در دسته آجر رسی

ثبت درخواست

telephone
ابتدا
۱
انتها

آجر رسی

آجر رسی از مواد اولیه متفاوتی تشکیل شده و کاربرد آن ها نیز بسته به متریال ساخت آن ها، تغییر می کند. بعضی از انواع آجر نما رسی به عنوان مصالح پر کننده به کار می روند و برخی دیگر نیز ظاهر و جلوه مناسبی داشته و آجر نما رسی نام دارند. از این نوع آجر رسی در طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شود. همچنین نوعی از آجر رسی برای کفسازی نیز مناسب بوده و در مقابل ضربه و فشار بسیار مقاوم هستند. پیش از انتخاب آجر رسی برای شروع ساخت و ساز باید به نوع آن دقت کرده و بهترین آن را برای استفاده در ساختمان انتخاب نمود. 

 

آجر رسی
انواع آجر رسی 

 

خاکی که برای ساخت آجر رسی مورد استفاده قرار می گیرد باید عاری از هرگونه نمک، مواد آلی و مواد مضر شیمیایی باشد در غیر این صورت کیفیت آجر رسی پایین آمده و استفاده از آن توصیه نمی شود.

 

قیمت آجر رسی

قیمت آجر رسی به عوامل گوناگونی مانند کیفیت خاک ، ابعاد آجر رسی ، کیفیت مراحل تولید و نوع نگهداری و حمل تا محل بستگی دارد. مقاومت آجر رسی در برابر ضربه و فشار نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت آجر نما رسی می باشد. برای تست مقاومت کلی آجر رسی می توانید با جسمی نوک تیز را به روی آجر رسی کشیده و در صورت خرشیدگی متوجه عدم کیفیت آن شوید.

 

آجر نما رسی
آجر نما رسی

 

انواع آجر رسی

انواع آجر رسی با دو روش دستی و ماشینی تولید می شوند. نوع دستی آجر نما رسی به سه دسته قزاقی و فشاری و لعابدار تقسیم می شوند. نوع ماشینی آجر رسی نیز توپر و توخالی نام دارد.

 

آجر نما رسی
خاک رس مورد استفاده در تولید آجر

 

آجر رسی با روش دستی

در این بخش به بررسی انواع آجر های رسی که با روش دستی یا سنتی تولید می شوند، می پردازیم. انواع آجر رسی قزاقی ظاهر مطلوب و زیبایی داشته و بیشتر برای اجرای نمای ساختمان به کار می رود. هنگام پر کردن قالب های آجر رسی فشاری، کارگران گوشه های قالب را با انگشت فشار می دهند تا متراکم شوند، از همین رو به آن آجر رسی فشاری می گویند. از این آجر رسی بیشتر برای سفت کاری یا زیرکاری استفاده می شود زیرا از مقاومت خوبی برخوردار می باشد. وزن مخصوص هر دو نوع آجر دستی و ماشینی نباید از ۱/۷ و چگالی آن از ۱/۳ گرم بر سانتی متر مکعب کمتر شود.

 

آجر رسی
انواع آجر رسی

 

آجر رسی با روش ماشینی

تمام مراحل تولید آجر رسی در کارخانه ها و توسط ماشین ها به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. آجر رسی که با این روش تولید می شود، تراکم و مقاومت بالایی داشته و برای ساخت اعضای باربر بهترین گزینه می باشد. در آجر توپر رسی باید دقت داشت که حجم سوراخ ها از ۲۵ درصد حجم کل آجر تجاوز نکند. در آجر رسی توخالی حفره‌ ها باعث سبک شدن آجر و نیز نفوذ بیشتر ملات می‌شوند. جمع مساحت سوراخ‌ ها در آجر رسی توخالی از ۴۰ تا ۲۵ درصد سطح آجر است. 

 

آجر رسی
آجر ماشینی رسی

 

تولید آجر رسی

بعد از آن که خشت آجر نما رسی تهیه شده و خشک شد، آماده پخت می باشد. خشت آماده شده در دمای ۱۰۰ درجه کاملا خشک شده و حالت خمیری آن از بین می رود. سپس در دمای ۵۰۰ درجه قرار گرفته آب خاک رس جدا می شود و در نهایت در دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد خشت آجر رسی به طور کاملا پخته می شود. دانه های خاک درون آجر نما رسی در این مرحله به هم چسبیده و بافت یکپارچه و مقاوم آجر رسی را تشکیل می دهند. 

 

آجر رسی
آجر های رسی دیوار چینی

 

برای تولید آجر رسی از انواع خاک ها می توان استفاده کرد. از انواع خاک مورد استفاده در تولید آجر نما رسی می توان به رس های سفید، مارن ها، رس ماسه ها، شیست ها و رس نسوز و رس های یخچالی استفاده کرد.

 

ابعاد آجر نما رسی

آجر رسی در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام برای کاربری های مختلفی در نظر گرفته می شوند. از مهم ترین ویژگی های آجر نما رسی تیز بودن لبه های آجر ها و سطوح صاف و بدون شیب آن ها است. آجر ها هم چنین باید به صورت یکنواخت پخته شده باشند و تفاوت رنگ در بخش های مختلف آن وجود نداشته باشد.

 

آجر رسی
ابعاد و فرم های مختلف آجر رسی

 

رنگ آجر رسی

یک آجر رسی با کیفیت باید رنگ یکدست و یکنواختی داشته باشد. تفاوت رنگ در بخش های مختلف یک آجر نما به این معنی است که پخت آن به صورت یکدست و یکنواخت نبوده است و همین موضوع باعث پایین آمدن کیفیت آجر نما رسی می شود. رنگ اصلی آجر رسی ، مسی یکنواخت در تمام سطوح آجر می باشد. از دیگر راه های فهمیدن کیفیت آجر، ضربه زدن به آجر رسی می باشد. زمانی که به آجر ضربه می زنید باید صدای فلز به گوشتان بخورد، این صدا به این معنا می باشد که آجر نما رسی از بهترین کیفیت در نوع خود برخوردار می باشد. 

 

آجر رسی
سطوح فرسوده آجر رسی

 

بافت آجر رسی

بافت آجر رسی یکی از مهم ترین فاکتور هایی می باشد که هنگام خرید باید حتما به آن توجه کنید. دقت داشته باشید یک آجر رسی خوب سطح صیقلی و صافی ندارد و دارای خلل و فرج های ریزی به روی آن است تا ملات چسبندگی بیشتری پیدا کرده و دیوار ساخته شده با آن مقاومت بیشتری داشته باشد. یک آجر رسی مرغوب حداکثر ۲۰ درصد وزن خود آب جذب می کند. 

 

آجر رسی
سطوح خشن آجر رسی

 

کاربرد آجر رسی

آجر های رسی دامنه گسترده ای از لحاظ کاربرد در ساختمان سازی دارند. از نماسازی ساختمان ها تا کفسازی و مصالح پرکننده و باربر از ویژگی های آن ها می باشد. در هنگام خرید آجر رسی به منظور هر نوع کاربری باید نکات خاصی را در نظر داشت. از معایب ظاهری آن می توان به ترک خوردگی، شوره و آلوئک زدن اشاره کرد. توجه کنید ابعاد آجر رسی مانند طول و عرض و ضخامت آن طبق جدول استاندارد ها تعریف شده باشد.