصله استاندارد نرده بالکن

ارتفاع نرده سنگی

نرده سنگی نمای ساختمان

معایب نرده سنگی

قیمت نرده صراحی پلیمری

نرده پله دوبلکس سنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.34 ( 2 نظر)