استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نمای رومی ساختمان

نمای رومی ساختمان
نما رومی ساختمان

نمای رومی ساختمان یا نمای کلاسیک یکی از متداول ترین و پر طرفدارترین نماها در ایران است. امروزه طراحی نما ، بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است و تمایل مردم به داشتن خانه ای با نمایی متفاوت بیشتر شده است. از نشانه های این نما جزئیات و پر کار بودن المان های آن است که با نورپردازی مناسب باعث چشم گیر شدن نما می شود.

همچنین مهم ترین نکته در طراحی نمای رومی ساختمان ، توجه به ساختمان های هم جوار و منطقه است و طراحی نما نیاز به بررسی نماهای اطراف ساختمان مورد نظر دارد.

نمای رومی
نورپردازی نمای رومی

 نمای رومی ساختمان با استفاده از سنگ های طبیعی مانند سنگ تراورتن، سنگ مرمر و سنگ گرانیت اجرا می شود. گران بودن سنگ ها در اجرای نمای رومی ساختمان باعث شده است که این نما با سیمان نیز اجرا شود که دارای قیمت کم تری نسبت به سنگ است و به صرفه تر می باشد.

مزایا و معایب نمای رومی ساختمان

  • نیاز به نیروی متبحر برای اجرای نما
  • گران بودن مصالح نمای کلاسیک
  • عدم همخوانی با فرهنگ و معماری ایرانی

مصالح نما رومی

بیشتر نماهای رومی با سنگ تراورتن اجرا می شوند که به علت فراوانی معادن تراورتن در ایران قیمت مناسب تری نسب به سنگ های دیگر دارد.  همچنین از سیمان سفید نیز در اجرای نما رومی استفاده می شود که نیازمند مهارت بیشتری نسبت به اجرای نمای رومی سیمانی است، اما به دلیل هزینه کمتر نسبت به سنگ سازندگان این متریال را ترجیح می دهند.

نمای رومی سنگی
نما رومی سنگی

مراحل اجرای نمای رومی (کلاسیک) با سنگ

نمای کلاسیک با استفاده از سنگ های ساختمانی به صورت پیش ساخته اجرا می شود که با طراحی دقیق و ابزارزنی ساخته می شوند و در نمای ساختمان نصب می شوند. مهم‌ترین بخش در اجرای نما رومی انتخاب نصاب ماهر است. در اجرای نما رومی ، نوع سنگ، ابعاد و رنگ سنگ بسیار مهم می باشد.این نما بهتر است در ساختمان هایی با سازه فلزی اجرا شود. مراحل اجرای نمای رومی ساختمان در ادامه معرفی شده اند.

مرحله اول-نقشه کشی

اولین مرحله نقشه کشی نمای رومی ساختمان است. در این مرحله نقشه نما رومی به صورت مرحله ای، محاسبه، آهن کشی و اجرا می شود. در نقشه نمای رومی باید ضخامت سنگ ها و برجستگی ها و اندازه قوس ها به طور دقیق مشخص شود.

مرحله دوم-زیرسازی و شاسی کشی

مرحله دوم در اجرای نمای رومی ساختمان زیر سازی است. در این مرحله نبشی کشی طول و عرض ستون کنسول و دور قاب پنجره ها و درهای ورودی ساختمان با استفاده از نقشه مهندسی اجرا می شود. در این مرحله از نبشی و میلگرد و رابیتس برای ایجاد فرم و برجستگی مورد نظر استفاده می شود. پروفیل های استفاده شده در نما رومی ساختمان عموما در ابعاد ۴۰*۴۰، ۴۰*۶۰ یا ۸۰*۴۰ است.

نما رومی
زیرسازی نما رومی

مرحله سوم-اسکوپ سنگ ها

در این مرحله سنگ ها اسکوپ کاری می شوند و برای نصب آماده می شوند. انتخاب سنگ در نمای کلاسیک بسیار مهم است، سنگ هایی که منافذ بیشتری داشته باشند برای سنگ کاری مناسب تر هستند.

ماهیت سنگ به گونه ای است که در برابر تغییرات دمایی و فشار، منبسط و منقبض می شوند. و امکان جدا شدن سنگ از نما وجود دارد. به همین دلیل نصب صحیح سنگ در نمای رومی بسیار مهم است و قبل از اجرا لازم است تمامی سنگ ها اسکوپ کاری شوند تا قدرت چسبندگی آن ها افزایش پیدا کرده و احتمال سقوط کاهش پیدا کند.

در زمان فرزکاری و برش سنگ ها، خاک از برش سنگ تولید می شود که باید آن ها را شسته و پاک کرد که هنگام نصب، سنگ بهتر به ملات بچسبد.

اسکوپ سنگ نمای رومی ساختمان به چند روش زیر انجام می شود:

  • اسکوپ با قطعات فلزی گالوانیزه یا استیل
  • اسکوپ با سیم فلزی ضربدری
  • اسکوپ با روش لقمه گذاری
  • اسکوپ با رول پلاک

از روش هایی که ذکر شد در حال حاضر اسکوپ با قطعات فلزی گالوانیزه در کشور رواج دارد و روش لقمه گذاری و سیم فلزی کاربرد ندارد. اسکوپ با رول پلاک هم بیشتر روشی برای ترمیم نماست.

مرحله چهارم-اجرای نمای رومی ساختمان

در مرحله چهارم یا مرحله آخر اجرای نمای رومی ساختمان با استفاده از نقشه طراحی شده، ستون ها اجرا می شوند و دیوارهای پشت نیز همزمان اجرا و دوغاب ریزی می شوند.

قیمت نمای رومی
اجرای نما رومی

قطعات نمای کلاسیک که از قبل محاسبه و ساخته شده اند توسط نصاب ماهر در محل مورد نظر نصب می شوند. در صورتی که فاصله قطعه سنگی مورد نظر تا دیوار زیاد باشد، ابتدا محل اتصال رابیتس کشی شده و سپس داخل آن دوغاب ریزی می شود. دوغاب ریزی مهم ترین اصل برای حفظ مقاومت سنگ در اجرای نما رومی است. برای درست کردن دوغاب از ترکیب ماسه شسته و آب استفاده می شود. و همان طور که گفته شد قبل از نصب سنگ به نما لازم است سنگ مورد نظر عاری از هرگونه خاک باشد تا به درستی به نما متصل شود. دوغاب ماسه و سیمانی که برای پشت سنگ استفاده می شود حتما باید بین ۲ تا ۳ روز در تماس با آب باشد. می توان از گونی های خیس نیز برای رساندن آب لازم به سیمان استفاده کرد.

 سنگ های نما عموما به صورت پیش ساخته هستند ولی در بعضی قطعات نیاز به ابزار و سنگ زنی است، به همین دلیل لازم است نصاب دارای مهارت ابزارزنی باشد و به اجرای کار، محاسبات و اجرای نقشه و جوشکاری مسلط باشد.

مرحله  پنجم-اجرای سرستون های سنگ نما رومی

سرستون ها در نمای کلاسیک رومی جز هزینه بر ترین عناصر نما خواهد بود. می توان به چند روش این کار را انجام داد.

  • اجرای سرستون در محل توسط استادکارها و تراش سنگ که زمانبر و هزینه بر است.
  • اجرای سرستون بر روی سنگ نما رومی و شکل دهی با سی ان سی که در مقایسه با روش اول زمان کمتری خواهد برد.
  • روش دیگر، سرستون سنگی صنعتی است که در کارخانه قالب گیری می شوند. این سرستون ها در مقایسه با سنگ طبیعی روش سبک تر، سریع تر و کم هزینه تری خواهد بود. علاوه بر این، سرستون سنگی صنعتی به راحتی روی زیرسازی نما اسکوپ می شوند ولی در نمونه های سنگ طبیعی احتمال جدا شدن از نما وجود دارد.

مراحل اجرای نمای رومی سیمانی

همان طور که گفته شد به دلیل گران بودن سنگ، نما رومی را با سیمان نیز اجرا می کنند. استفاده از سیمان در نما مشکلاتی را نیز ایجاد می کند، وزن سازه را افزایش می دهد و عایق رطوبتی و حرارتی خوبی برای مناطق مرطوب نمی باشد و همچنین به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می کند که برای حل این مشکل می توان از پوشش های نانو بر روی نمای رومی سیمانی استفاده کرد. با این حال با توجه به قیمت ارزان، نمای رومی سیمانی جایگزین مناسبی برای نمای کلاسیک با سنگ شده است. در ادامه، مراحل اجرایی نمای رومی سیمانی معرفی شده است.

نمای رومی سیمان سفید
نمای رومی سیمانی

مرحله اول-زیرسازی

در اجرای نمای رومی سیمانی اولین مرحله زیرسازی است و لازم است از طریق شاسی کشی فلزی و استفاده از توری رابیتس ، سطح متناسب و طراحی شده نما را ایجاد کرد.

مرحله دوم-ملات سیمان و پودر سنگ

در مرحله دوم اجرای نمای رومی سیمانی و بعد از اجرای رابیتس، جهت ایجاد سطحی کاملاً صاف، کروم‌بندی‌های ارتفاعی و طولی اجرا می‌شوند و روی توری ها با ملات پوشانده می شود. این ملات ترکیبی از سیمان و پودرسنگ است و بستری برای چسباندن ملات ماسه سیمان و لایه اصلی نمای رومی ایجاد می کند. این مرحله بسیار مهم است و اگر توسط استادکار ماهر انجام نشود، نمای رومی سیمانی پس از مدتی ترک بر می دارد.

زیرسازی نمای رومی سیمانی
اجرای نما رومی با سیمان

مرحله سوم-قاب بندی و اجرای نمای سیمانی

در این مرحله لازم است قاب بندی برای اجرای طرح نمای رومی سیمانی انجام شود که با استفاده از شیشه هایی به عرض یک و نیم سانت و طول متغیر انجام می شود و بعد از شیشه گذاری، قاب ها با ملات مخلوط از پودر سنگ، سنگ شماره ۱ ریز و سیمان سفید پر می شوند. برای ایجاد چسبندگی مناسب ملات سیمانی به سطح نما بهتر است قبل از اجرای آن، سطح زیرین مرطوب شود. بعد از آن نیز به مدت یک هفته و روزانه تا ۲ بار بهتر است سطح سیمانی آب داده شود تا ترک برندارد.

مرحله چهارم-بندکشی و سنباده زنی

در این مرحله شیشه ها را از جا درآورده و شیارها را با پودر سنگ و سیمان سفید بندکشی می کنند. بعد از آن سطح نما را با استفاده از سنباده صیقل داده و در صورت درخواست کارفرما روی نمای رومی سیمانی مواد نانو با قلم رنگ یا پمپ بادی پاشیده می شود.

مرحله پنجم-سرستون و مجسمه و نرده نمای رومی سیمانی

در اجرای نمای رومی سیمانی استادکاران نماکاری سیمانی در محل به اجرای سرستون ها می پردازند. این روش زمانبر و هزینه بر بوده و سرستون ها و مجسمه های پیش ساخته سیمانی یا سنگ مصنوعی جایگزین مناسبی برای این کار است چون به دلیل قالب گیری و توخالی بودن هم وزن کمتری دارند و هم زمانبر نخواهد بود.

قیمت نمای رومی
نما رومی سیمانی

قیمت نمای رومی

برای اجرای نمای ساختمان رومی نمی توان قیمت دقیقی گفت و عوامل زیادی بر آن تاثیر می گذارد. قیمت تمام شده نمای کلاسیک به دلیل جزئیات زیاد و پرکار بودن نما ، بالاست و با توجه به بالا بودن قیمت سنگ و دستمزد نیروی متخصص، اجرای این نما هزینه زیادی دارد.

اجرای نمای ساختمان رومی در ساختمان‌ها دارای مزایا و معایبی است. از مهم ترین مزایای نمای رومی این است که جلوه چشم گیری به نمای ساختمان می دهد. با این حال این سبک از نما دارای معایبی نیز هست که به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه انجام این نمای رومی سنگی با توجه به پیچیدگی زیرسازی و سنگ کاری، بالاتر خواهد رفت. به عنوان مثال در صورت اجرای چندین قوس بر حسب تعداد و پیچیدگی قوس های اجرا شده، هزینه اجرا تعیین خواهد شد. اجرای این نوع نما در مقایسه با سایر روش های نماکاری سنگی بالاتر خواهد بود.

بخش هزینه بر نمای سنگ نما رومی ، سرستون ها، قوس ها و برآمدگی هاست. برای کم کردن هزینه ها در قسمت سرستون می توان از سرستون سنگی صنعتی استفاده کرد.

نمای رومی ساده

همان طور که گفته شد از سنگ های مختلفی برای اجرای نمای رومی استفاده می شود و هرکدام از این سنگ ها قیمت متفاوتی دارند که بر قیمت نهایی اجرای نما تاثیر می گذارد. متراژ نما نیز بر افزایش قیمت نمای رومی تاثیر می گذارد. اجرای نما به صورت متری محاسبه می شود و هرچه وسعت بنا بیشتر باشد دستمزد اجرای نما و مصالح مورد استفاده نیز افزایش پیدا می کند. اجرای نقوش در نما رومی سیمانی که توسط استادکاران انجام می شود هزینه بر خواهد بود و جایگزین مناسب برای این منظور، قطعات پیش ساخته است. در حالت کلی هرچه نمای رومی ظاهری ساده تر و کم نقش تر داشته باشد اجرای ارزان تری به همراه خواهد داشت.

نمای رومی سیمانی یک طبقه
ویلا با نمای رومی

در صورت استفاده از سیمان به جای سنگ هزینه اجرای نما رومی ساده کاهش می یابد اما اجرای آن با سیمان نیز نیاز به نیروی متخصص و ماهر دارد.

هزینه تعمیر نمای رومی ساده نیز موردی است که باید به آن توجه کرد، به همین دلیل بهتر است از مصالح بسیار مرغوب و درجه ۱ استفاده کرد. نمای ساختمان همیشه در معرض باد و باران قرار می گیرد و استفاده نکردن از مصالح مرغوب باعث می شود عمر نما کاهش پیدا کرده و آسیب ببیند و هزینه های تعمیر نما به هزینه های انجام شده اضافه شود.

برای مطالعه بیشتر:

نمای سرامیک

نمای شیشه ای

طراحی نما

خرید جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.74 ( 5 نظر)

۲۵ نظر

  1. کیفیت نمای ساختمان رومی با جنس سیمان چطوه؟ چقدر دوام داره

  2. نمای ساختمان رومی با چه مصالحی انجام میشه؟

  3. تفاوت سرستون سنگی صنعتی با بقیه مدل ها چیه؟

  4. برای شهرهای جنوب که هوا همیشه گرمه اجرای نما رومی ساختمان با سنگ رو توصیه می کنید؟

  5. سلام ما یک نمای رومی پر نقش و نگار داریم و نیاز داریم که که کارمون خیلی با دقت انجام بشه و نتیجه ی نهایی برامون مهمه.
    میخواستم بدونم آیا شما مجری پروژه هم هستید و نیروی ماهر هم دارید یا فقط تجهیزات و نمای سنگی رو فراهم می کنید؟

  6. سلام میخواستم بدونم ارزون ترین نمای رومی ممکن برای متراژ تقریبا ۱۰۰ متر مربع برای فضای داخلی لابی ساختمان چقدر هزینه داره؟

  7. سلام متوجه نشدم توی متن تفاوت نمای رومی ساده با سایر انواع نمای رومی چیه؟ و این که توی متراژ برابر گرانیت برای نمای رومی به صرفه تره یا مرمر؟

  8. سنگ نمای رومی ساختمان رو از کجا ارسال میکنید؟ ارسال به شهرستان هم دارید؟

  9. برای یه خونه متوسط نمای رومی ساده و شیک با هزینه مناسب چقدر در میاد؟

  10. نما رومی ساختمان بتنی بهتره یا سیمانی؟

  11. واقعا با نمای رومی ساختمان جلا پیدا میکنه! ممنونم از مطلب مفیدتون

  12. برای اجرای یه نمای رومی ساده و شیک چقدر مصالح نیازه؟

  13. نمای رومی ساختمان چقدر هزینه داره؟

  14. سلام، برای چه ساختمون هایی بیشتر نما رومی استفاده میشه؟
    منظورم اینه که چجوری میشه فهمید که نما رومی به درد ساختمون میخوره یا نه؟

  15. نمای رومی ساختمان بتنی استحکام خوبی داره؟

  16. سلام یک نمای رومی ساده و شیک برای یک ساختمان ۳طبقه دو واحدی رو میتونید حدود قیمت بگید لطفا؟

  17. نما رومی با سنگ مرمر هم قابل اجرا هست؟ اگر انجام میدید قیمت کار یک ساختمان ۴طبقه با نما رومی چقدر میشه؟

  18. سلام نمای رومی واقعا واقعا قشنگه ، هزینه اجرای نمای رومی ممکنه یک مقدار نسبت به نمای آجری یا نمای سنگ مرمر و گرانیت و… بیشتر باشه ولی یک کارتاپ و فوق الهاده از آب درمیاد و مهمتر از همه نورپردازی اون هستش ، اصلا جای رد نداره که نورپردازی نمای رومی نسبت به هر نمای دیگه خیلی بیشتر به چشم میاد ، در مورد نمای رومی سنگی یا سیمانی میشه گفت که تفاوت آنچنانی با هم ندارند و بسته به سلیقه شخص نمای ساختمان کار میشه!!

  19. از اونجایی که نمای رومی مدتی هست بین مردم رایج شده ایا هنوز استفاده از این روش رو پیشنهاد میدید

  20. سلام نمای رومی سنگی و سیمانی هر دو زیرسازی شون شبیه هم دیگه ست؟؟
    نمای رومی سنگی با نورپردازی برای ساختمان های بزرگ و ویلایی و ویلا ها واقعا زیبا میشه و خیلی روی قیمت فروش و اجاره اون تاثیر میزاره.

  21. نمای رومی این روزا خیلی باب شده و واقعاهم قشنگه . ممنونم ازاطلاعات مفیدتون

  22. سلام نمای رومی سنگی و سیمانی فقط با رنگ سفید کار میشه؟.

  23. طراح و مجری هستم، امکان معرفی داره سایتتون؟ اگر دارید با چه شماره ای تماس بگیرم؟

  24. به نظرم برای ساختمونای با بر زیاد قشنگه

  25. نما کاران غرب

    مجری نمای رومی هست، شرایط همکاری چیه؟