استعلام قیمت
ثبت درخواست
معرفی کسب و کار ها

کامل ترین راهنمای انتخاب الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره

الکترودهای جوشکاری یا همان کاربیت یا باری ها، میله هایی از جنس گرافیت یا فلز هستند که قابلیت عبور جریان عبور برق از بدنه شان را دارند. این میله ها  به وسیله روکشی به نام فلاکس پوشیده می شوند و از آن ها در دستگاه های جوشکاری و برای اتصال قطعات درب و پنجره استفاده می کنند. البته با روی کار آمدن تجهیزات پیشرفته و روش های نوین مانند جوش لیزر، سرعت و دقت عمل جوشکاری بسیار بالا رفته است.

اگر قصد جوشکاری درب و پنجره را دارید، باید کاربیت مناسبی تهیه کنید تا اتصالات به خوبی به یکدیگر جوش بخورند. در واقع تکنسین ها با توجه به نوع باری، گاز جوشکاری و متریال مورد استفاده در قطعات درب و پنجره، آن ها را به یکدیگر متصل می کنند.

الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره کدام است؟

الکترود یا کاربیت، میله ای برای جوشکاری است که به کمک آن، فضای خالی بین دو سطح کاملا پر و مستحکم می شود. این میله ها انواع مختلفی دارند و در بر اساس روش ساخت، جنس و پوشش دسته بندی می شوند.

الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره، قطعه ای دو سر است که در هر سری آن از متریال متفاوتی استفاده می کنند. در انتخاب این ابزار، تکنسین ها به موارد مختلفی مثل وزن درب و پنجره و … توجه دارند. کاربیت، آب بندی بین دو فلز را انجام می دهد و از هزینه های اضافه جلوگیری می کند.

گاهی افراد، کاربیت را با سیم جوش اشتباه می گیرند. این دو ابزار از نظر کاربرد و موارد استفاده کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا تکنسین ها از الکترودها در موارد ساده مثل اتصال انواع فلزات استفاده می کنند، اما سیم جوش ها در جوشکاری هایی با لایه محافظ گاز کاربرد دارند.

الکترودها با جریان برق کار می کنند و به محض تماس با برق، یک قوس الکتریکی به وجود می آورند که موجب اتصال دو فلز به یکدیگر می شوند. با تهیه الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره، فضای خالی بین دو سطح در این وسایل به خوبی پر می شود.

مهم ترین فاکتورها برای انتخاب الکترود جوشکاری برای درب و پنجره

در انتخاب کاربیت برای درب و پنجره باید به بعضی نکته های مهم توجه داشته باشید.

نوع جوشکاری

شما باید به نوع جوشکاری در انتخاب الکترود برای درب و پنجره توجه کنید. مثلا باری های Over head برای سطوح تخت گزینه مناسبی نیستند.

ترکیب فلز مبنا

شما باید برای خرید الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره، به نوع و جنس درب یا پنجره توجه کنید؛ مثلا با الکترودهای ۶۰۱۳ امکان جوشکاری وسایلی از جنس چدن را ندارید.

میزان مهارت جوشکار

تکنسین ها و جوشکارها باید مهارت لازم و توانایی کار با انواع کاربیت را داشته باشند. در واقع برای اتصال درب و پنجره باید از باری هایی استفاده شود که تکنسین می تواند با آنها کار کند. کاربیت ها مدل های متنوعی دارند و برای کار با هر کدام باید به برخی نکته ها توجه داشته باشید.

قطر الکترودها

باری ها قطرهای مختلفی دارند و از هر کدام در زمینه های متنوعی استفاده می کنند. مثلا سیم هایی با قطر ۲.۵ میلی متر برای دستگاه هایی با قدرت ۶۰ تا ۹۰  تولید می شوند و کوچکترین نوع کاربیت ها هستند.

اگر قصد اتصال فلزهایی با قطر بالای ۵ میلی متر را داشتید، باید از باری هایی با قطر ۳.۲۵ میلی متر استفاده کنید؛ نوع و مدل دستگاه این نوع کاربیت ها معمولا روی بسته بندی های آنها درج می شود. برای اتصال درب و پنجره باید با توجه به قطر فلز به کار رفته در این وسایل و مهارت جوشکار یکی از انواع الکترودها با قطر مناسب را تهیه کنید.

در انتخاب کاربیت برای جوشکاری درب و پنجره باید به نوع قطب و حالت درز جوش درب یا پنجره نیز توجه داشته باشید. مثلا در درب ها یا پنجره هایی که درزشان شبیه حرف انگلیسی V و زاویه شان کمتر از ۴۰ درجه است، حداکثر از کاربیتی با قطر ۲ میلی متر استفاده می کنند. تکنسین ها نباید از باری هایی با قطر بیشتر استفاده کنند، در غیر این صورت در درز جوش تفاله باقی می ماند و استحکام اتصال از بین می برد.

شما باید قطر کاربیت را از ضخامت فلز کمتر در نظر بگیرید. البته برخی تکنسین ها به منظور افزایش سرعت کار از الکترود هایی با ضخامت بالا استفاده می کنند که این کار نیاز به مهارت زیادی دارد.

راهنمای خرید الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره

  • به شماره ساخت و تاریخ تولید کاربیت ها توجه داشته باشید.
  • برای کیفیت بیشتر جوشکاری میزان ماندگاری باری اهمیت زیادی دارد.
  • قبل از خرید نیز حتما نوع اتصالات، جنس درب و پنجره و میزان مهارت جوشکار را مدنظر قرار دهید.
  • معمولا اطلاعات مختلفی روی بسته بندی کاربیت ها مثل وضعیت ذوب، وزن، تعداد، شیوه نگهداری، درجه حرارت خشک کردن، خاصیت ها و … درج می شود. با مطالعه این ویژگی ها می توانید مناسب ترین باری را خریداری کنید.

حرف آخر، انتخاب الکترود مناسب برای جوش درب و پنجره

با انتخاب الکترود مناسب برای جوشکاری درب و پنجره، به خوبی فضای خالی بین دو سطح پر می شود و این اتصال تا مدت ها دوام و ماندگاری خواهد داشت. علاوه بر جنس و نوع باری باید به مدل درب و پنجره ها توجه کنید. مثلا درب و پنجره های رنگ شده یا زنگ زده، به خوبی جوش نمی خورند و باید از قبل آن ها را با دستگاه هایی مثل فرز یا سمباده آماده جوشکاری کنید. بنابراین علاوه بر نوع و مدل الکترود، به ویژگی های پنجره ها و درب ها نیز توجه داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر:

پنجره آلومینیومی ترمال بریک چیست

مقایسه پنجره ترمال بریک با upvc

پنجره نرمال بریک

آخرین عناوین

تولید کننده تری دی پانل

تری دی پنل ‌ها به عنوان یکی از نوآوری‌ های مهم در صنعت ساخت و…

9 ساعت پیش

خرید اسانسور قسطی

خرید اسانسور قسطی ، ساکنین ساختمان های قدیمی و فاقد آسانسور را قادر می سازد…

10 ساعت پیش

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک یکی از بروز ترین انواع آسانسورها می باشد که هنگام انتخاب آسانسور کمتر…

10 ساعت پیش

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

2 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش