استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
برق و روشنایی

نورپردازی کابینت

نورپردازی کابینت ، یکی از نکات مهمی است که باید در طراحی داخلی آشپزخانه لحاظ شود، زیرا تاثیر چشمگیری بر روشنایی فضای آشپزخانه دارد. از آنجایی که آشپزخانه های امروزی، به سبک اُپِن و جزیره ساخته می شوند و با سایر فضاهای منزل مانند سالن پذیرایی در ارتباط هستند، نورپردازی آشپزخانه به ویژه نور پردازی کابینت ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. روشنایی آشپزخانه باید به میزانی باشد، که افراد خانه به راحتی بتوانند در آن آشپزی کنند و به صرف وعده های غذایی مشغول شوند. با این حال نور و روشنایی برخی از آشپزخانه ها کافی نیست و باید از نور کابینت کمک گرفت. در این مقاله به معرفی انواع نور پردازی کابینت آشپزخانه ، شامل نورپردازی بین کابینتی و نورپردازی زیر کابینت پرداخته شده است.

قیمت نور پردازی کابینت آشپزخانه

قیمت نورپردازی کابینت ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار، اندازه فضای آشپزخانه شماست که نیاز به نورپردازی دارد. هر چقدر ابعاد و فضای آشپزخانه بزرگتر باشد، قیمت نور پر دازی کابینت گران تر خواهد شد. همچنین استفاده از لامپ های ال ای دی و یا سنسور های چشمی، تعداد و کیفیت قطعات مصرفی در تعیین قیمت نورپردازی کابینت آشپزخانه بسیار تاثیرگذارند. به طور مثال قیمت ال ای دی های خطی از ۳۵۰ هزار تومان شروع شده و برای انجام نور زیر کابینتی به اندازه ۳ متر، باید حداقل ۱ میلیون تومان هزینه کنید.

نورپردازی کابینت

تاثیر نورپردازی کابینت در جلوه آشپزخانه

نورپردازی کابینت اگر به صورت حرفه ای توسط متخصصین این زمینه انجام شود، زیبایی کابینت ها و آشپزخانه را دوچندان خواهد کرد. اگر به عنوان یک طراح داخلی منزل مشغول به کار هستید، تاثیر نور کابینت را در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه دست کم نگیرید و حتما از انواع نورپردازی برای جلوه بهتر کابینت ها استفاده کنید. هنگام نور پردازی کابینت ها به سبک دکوراسیون آشپزخانه، رنگ و جنس کابینت ها دقت کنید. برای مثال اگر در طراحی آشپزخانه رنگ کابینت ها روشن در نظر گرفته شود، انعکاس نور در آشپزخانه بیشتر خواهد بود. همچنین رنگ لامپ ها را می توانید با توجه به موارد گفته شده و سلیقه مشتری انتخاب کنید. در ادامه به انواع نورپردازی مخصوص کابینت ها می پردازیم.

انواع نور پردازی کابینت

اکنون که از تاثیر نور کابینت بر زیبایی و روشنایی آشپزخانه مطلع هستید، شاید این سوال مهم برای شما مطرح شود که کدام قسمت های کابینت را می توان نورپردازی کرد. در پاسخ به این سوال باید گفت، در هر کجای آشپزخانه که احساس می کنید نور کافی وجود ندارد، می توانید از نورپردازی کابینت استفاده کنید و با روشنایی بیشتر به زیباتر شدن فضا بیافزایید. نور پردازی کابینت آشپزخانه علاوه بر زیبایی فضا، به دید بهتر و جلوگیری از اذیت شدن چشم ها کمک می کند.

ناگفته نماند استفاده از تجهیزات نورپردازی مانند لامپ های خطی LED و سنسور های روشنایی، در هر قسمت از آشپزخانه به منظور روشنایی زیر کابینت ، بالای سینک ظرفشویی و حتی داخل کابینت ها امکان پذیر است. زیرا این تجهیزات با ابعاد کوچکی که دارند در هر جایی به راحتی نصب می شوند. در کل انواع نورپردازی کابینت در موارد زیر خلاصه می شود.

نورپردازی زیر کابینت آشپزخانه

اگر در طراحی آشپزخانه شما، نورپردازی کابینت ها در نظر گرفته نشده است، خودتان به راحتی می توانید دست به کار شوید و از چراغ های مخصوص که نور زیر کابینت را تامین می کنند، استفاده کنید. این چراغ ها مخصوص نورپردازی زیر کابینت تولید شده اند که ولتاژ بسیار پایینی دارند. در نتیجه برق زیادی مصرف نکرده و فقط روشنایی زیر کابینت را فراهم می کنند. تصور کنید استفاده از نورپردازی زیر کابینت آشپزخانه ، چه جلوه ای به کابینت ها می بخشد و در روشنایی آشپزخانه چه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. اگر اهل کارهای فنی نیستید، می توانید اجرای نور زیر کابینتی را به عهده یک شخص حرفه ای بسپارید.

روشنایی زیر کابینت

نورپردازی بین کابینتی

فاصله ی بین کابینت های هوایی و زمینی را می توان با نصب ال ای دی (LED) های خطی نورپردازی کرد. همچنین اگر بین دو کابینت هوایی (دیواری) فاصله ای وجود داشته باشد، می توان با نصب لامپ های معمولی یا سنسورهای چشمی نورپردازی بین کابینتی انجام داد.

نورپردازی بین کابینتی

نورپردازی داخل کابینت و کشو ها

نور کابینت فقط به نور پردازی ظاهر بیرونی آن محدود نیست، بلکه می توان داخل کابینت ها و کشو ها را نورپردازی کرد. نورپردازی داخل کابینت کمک می کند تا هنگام باز کردن کابینت، دسترسی به لوازم آشپزخانه داخل آن آسان تر شود. همچنین با باز کردن کابینت و روشن شدن داخل آن، فضای آشپزخانه نیز روشن تر و زیبا تر خواهد شد. برای نور پردازی داخل کابینت ها، از سنسورهای چشمی و یا چشمی-حرکتی استفاده می شود تا در مصرف برق صرفه جویی گردد. این سنسور ها با باز و بسته کردن کابینت، روشن و خاموش می شوند. از سنسور های چشمی می توان در داخل کشوهای آشپزخانه نیز استفاده کرد.

نورپردازی داخل کابینت و کشوها

نورپردازی کانتر آشپزخانه

یکی از قسمت های مهم هر آشپزخانه ای، کانتر (پیشخوان) آن است و تمام کارهای آشپزی که نیاز به دقت دارند، در این قسمت انجام می شوند. بنابراین نورپردازی کابینت در این قسمت ضروری و واجب است. اصولا در بالای کانتر یک کابینت قرار دارد که می توان با استفاده از نور زیر کابینتی (ال ای دی و غیره) به روشنایی هر چه بیشتر کانتر کمک کرد.

نورپردازی کانتر آشپزخانه

نورپردازی جزیره آشپزخانه

همان طور که در ابتدای مبحث نورپردازی کابینت گفته شد، آشپزخانه های امروزی بیشتر به سبک اُپِن و جزیره طراحی و ساخته می شوند. در آشپزخانه جزیره، فضای آشپزخانه از فضای سالن هال و پذیرایی به کمک یک کانتر جدا می شود. بنابراین استفاده از نور زیر کابینت جزیره در روشنایی فضای آشپزخانه و سالن پذیرایی به شدت تاثیر می گذارد. از آنجایی که جزیره ی آشپزخانه به عنوان مکانی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده و غذا خوردن طراحی شده است باید نور پردازی کابینت جزیره، اصولی و کاربردی انجام شود. یعنی اگر کل فضای آشپزخانه نورپردازی شده و یا نور کافی از سمت سالن پذیرایی به جزیره می رسد، نباید از نورپردازی کابینت جزیره صرف نظر کنید.

نور زیر کابینتی

نور کابینت بالای سینک ظرفشویی

یکی از قسمت های پرکاربرد در هر آشپزخانه ای، سینک ظرفشویی و قسمت بالای آن یعنی همان آبچکان است. بهتر است فضای سینک ظرفشویی به ویژه قسمت آبچکان را طوری طراحی کرد که در صورت امکان در طول روز به کمک نور آفتاب و در شب و تاریکی به کمک نورپردازی کابینت ، روشنایی داشته باشد. با نصب نورهای خطی (LED) و یا سنسورهای حرکتی می توانید روشنایی این قسمت را تامین کنید.

نور پردازی کابینت بالای سینک ظرفشویی

نورپردازی نقاط کور کابینت

اغلب طراحان داخلی، به نورپردازی نقاط کور آشپزخانه مانند بالای کابینت های هوایی و یا نور زیر کابینت های زمینی توجه نمی کنند. همین امر باعث می شود تا آشپزخانه روشنایی لازم را نداشته باشد. بنابراین اگر معمار و طراح داخلی هستید، حتما نورپردازی بالای کابینت را در نظر داشته باشید. زیرا بازتاب نور لامپ های تعبیه شده در بالای کابینت، فضای آشپزخانه را به طرز باور نکردنی روشن خواهد کرد. برای مثال نورپردازی آن دسته از کابینت های هوایی که فاصله ی آن ها تا سقف بسیار کم است، تاثیر فوق العاده ای در روشنایی دارند. همین طور نورپردازی زیر کابینت های زمینی که فاصله آن ها با زمین ۲۰ سانتی متر است، جلوه ی خاصی به آشپزخانه می بخشد.

با توجه به موارد گفته شده، نصب تجهیزات نور پردازی کابینت در هر جایی امکان پذیر است و محدودیتی ندارد. بنابراین می توانید در هر جایی از آشپزخانه که احساس تاریکی می کنید و نیاز به نور بیشتر دارید، با نور پردازی کابینت ها مشکل خود را بر طرف کنید.

نورپردازی بالای کابینت های دیواری

جمع بندی

در پایان مبحث نورپردازی کابینت ها به عنوان جمع بندی باید افزود، روشنایی آشپزخانه در هر منزل باید به گونه ای در نظر گرفته شود که حضور طولانی مدت در آن دلپذیر باشد. زیرا هر چقدر آشپزخانه تاریک و کم نور باشد، کار کردن در آن سخت و دلگیر است. با رعایت نکات ذکر شده در خصوص نور پردازی کابینت ها می توانید به دلبازتر و بزرگ تر دیده شدن آشپزخانه ی خود کمک کنید.

اگر قصد خرید تجهیزات مورد نیاز نور کابینت را دارید یا می خواهید یک طراح داخلی مجرب، به طراحی و نورپردازی آشپزخانه شما بپردازد، عمران مدرن همراه شماست. ما در عمران مدرن سعی داریم تمامی خدمات مهندسی از طراحی دکوراسیون داخلی منزل گرفته تا انجام آزمایشات و اجرای ساختمان را بدون واسطه ارائه دهیم. می توانید برای انجام نورپردازی بین کابینتی و نور زیر کابینتی با کارشناسان عمران مدرن تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی نما

نورپردازی نما رومی

لامپ دفنی ارزان

چراغ ریلی مگنتی

مشاهده نظرات

آخرین عناوین

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

2 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

2 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

2 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

3 روز پیش

هالوژن نما

هالوژن نما ، یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه های نورپردازی…

3 روز پیش

مشخصات فنی آسانسور

اطلاع از مشخصات فنی آسانسور برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از آن ضروری می باشد.…

3 روز پیش