استعلام قیمت
ثبت درخواست
معرفی کسب و کار ها

کاهش قیمت یونولیت همین امروز

یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد پلیمری شناخته می‌شود هرچند که قیمت مناسب یونولیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن شناخته می‌شد اما در ماه‌های اخیر قیمت این ماده تحت تأثیر عوامل مختلف رشدی صعودی و چند صد درصدی داشته است. در حقیقت کاهش قیمت یونولیت یا افزایش آن می‌توانند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشند که در ادامه مطلب به بررسی کامل و دقیق آن پرداخته می‌شود.

یونولیت، مزایا و انواع آن

یونولیت در اصل یک ماده پلیمری متخلخل، سبک‌وزن و سفیدرنگ است که بیش از ۹۰ درصد حجم آن از هوا تشکیل می‌شود. این ماده از یک نوع پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود و اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط فردی به نام ادوارد سیمون کشف شد و در نهایت در سال ۱۸۵۹ به تولید انبوه رسید. یونولیت با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، استایروفوم، پلی استایرن انبساطی و پلاستوفوم نیز شناخته می‌شود.

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های یونولیت‌ می‌توان به وزن سبک، انعطاف‌پذیری عالی، مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه، رطوبت، حرارت و صوت، قابلیت بازیافت، طول عمر بالا، حمل‌ونقل ساده و … اشاره کرد. یونولیت‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون یونولیت سقفی، یونولیت بسته‌بندی، یونولیت دیواری، یونولیت فشرده، یونولیت فوق فشرده و یونولیت تزریقی داشته باشند و هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی خواهند داشت.

عوامل مؤثر در کاهش یونولیت

همان‌طور که گفته شد قیمت مناسب، از مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت به شمار می‌رود اما در ماه‌های اخیر تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلف افزایش چشمگیری داشته است. از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌توانند بر روی کاهش قیمت یونولیت مؤثر باشند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

کاهش قیمت ارز و دلار تاثیر آن بر قیمت یونولیت

امروزه بخش عظیمی از مواد اولیه یونولیت‌ها از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شود و برای واردات و صادرات و مبادلات مختلف نیاز به استفاده از ارز خواهد بود. با توجه به آنکه قیمت ارز و دلار در ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته، قیمت یونولیت نیز افزایش پیدا کرد. چنانچه قیمت دلار و ارز کاهش پیدا کند و محدودیت‌های واردات مواد اولیه از بین برود طبیعتاً قیمت یونولیت نیز کاهش پیدا خواهد کرد چرا که امکان خرید مواد اولیه با قیمت‎های مناسب برای شرکت‎های تولید کننده فراهم می شود و این شرکت‎ها می‎توانند میزان عرضه خود را افزایش بدهند

افزایش تولید و واردات تاثیر آن بر قیمت یونولیت

بخش زیادی از مواد اولیه یونولیت در داخل کشور و در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و زمانی که این شرکت‌ها تولید خود را افزایش بدهند مواد اولیه راحت‌تر و بیشتر در دسترس شرکت‌های تولیدکننده یونولیت قرار خواهد گرفت و هر چقدر که میزان عرضه این شرکت‌ها افزایش پیدا کند باعث کاهش قیمت یونولیت می‌شود. همچنین زمانی که واردات مواد اولیه، تجهیزات خط تولید و … راحت‌تر و سریع‌تر شود می‌تواند در نهایت باعث کاهش قیمت یونولیت گردد.

افزایش تعداد شرکت‌های تولیدکننده

طبیعتاً هر چقدر تعداد شرکت‌های تولیدکننده یونولیت بیشتر شود میزان عرضه آن بیشتر و راحت‌تر بوده و مصرف‌کننده‌ها راحت‌تر به آن دسترسی پیدا می‌کنند. در اصل افزایش تعداد شرکت‌های تولیدکننده می‌تواند منجر به ایجاد یک بازار رقابتی شود و هر کدام از آنها می‌توانند برای جذب مشتری بیشتر اقدام به کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت محصول خود بکنند. در حقیقت افزایش شرکت‌های تولیدکننده یونولیت در نقاط مختلف کشور می‌تواند در کاهش هزینه‌های تولید، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، صرفه‌جویی در زمان و … مؤثر باشد و تمامی این موارد می‌توانند در کاهش قیمت کلی محصول نقش پررنگی داشته باشند.

نظارت دقیق و کامل سازمان‌های نظارتی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که امروزه شرکت‌های تولید یونولیت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مهندسی عرضه پتروشیمی‌ها است. در حقیقت شرکت‌های پتروشیمی به دلیل زیاده‌خواهی خود باعث شده‌اند که قیمت یونولیت در بازار افزایش پیدا کند. این شرکت‌ها با بهانه‌های مختلفی همچون تعمیرات، کمبود مواد اولیه و … فعالیت خود را متوقف می‌کنند و یا توزیع مواد اولیه را به صورت قطره‌چکانی انجام می‌دهند و این باعث می‌شود که قیمت یونولیت در بازار افزایش پیدا کند. چنانچه نهادهای نظارتی راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از تخلف این شرکت‌ها در نظر بگیرند و مواد اولیه راحت‌تر، سریع‌تر و با قیمت مناسب به تولیدکننده‌ها عرضه شود قیمت یونولیت نیز می‌تواند کاهش پیدا کند.

  • در کنار تمام موارد گفته شده پارامترهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در کاهش قیمت یونولیت نقش داشته باشند و مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون کاهش میزان تقاضا، کاهش هزینه‌های مربوط به تولید، کاهش هزینه‌های انرژی و … هستند.

عوامل مؤثر بر قیمت یونولیت

در حقیقت فاکتورهای مختلفی بر روی افزایش یا کاهش قیمت یونولیت تأثیر دارند و نمی‌توان قیمت مقطوعی برای آنها عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی قیمت یونولیت‌ها تأثیر داشته باشند می‌توان به مواردی همچون نوع یونولیت و کاربردهای آن، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یونولیت مانند چگالی، وزن، ابعاد و …، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید، نرخ ارز و نوسانات آن، شرکت و برند تولیدکننده و فروشگاه عرضه کننده، میزان واردات و صادرات و میزان عرضه و تقاضا و … استانداردهای تولید، مدت زمان گارانتی، کندسوز یا قابل اشتعال بودن یونولیت و … اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

 یونولیت‌ها از کاربردی‌ترین موادی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند و می‌توانند قابلیت‌های متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی کاهش قیمت یونولیت تأثیر داشته باشند می‌توان به مواردی همچون کاهش نرخ ارز و دلار، کاهش یا حذف محدودیت‌های واردات و صادرات، افزایش میزان تولید پتروشیمی‌ها، افزایش تعداد شرکت‌های تولید کننده یونولیت، نظارت دقیق ارگان‌های نظارتی بر نحوه عرضه و تولید و … اشاره داشت.

آخرین عناوین

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

37 دقیقه پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

3 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

3 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

3 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

3 روز پیش

هالوژن نما

هالوژن نما ، یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه های نورپردازی…

4 روز پیش