استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
برق و روشنایی

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه ، سه طبقه و یک طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه یا ساختمان های دوبلکس بسته به کاربری ساختمان تجاری یا مسکونی متفاوت است. نیاز است جزئیات کاربرد سازه را در نظر داشت و سبک معماری و محدودیت های مرتبط با محیط را لحاظ کرد. در نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه با کاربری مسکونی بحث آلودگی نوری در اولویت قرار دارد. در سازه های تجاری بحث زیبایی شناسی و افزایش بازدید کننده و جذابیت مطرح است. راهنمایی و پیشنهاداتی در ارتباط با نورپردازی نما خانه های یک ، دو و سه طبقه در ادامه ارائه شده است.

انواعتوضیحات
نورپردازی نمای ساختمان دو طبقهمتن در مورد انواع ساختمان‌های دو طبقه و روش‌های نورپردازی برای هر نوع (آپارتمانی و دوبلکس).
نورپردازی نمای ساختمان سه طبقهتکنیک‌ها و استفاده از جت لایت برای ساختمان‌های با طراحی پلکانی و نماهای عمودی.
نورپردازی نمای ساختمان یک طبقهاستفاده از وال واشر و چراغ‌های چمنی برای نماهای کوتاه و استفاده از نورپردازی بالا به پایین.

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه

ساختمان های دو طبقه مسکونی یا سازه های دوبلکس دو سبک متفاوت دارند. سازه هایی که به صورت یکپارچه دارای دو طبقه هستند و اصطلاحا دوبلکس طراحی شدند و سازه هایی که به صورت آپارتمانی دو طبقه طراحی شدند که ایده های نورپردازی برای هر کدام متفاوت است. 

روشنایی نما ساختمان دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه آپارتمان

با توجه به اینکه بیش از یک واحد در هر طبقه قرار دارد نورپردازی آپارتمان دو طبقه بهتر است بتواند مرزبندی های واحد ها را مشخص کند. به این ترتیب می توان از ریسه های نوری یا نور خطی برای این کار استفاده کرد و طاق پنجره ها یا قاب یا به نحوی فواصل واحد ها را با نور تفکیک کرد. 

نمای ساختمان دوبلکس نورپردازی کلاسیک

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه دوبلکس

معمولا نورپردازی ساختمان دوبلکس به صورت یکپارچه طراحی می شود. طبقات پایین تر معمولا نور بیشتری دریافت می کنند زیرا معمولا نور بیشتر طبقه همکف به بهبود وضعیت امنیتی بنا کمک میکند. اگر نمای رومی استفاده شود نورپردازی به سمت طاق و ستون ها متمرکز است و اگر از نماهای مدرن استفاده شود معمولا از نماهای شیاری مدرن استفاده می شود و نور و سایه خود را با این نماها هماهنگ خواهد کرد. 

نورپردازی ساختمان دو طبقه ساده

سازه های دارای شیروانی و طبقه همکف معمولا از الگوهای ثابتی در طراحی پیروی نمیکنند. یکی از نکات برجسته در نورپردازی این نماها استفاده از نور نقطه ای در گوشه های شیروانی است. می توان از طاق طبقه دوم طبقه همکف را نورپردازی کرد و از باغچه به دیوار های طبقه همکف نور تابند. به طور کلی استفاده از فضای سبز و درختان اطراف سازه های دو طبقه برای محل تابش نور به دیواره ها استفاده کرد. 

نورپردازی نما ساختمان سه طبقه

نورپردازی نمای ساختمان سه طبقه

جت لایت عموما برای نورپردازی سازه های سه طبقه مدرن با نماهای عمودی استفاد. تابش نور از بالا به پایین برای سازه هایی مرسوم است که طراحی پلکانی دارند. برای نماهای عمودی نواری هم از نورهای جت لایت می توان استفاده کرد هم از نواع نورهای خطی و استفاده از نورهای مخفی برای ایجاد سایه پشت نما. 

نورپردازی نما ساختمان سه طبقه رومی

نورپردازی آپارتمان سه طبقه نما رومی

گچبری های نما رومی نیاز به طراحی دقیق نورپردازی دارد. در بسیاری از موارد نورپردازی ساختمان غیر اصولی انجام می شود. برای مثال استفاده از پروژکتورهای غیر اصولی موجب از بین رفتن آرامش فضا میشود. نور شدید از گوشه ساختمان شب ها برای ساکنان مزاحمت ایجاد میکند علاوه در اینکه از نظر زیبایی شناسی ظاهر مطلوبی ندارد. برای آپارتمان های سه طبقه با نمای رومی عموما از ایده نورپردازی طاق پنجره ها استفاده می شود. اگر سازه دارای ستون ها با سرستون کار شده باشد عموما از تابش نور از بالا استفاده می شود با تنظیم زاویه که تنها ستون را پوشش دهد و در مواردی هم از نورپردازی مخفی زمینی استفاده می شود که نور به دیوار طبقه همکف بتابد. 

نورپردازی نما ساختمان سه طبقه مدرن

نورپردازی ساختمان سه طبقه مدرن

می توان ایده های جذابی در نورپردازی ا برای ساختمان های سه طبقه مدرن اجرا کرد. خصوصا در نماهای نوین که با کرتین وال اجرا می شود سیستم های نورپردازی بسیار متفاوت است. در گوشه های ساختمان و کنج نما از جت لایت با زاویه بسته و پرتاب نور شدید استفاده می شود و اگر سازه دارای امکان نصب نور مخفی را داشته باشد طبقات با نور مخفی از یکدیگر جدا می شوند. جت لایت های نور پرتابی جذابیت نما را دو چندان میکند. 

نورپردازی نما ساختمان یک طبقه

نورپردازی نمای ساختمان یک طبقه

استفاده از وال واشر در نورپردازی نما ساختمان یک طبقه مرسوم است. تابش وال واشر از پایین به صورت یکنواخت دیوارها را با نور ملایمی روشن میکند و آلودگی نور کمی ایجاد میکند. یکی دیگر از ایده های نورپردازی استفاده از جت لایت ها یا چراغ های چمنی با زاویه های بار ۴۵ درجه است. نوری که از پایین به پای دیوارها می خورد تابش مخروطی شکل ایجاد میکند و گزینه مناسبی برای روشن کردن دیوارهای کوتاه است. 

نورپردازی نما ساختمان یک طبقه

استفاده از چراغ های چمنی برای نورپردازی نما دوبلکس

استفاده از چراغ های دفنی برای نورپردازی ساختمان یک طبقه و کار گذاشتن نور در باغچه بسیار مرسوم است. نوری از پایین میتابد و تا حدود ۲ متر پیش میرود سایه روشن جذابی ایجاد میکند و علاوه بر روشن کردن نما نور زیبایی به باغچه خواهد تاباند. 

روشنایی نما ساختمان یک طبقه

وال واشر برای نورپردازی ساختمان یک طبقه

چراغ هایی با زاویه بسته ۳۰ تا ۴۰ درجه که روی زمین کار گذاشته شود و جت لایت های پر فشار کنار درب ورودی هم روشنایی دیوار را تامین میکند هم از نظر امنیت وضعیت سازه را بهبود می دهد هم با فضای سبز محیط هماهنگ است. برای مثال می توان از وال واشر دست ساز ۳۶ وات دو ردیفه با لنز ۴۵ درجه برای این منظور استفاده کرد. 

چراغ مناسب نما خانه یک طبقه

نورپردازی بالا به پایین برای ساختمان یک طبقه

در ساختمان های یک طبقه نورپردازی از بالا به پایین برای شرایطی بهتر عمل میکند که سازه هم ارتفاغ با فضای سبز اطرافش نباشد و سقف شیروانی لبه بلند مساحت روبروی دیوارها و وردی را پوشانده باشد. در این شرایط بهتر است نور از بالای دیوار و از زیر سقف به پایین بتابد زیرا فضای پایین دیوار به عنوان فضای کاربردی ساخته شده است و تابش نور از پایین دیوار می تواند حین کاربری آزار دهنده باشد. 

نورپردازی نما ساختمان یک طبقه

نورپردازی نما ساختمان یک طبقه

چراغ دکوراتیو برای نورپردازی نمای ساختمان یک طبقه

فرصت استفاده از چراغ دکوراتیو برای دیوارهای کوتاه با تجهیزات مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار فراهم آمده. این روزها میتوان در بازار چراغ های دکوراتیو با ip66 و ip67 در بازار موجود است که استاندارد استفاده از انواع لامپ دکوراتیو را برای فضای باز میدهد.

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی نمای ساختمان

لامپ دفنی ارزان

لامپ ال ای دی نما

ریسه نمای ساختمان

نورپردازی ستون نما

نورپردازی نمای ساختمان ساده

نورپردازی نمای ساختمان سنگی

آخرین عناوین

جدول پیاده رو

جدول پیاده رو از انواع جدول بتنی است. همان طور که از نام آن پیداست،…

3 ساعت پیش

قیمت چسب کاشی سطلی

قیمت چسب کاشی سطلی مانند مدل های دیگر آن از جمله چسب کاشی پمادی و…

2 روز پیش

دتکتور دودی آدرس پذیر

دتکتور دودی آدرس پذیر یکی از مهم ‌ترین اجزای سیستم‌ های اعلام حریق هوشمند است…

2 روز پیش

سیستم اعلام حریق چیست

اعلام حریق چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ سیستم اعلام حریق یک مجموعه…

3 روز پیش

تاثیر افزایش قیمت بتن بر هزینه ساخت و ساز

صنعت ساختمان، یکی از ارکان اصلی اقتصاد هر کشوری است و رونق آن به طور…

4 روز پیش

اندیکاتور اعلام حریق

اندیکاتور اعلام حریق یکی از اجزای حیاتی سیستم‌ های اعلام حریق است که نقش مهمی…

4 روز پیش