آجر سوراخ دار (لفتون)

آجر سوراخ دار (لفتون)

تعداد ارائه دهنده ها

۹ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

در عمران مدرن امکان خرید انواع آجر سوراخ دار (لفتون، ماشینی، بهمنی) وجود دارد. قیمت آجر ماشینی سوراخ دار یا آجر بهمنی با توجه به کیفیت، ابعاد، رنگ و ... متفاوت است. معمولا قیمت آجر بهمنی قرمز بیشتر از سایر رنگ ها می باشد. عمران مدرن ارائه دهنده بهینه ترین قیمت آجر لفتون با بهترین کیفیت می باشد.
intro
comment
bookmark
share

filterفیلتر کردن پیشنهادات


شهر

شهر را مشخص کنید

آجر سوراخ دار (لفتون)

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

فروشگاه مصالح ساختمانی یوسفی

فروشگاه مصالح ساختمانی یوسفی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۹۵

مصالح ساختمانی مهروانی

مصالح ساختمانی مهروانی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۲۸

مصالح ساختمانی جعفرزاده

مصالح ساختمانی جعفرزاده

۴

تهران

phone

******۰۹۱۴۶

فروشگاه مصالح رسولی

فروشگاه مصالح رسولی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۲۳

مصالح ساختمانی زندی

مصالح ساختمانی زندی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۲۲

مصالح ساختمانی بابایی

مصالح ساختمانی بابایی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۴۶

بازرگانی پارسه

بازرگانی پارسه

۳

تهران

phone

******۰۲۱۷۷

آجرچی

آجرچی

۳

تهران

phone

******۰۲۱۴۴

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

قیمت آجر سوراخ دار

آجر یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که از دیوار چینی تا قالب بندی پی و حتی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این مصالح به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که یکی از پر کاربردترین آنها آجر سوراخ دار است. آجر ماشینی سوراخدار یا آجر بهمنی به آجری گفته می شود که دارای هشت یا ده سوراخ در بزرگ ترین سطح خود می باشد. البته برخی از انواع آجر سوراخدار به صورت سه سوراخ نیز تولید می گردند که با همین نام شناخته می شوند. به آجر سوراخ دار ، آجر لفتون نیز گفته می شود که دلیل این نامگذاری به اولین محل ساخت این آجر، یعنی روستای لفتون اصفهان باز می گردد. 

 

آجر ماشینی سوراخ دار
آجر ماشینی ۱۰ سوراخ

 

آجر بهمنی

در ساخت آجر بهمنی از خاک رس، خاک شیل و خاک نسوز استفاده می شود که خاک رس نسبت به دو خاک دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در صورت استفاده بیشتر از خاک شیل و یا نسوز در ساخت آن، آجر سوراخ دار قیمت بیشتری خواهد داشت. آجر بهمنی از قدیمی ترین انواع آجر مورد استفاده در ساخت و ساز می باشد. 

 

قیمت آجر ماشینی

قیمت آجر ماشینی سوراخ دار با توجه به کیفیت مواد اولیه ، کیفیت ساخت ، برند سازنده ، ابعاد و ... متفاوت می باشد. آجر سوراخ دار در کیفیت های مختلفی تولید می شود. با افزایش کیفیت، قیمت آجر سوراخ دار افزایش می یابد. به طور معمول آجرهای با ابعاد کوچکتر، قیمت کمتری دارند. همچنین قیمت آجر سوراخدار فله ای با بسته بندی شده متفاوت است. قیمت آجر ماشینی سوراخدار بسته بندی شده بیشتر از فله است.

 

آجر بهمنی
انواع آجر های بهمنی

 

قیمت آجر بهمنی

قیمت آجر بهمنی به مواد اولیه ، کیفیت ساخت ، برند سازنده ، ابعاد و ... بستگی دارد. آجر بهمنی با کیفیت های مختلفی به بازار عرضه می شود. با توجه به نحوه پخت و چینش در کوره و همین طور درصد اکسید فلزات موجود در ساختار آن، رنگ آجر بهمنی متفاوت خواهد بود. متداول ترین انواع آجر بهمنی بر اساس رنگ، شامل آجر بهمنی قرمز ، زرد و گلبهی است. 

 

قیمت آجر لفتون

با افزایش کیفیت، قیمت آجر لفتون نیز افزایش می یابد. به طور معمول آجرهای با ابعاد کوچکتر، قیمت کمتری دارند. همچنین قیمت آجر سوراخدار فله ای با بسته بندی شده متفاوت است. قیمت آجر ماشینی سوراخدار بسته بندی شده بیشتر از فله است.

 

آجر بهمنی
اجر بهمنی زرد

 

میزان عرضه و تقاضا نیز تعیین کننده قیمت آجر بهمنی است. در مواقعی از سال که میزان تقاضا از میزان عرضه کالا پیشی می گیرد، قیمت آجر بهمنی افزایش می یابد. با توجه به عوامل موثر ذکر شده، آجر سوراخ دار قیمت متفاوتی دارد. در حال حاضر آجر لفتون با قیمت حدود ۴۳۰ تومان تا حدود ۲۵۵۰ تومان (هر عدد) در بازار به فروش می رسد. قیمت آجر سوراخ دار قرمز ۷ سانتی نیز حدود ۲۰۰۰ تومان است. این در حالی است که قیمت آجر سوراخ دار قرمز ۵ سانتی حدود ۱۶۵۰ تومان می باشد. یکی از دلایل این تفاوت قیمت، تفاوت در ابعاد آجر سفال سوراخ دار است.

 

آجر ۸ سوراخه

 

خرید آجر سوراخ دار

برای خرید آجر سوراخ دار ، باید محل کاربرد آن مشخص شود. تعیین حجم، تعداد و ابعاد آجر سفال سوراخ دار می باشد. در صورتی که به حجم بالایی آجر نیاز باشد، بهتر است که خرید آجر سوراخدار به صورت فله ای انجام شود تا مقرون به صرفه باشد. نوع آجر ماشینی سوراخ دار نیز باید مشخص گردد. همان طور که پیشتر  ذکر گردید، آجر ماشینی به صورت ده سوراخ ، هشت سوراخ و سه سوراخ عرضه می شود. البته پرکاربردترین نوع آن، آجر ماشینی ۱۰ سوراخ است.

هنگام خرید آجر بهمنی باید به عوامل موثر بر قیمت آجر بهمنی ، توجه داشت. قیمت آجر بهمنی قرمز با اجر بهمنی زرد و گلبهی متفاوت است. معمولا قیمت آجر بهمنی قرمز بیشتر از انواع دیگر می باشد. این آجرها با استفاده از خاک رس، شیل و ... تولید می شوند که غالبا قیمت آجر بهمنی تولید شده با خاک رس کمتر است. درجه کیفی محصول نیز تعیین کننده قیمت آجر بهمنی می باشد. قیمت آجر سوراخ دار یا بهمنی درجه ۱ از درجه ۲ بیشتر است. 

 

آجر بهمنی
آجر ده سوراخه بهمنی

 

در خرید آجر سوراخ دار باید دقت نمود که سوراخ ها به صورت کاملا عمودی باشند. عمودی بودن سوراخ ها یکی از نشانه های کیفیت تولید این محصول است. این آجرها غالبا به صورت ۸ یا ۱۰ سوراخ تولید شده و به فروش می رسند. لازم به ذکر است که سطح مقطع مجموع سوراخ ها نباید از ۲۵ درصد سطح بزرگتر آجر بیشتر باشد. فاصله سوراخ ها از هم در هر بعد آجر نیز نباید از ۳۰ درصد طول همان بعد کمتر باشد. خرید آجر سوراخدار هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی امکان پذیر است. از مزایای خرید آجر لفتون به صورت آنلاین می توان به صرفه جویی در زمان و امکان مشاهده لیست قیمت آجر ده سوراخ ، مقایسه قیمت ها و ویژگی های مختلف انواع آجر سوراخ دار اشاره کرد.

 

آجر بهمنی
آجر بهمنی سه سوراخ

 

انواع آجر سوراخدار

آجر سوراخ دار دارای انواع مختلفی است که بر اساس تعداد سوراخ، رنگ، ابعاد، وزن و … دسته بندی می شوند. برخی از انواع آجر بهمنی به شرح زیر است:

 

آجر لفتون قالب کوچک و بزرگ

بر اساس ابعاد، آجر لفتون به انواع آجر لفتون قالب کوچک و آجر لفتون قالب بزرگ دسته بندی می شود که تفاوت این دو نوع در ابعاد آنها و در نتیجه در حجم و وزن آنها می باشد. آجر سوراخ دار قالب کوچک ، نسبت به نوع قالب بزرگ دارای ابعاد کوچکتری است. همچنین قیمت آجر لفتون قالب کوچک از قیمت آجر لفتون قالب بزرگ کمتر است.

 

آجر بهمنی ده سوراخه

آجر سوراخ دار بهمنی هم به صورت فله ای و هم به صورت بسته بندی با پالت شده به فروش می رسد. تعداد آجر در هر بسته وابسته به ابعاد آجر است. این بسته ها غالبا به صورت ۱۰ تایی، ۱۲ تایی، ۱۴ تایی و ۱۶ تایی می باشند. فروش آجر بهمنی در ایران تنها در یک نوع انجام می شود. اما در کشورهای اروپایی در دو کلاس A و B به فروش می رسند که آجر بهمنی کلاس A دارای مقاومت فشاری بیشتر و جذب آب کمتری نسبت به نوع B است. اجر بهمنی با کیفیت دارای سطحی صاف بوده و به شکل مکعب مستطیل است. از انواع آجر بهمنی قرمز در ساخت دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرند. از اجر بهمنی برای حصارکشی باغ و ویلا، دیوارچینی محوطه، سوله، تراس و حیاط منازل استفاده می شود. همچنین می توان در ساخت منهول فاضلاب و همین طور زدن سقف به کمک تیرآهن از آن استفاده کرد. استفاده در نمای ساختمان از دیگر کاربردهای آجر سوراخ دار بهمنی است.

 

آجر بهمنی
آجر بهمنی

 

آجر سوراخ دار دوقلو

از انواع دیگر آجر سوراخ دار ، آجر دوقلو می باشد. دلیل این نامگذاری، به ابعاد آجر دوقلو باز می گردد که برابر با ابعاد دو آجر لفتون قالب کوچک قرار گرفته بر روی هم، است. از جمله مزیت های استفاده از آجر لفتون دوقلو در دیوارچینی، نیاز کمتر به ملات می باشد. همچنین ابعاد بزرگتر آن سبب افزایش سرعت دیوارچینی می گردد.

 

آجر لفتون نیمه

آجر سوراخ دار نیمه دارای ۵ سوراخ بوده و ابعادی برابر با نصف آجر ۱۰ سوراخ دارد. به آجر لفتون نیمه، آجر ۵ سوراخ نیز گفته می شود. کاربرد آجر بهمنی نیمه در آجرچینی هایی با عرض کم می باشد.

 

آجر سوراخ دار نیمه (۵ سوراخ)

 

آجر سوراخ دار سبک و سنگین

همان طور که مشخص است، تفاوت این دو در وزن آنها بوده و آجر سوراخدار سبک ، وزن کمتری نسبت به نوع سنگین دارد. کاهش وزن آجر با کاهش ابعاد آن و یا افزایش قطر سوراخ ها (بدون کاهش مقاومت آن) امکان پذیر است که عامل دوم موثرتر می باشد.

 

ابعاد و رنگ آجر سوراخ دار

آجرهای ماشینی دارای ابعاد مختلفی می باشند که غالبا پرکاربردترین آن ۵/۵×۱۰×۲۱/۵ سانتی متر می باشد. از سایر ابعاد آن می توان به ۵/۵×۱۱×۲۲، ۵×۱۰×۲۱/۵، ۴×۱۰×۲۱/۵ و ۷×۱۱×۲۳ سانتی متر اشاره نمود. همچنین آجر سوراخ دار در رنگ های متفاوتی تولید می شود. آجر سوراخ دار قرمز ، زرد ، پرتقالی ، قهوه ای و گلبهی از انواع آن است که معمولا رنگ های زرد و قرمز متداول تر و پرکاربردتر می باشند.

 

آجر ده سوراخ
آجر ده سوراخ گلبهی

 

روش ساخت آجر ماشینی

برای ساخت آجر ماشینی سه روش گل نرم ، گل سفت و گل خشک وجود دارد که در ایران غالبا از روش گل نرم استفاده می شود. تفاوت عمده دو روش اول در مقدار آب اضافه شده به خاک رس می باشد. در روش گل نرم ، در ابتدا خاک رس را خیسانده و سپس اقدام به قالب زدن خشت ها می نمایند. پس از آن خشت های قالب زده شده را خشک نموده و در نهایت در کوره های مخصوص می پزند. در روش رس خشک که مدرن ترین روش ساخت این نوع آجر می باشد، رطوبت خاک رس پایین بوده و در واقع مقدار آب آن به حدی نیست که خاک به گل تبدیل شود.

 

آجر بهمنی
آجر سوراخدار

 

ساخت آجر سوراخ دار به روش گل نرم

در روش گل نرم برای ساخت آجر ماشینی ، خاک رس را در گودال هایی مخصوص با آب مخلوط کرده و به مدت ۲۴ ساعت می خیسانند. عمق این گودال ها ۲ متر و قطر آن ها حدود ۲/۵ تا ۳/۵ متر می باشد. پس از گذشت ۲۴ ساعت، گل رس را برای قالب گیری به دستگاه منتقل می کنند. بعد از قالب گیری و خشک شدن آنها را برای پخت به کوره منتقل می نمایند.

 

آجر سوراخ دار
کارخانه تولید آجر ماشيني

 

روش گل سفت برای تولید آجر ماشینی

همان طور که پیشتر ذکر گردید، در این روش ساخت آجر سوراخ دار ماشینی ، خاک رس را با مقدار کمتری آب مخلوط می کنند. مقدار اضافه کردن آب تا حدی است که گل سفت بدست آید. در ادامه عملیات قالب زنی و خشک کردن انجام می شود.

 

ساخت آجر سوراخ دار به روش رس خشک

این روش مدرن ترین روش تولید آجر سوراخ دار ماشینی است. در این حالت مقدار رطوبت خاک رس حدود ۷ تا ۱۰ درصد است. بخار دادن به خاک رس را در قالب های بخار داده شده فشرده سازی کرده و در انتها نیز خاک قالب گیری شده را به کوره منتقل می کنند. بخار دادن سبب چسبندگی بهتر ذرات رس به یکدیگر و افزایش کیفیت آجر تولیدی می گردد.

 

ویژگی ها و کاربردهای آجر ماشینی

همان طور که پیشتر ذکر گردید آجر ماشینی سوراخدار غالبا با هشت یا ده سوراخ تولید می شود که در ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی نیز معروف می باشند. سوراخ های موجود بر روی این آجرها علاوه بر کاهش وزن آجر موجب نفوذ بهتر ملات و در نتیجه استحکام بیشتر بنای ساخته شده با آجر سوراخ دار ماشینی می گردند. همچنین در آجر چینی دیوارهای باربر می توان از بین این سوراخ ها میلگرد عبور داد و به این ترتیب دیوار مسلح شده و استحکام آن افزایش می یابد.

 

آجر سوراخدار
دیوارچینی با آجر ده سوراخ

 

آجرهای ماشینی در مقایسه با آجرهای فشاری تردتر و شکننده تر می باشند و از این رو قابل تیشه داری نیستند. همچنین سطح آنها نیز نسبت به نوع فشاری صاف تر و صیقلی تر است. آجر سوراخ دار ضد اسید است و به دلیل تخلخل کم آن آب کمتری جذب می نمایند.

از آجر ماشینی می توان در دیوارچینی و نمای ساختمان استفاده نمود، اما بر خلاف آجرهای فشاری قابل استفاده در سقف های طاق ضربی نمی باشند زیرا خاصیت مکندگی آجر ماشینی نسبت به نوع فشاری کمتر است. همچنین در مقایسه با آجرهای فشاری مقاومت این نوع آجرها در برابر زلزله بیشتر می باشد.

 

آجر لفتون
آجر لفتون

 

ضوابط آیین نامه ای آجرهای سوراخ دار

به طور کلی مطابق با استاندارد ملی شماره ۷ ، سوراخ هایی که از میان آجر می گذرد باید مطابق جدول زیر باشد:

 

ویژگیدرصد
نسبت حجم سوراخ های آجر به حجم آجر (حداکثر)۴۰
نسبت مجموع ضخامت جداره سوراخ ها در درازا به درازا (حداقل)۲۵
نسبت مجموع ضخامت جداره سوراخ ها در پهنا به پهنا (حداقل)۲۵
نسبت مساحت یک سوراخ به مساحت سطح آجر (حداکثر)۱۰

 

مطابق بند ۸-۲-۲-۴ (پ) مقررات ملی ساختمان ، در مصالح بنایی سوراخ دار ، سوراخ ها باید عمود بر سطح بزرگ واحد مصالح بنایی و به طور یکنواخت در سطح آن توزیع شوند. مطابق این بند، قطر سوراخ های دایره ای باید حداکثر به ۲۵ میلی متر محدود شود و ضخامت جداره بین سوراخ و لبه واحد مصالح بنایی بیش از ۱۵ میلی متر و فاصله بین دو سوراخ بیش از ۱۰ میلی متر باشد. در صورتی که این شرایط تامین نگردد، به کار بردن این واحدهای مصالح بنایی تنها در دیوارهای غیر سازه ای مجاز خواهد بود. همچنین مطابق بند ۸-۲-۲-۴-۱ مقررات ملی ساختمان ، چگالی حقیقی هر دو نوع آجر توپر و آجر سوراخ دار نباید از ۱۷۰۰ و چگالی ظاهری آنها از ۱۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب کمتر شود.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما