استعلام قیمت
۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۱
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نحوه لوله کشی برق ساختمان

نحوه لوله کشی برق ساختمان
نحوه لوله کشی برق ساختمان

 لوله کشی برق ساختمان اولین گام در اجرای تاسیسات برقی و پس از آن سیم کشی ساختمان است. این امر به منظور محافظت از کابل های برق در مسیر سیم کشی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نگهداری و مراقبت از سیم ها، این لوله ها به سیم کشی نظم می بخشند و امنیت آن را تامین می کنند. انجام سیم کشی ساختمان بدون استفاده از لوله کشی برق ، می تواند خسارت های جبران ناپذیری مانند آتش سوزی را به همراه داشته باشد. استفاده نامناسب از لوله های برق ممکن است خسارات بسیاری را به همراه آورد، زیرا پس از تکمیل ساختمان امکان تغییر لوله بسیار سخت و پرهزینه است. بنابراین برق کار حرفه ای ساختمان می بایست پیش از آغاز نحوه لوله کشی برق ساختمان با انواع لوله های برق ساختمان آشنا شده و برای هر کاربرد بهترین نوع را استفاده کند.

طریقه لوله کشی برق ساختمان

نحوه لوله کشی برق ساختمان را می توان به لحاظ زمان بندی ساخت پروژه متناسب با مراحل مختلف انجام می شود. به طوری که مرحله اول در هنگام ساخت ساختمان، مرحله دوم اجرای مراحل داخلی مانند: کف کاری، کاشی کاری و سفیدکاری دیوار ها و مرحله سوم، اتمام مراحل داخلی، بعد از نقاشی ساختمان و تمام کردن کف انجام می شود. لازم به ذکر است که پیش از آغاز طریقه لوله کشی برق ساختمان ابتدا باید سیستم زمین بر اساس استانداردهای سیم کشی توسط متخصصین مورد نظر انجام شود.

لوله کشی برق از کف
لوله کشی برق در کف ساختمان

نحوه لوله کشی برق ساختمان در مرحله ساخت

برای نحوه لوله کشی برق ساختمان به بهترین صورت ممکن می بایست ابتدا نقشه سیم کشی ساختمان مشخص گردد. در واقع می توان گفت که نقشه سیم کشی مسیر حرکت لوله های برقی را مشخص می کند. تا عمل سیم کشی به محل نصب کلید و پریز های برق ، تلفن و آنتن به راحتی انجام گیرد. سپس در این مرحله نحوه لوله گذاری برق ساختمان بر اساس نقشه سیم کشی انجام می شود.

نحوه لوله کشی برق ساختمان در زمان اجرای مراحل داخلی

در این مرحله پس از اتمام مراحل اولیه ساخت، سیم ها و کابل های مربوط به تجهیزات هر قسمت باید از لوله ها و سینی های کابل عبور کنند. در این مرحله کلیه اتصالات و همچنین کابل کشی نمای ساختمان نیز باید اجرا شود.

طریقه لوله گذاری برق ساختمان در زمان اتمام مراحل داخلی

در این مرحله نصب کلیه تجهیزات برقی انجام می شود. به طوری که کابل ها به سوکت های مربوط  متصل شده  و تمامی کلیدهای مینیاتوری و خطوط برق به طور صحیح نصب و اجرا می شوند. سوئینگ مربوط به تجهیزاتی نظیر آیفون و آنتن مرکزی نیز در این مرحله صورت می گیرد. علاوه بر آن کلیه عملیات مربوط به نصب سنسور چراغ، لامپ های کف و سقف کاذب و تایمر راه پله ، راهرو و پارکینگ در این مرحله انجام می شود.

لوله کشی برق از سقف
لوله کشی برق در سقف ساختمان

اصول لوله کشی برق ساختمان

  1. لوله کشی توکار باید به صورت افقی و عمودی اجرا شود و روش لوله گذاری برق ساختمان به صورت مورب مجاز نیست. همچنین در این نوع از لوله کشی، زانو و سه راهی کاربرد ندارد. لازم به ذکر است که سیم های مربوط به یک مدار از درون یک لوله عبور داده می شوند.
  2. اتصالات قابل استفاده در روش روکار همگی از نوع پیچی بوده و به وسیله ابزارهایی مانند زانوئی، سه راهی و یا پیچ و مهره اتصال پیدا می کنند. استفاده از پیچ هایی متناسب با سطوحی است که لوله ها به آن متصل می شوند. همچنین بست های لوله های روکار باید دارای دو پیچ بوده و به گونه ای باشد که لوله با دیوار یا سقف تماس نداشته باشد.
  3.   مسیر لوله کشی برق ساختمان باید از تابلوی برق مربوط شروع شده و به جعبه تقسیم یا جعبه کلید یا پریز ختم شود. تعداد خم های مجاز در فاصله دو اتصال مکانیکی مانند دو جعبه تقسیم ۴ عدد است.
  4. حداقل فاصله بین لوله های برق و لوله های سایر تأسیسات مانند آب، گاز و بخار باید ۱۵ سانتی متر باشد و فاصله بالاترین لوله از سقف باید ۳۰ سانتی متر باشد.
  5. لوله های توکار باید حداقل ۱۵ میلی متر زیر سطح تمام شده دیوار یا سقف نصب شوند و در مواردی که این لوله ها در کف نصب شوند، حداقل فاصله لوله ها تا سطح باید ۳ سانتیمتر باشد.
  6. روش لوله گذاری برق ساختمان رو کار در مکان های مرطوب باید به نحوی انجام شود که بین لوله و سطح اتکا (دیوار) حداقل ۶ میلیم تر فاصله وجود داشته باشد. همچنین در این لوله کشی محل و فاصله بست های نگهدارنده باید به دقت تعیین شود. فاصله بست ها نباید از ۴۰ سانتی متر کمتر و از ۱۰۰ سانتی متر بیشتر باشد. همچنین این مدارها ﺑﺎﻳـﺪ ﻓﻘـﻂ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻟﻮﻟـﻪ های ﻓﻮﻻدی ﻳﺎ پلاستیکی ﺻﻠﺐ اﺟﺮا ﺷﻮﻧﺪ.
  7. نسبت قطر داخلی ﻟﻮﻟﻪ به قطر دسته سیم های عبوری باید حداقل برابر ۱.۳ باشد.
  8. تغییر نوع لوله بدون تعبیه نوعی جعبه در محل تغییر ممنوع است.

انواع لوله در روش لوله گذاری برق ساختمان

لوله ها در انواع مختلف از جمله لوله های پی وی سی، پلی آمید، پلی اتیلن، گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، خرطومی فلزی، خرطومی پلاستیکی و … در بازار موجود و قابل تهیه هستند. هر یک از انواع لوله ها به شیوه خاصی در لوله کشی برق ساختمان اجرا و استفاده می شوند که در این جا مورد بررسی قرار گرفته است.

نحوه خرطوم کشی برق ساختمان

لوله خرطومی در نحوه لوله کشی برق ساختمان کاربرد دارد که در دو وزن های سبک و سنگین قابل تهیه است. در زمان خرید نوع خرطومی لازم است تا حداکثر دقت اعمال شود چرا که ایمنی و طول عمر کار بالاتر خواهد بود. علاوه بر آن در هنگام عبور کابل ها و سیم ها از درون لوله برق ساختمان ، نباید آسیب نبیند. بیشتر در سقف برای نصب چراغ های هالوژن، شلنگی و مسیرهای ارتباطی که بعضی مواقع دارای پیچ و خم های زیادی در بدنه ساختمان هستند از لوله های خرطومی به منظور لوله کشی برق ساختمان  استفاده می شود. 

لوله های خرطومی از در دو جنس پلاستیکی و فلزی ساخته می شوند. نوع پلاستیکی آن از مواد PVC تهیه شده و معمولا در پروسه برق کشی ساختمان ها به صورت توکار قرار می گیرند.

نحوه لوله کشی برق ساختمان
لوله برق خرطومی

 لوله خرطومی پلاستیکی کاملاً عایق و از جنس PVC  هستند و در بسته بندی های ۱۵ و ۲۵ متری در قطرهای مختلف در بازار موجود است. این نوع لوله بیش تر در مناطق خشک و به صورت توکار استفاده می شود. انعطاف پذیری و قیمت مناسب از مزیت های لوله های خرطومی و پایین بودن استقامت از معایب آن است. با این حال استفاده از لوله های خرطومی در لوله کشی برق ساختمان در اکثر نقاط ایران، در مسیرهای اصلی منسوخ شده است.

لوله خرطومی فلزی، بسیار قابل انعطاف است و از آن برای ارتباط لوله فولادی با تابلو برای وصل شدن به جعبه اتصال موتورها استفاده می شود. از لوله خرطومی فلزی برای سیم کشی روکار استفاده می شود.

اصول لوله کشی برق ساختمان
لوله برق خرطومی پلاستیکی

طریقه لوله گذاری برق ساختمان

لوله PVC یا لوله های پلاستیکی سخت کاملاً عایق و از جنس P.V.C سخت است. از ویژگی های این نوع لوله برق می توان به مقاوم بودن در مقابل مواد شیمیایی، استحکام مکانیکی، مقاومت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی، عدم اشتعال، سبک و ارزان قیمت بودن و همچنین عدم اشتعال در لوله کشی برق ساختمان اشاره کرد. با این حال تغییر شکل و ضربه پذیری در مقابل حرارت از معایب لوله های PVC است. این نوع لوله هم به صورت توکار و هم توکار کاربرد دارد. به دلیل عایق بودن الکتریکی لوله های PVC نمی توان از آن ها هم زمان به عنوان سیم زمین استفاده کرد. بنابراین باید در داخل لوله علاوه بر سیم های حامل جریان، سیم جداگانه ای به عنوان سیم زمین در نظر گرفته شود. این لوله ها به صورت شاخه های ۶ متری و در اندازه های ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲ میلی متر ساخته می شوند. معمولاً از این از لوله های PVC در زیر سقف های بتنی استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن یکی از رایج ترین انواع لوله برق ساختمان می باشد که ساختار آن تشکیل شده از نوعی پلاستیک نرم است. ای نوع لوله ها با ابعادی گوناگون و در ظرفیت های متفاوت تولید و عرضه می شوند. این نوع لوله ها دارای ویژگی هایی از قبیل وزن سبک، قابلیت نصب آسان، استحکام بسیار بالا و عایق های مناسبی برای لوله کشی کابل های برق هستند.

لوله کشی برق ساختمان
لوله برق پلی آمید

نحوه لوله گذاری برق ساختمان

لوله برق پلی آمید از جمله انواع پلاستیک نرم می باشد که امروزه حدود ۶۵ درصد لوله های ساختمان از این نوع هستند زیرا لوله پلی آمید وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. از جمله ویژگی های این محصول، می توان به  مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و سایش، انعطاف پذیری بالا، عدم ترک خوردگی در شرایط مختلف و مقاومت در برابر ضربه در نحوه لوله گذاری برق ساختمان اشاره کرد.

انواع

لوله برق فولادی هم به صورت توکار و هم روکار در فرایند ساخت کاربرد دارد. این نوع را می توان توسط دستگاه لوله خم کن، فرم داد و در مکان های مختلف برای عبور سیم های الکتریکی در لوله کشی برق ساختمان استفاده کرد. لوله های فولادی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه داشته و گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند. علاوه بر آن این لوله ها دارای مقاومت فشاری بالایی بوده و دچار تا خوردگی نمی شوند. از معایب لوله های برق  فولادی می توان به مقاومت کم آن ها در برابر زنگ زدگی اشاره نمود. لوله های فولادی برق در دو نوع لوله های گالوانیزه گرم و لوله های گالوانیزه سرد به بازار عرضه می شوند. این نوع لوله های برق در انواع سایزها و ظرفیت ها برای عبور سیم ها و کایل های برق قابل استفاده هستند.

لوله برق ساختمان
لوله برق فولادی

به منظور محافظت از سیم های برق در برابر عوامل خارجی  از لوله برق گالوانیزه گرم استفاده می شود. درون و بیرون این لوله ها با گالوانیزه پوشش داده شده است و اصولاً به صورت روکار استفاده می شوند. عمر لوله گالوانیزه گرم نسبت به گالوانیزه سرد بیشتر در لوله کشی برق ساختمان است چرا که آبکاری آن ها در دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد صورت می گیرد. لوله های گالوانیزه سرد در دمای پایین آبکاری شده و دارای عمر مفید ۵ سال هستند. طول عمر این نوع لوله در صورت قرار نگرفتن در برابر آفتاب و رطوبت بیش تر خواهد بود به همین دلیل اکثراً این نوع لوله برای مصارف توکار استفاده می شوند.

لوله کشی برق ساختمان در سقف های کاذب

سقف های غیر کاذب شامل سقف های بتنی با تیرچه و بلوک، سقف های ضربی، سقف های کرومیت، سقف های تیرآهن هستند که نحوه ی لوله کشی برق هر کدام از آن ها به گونه ای است که تمامی سر خط ها به صورت مجزا به جعبه فیوز هدایت می شوند. به عنوان مثال پریز های یک اتاق توسط یک انشعاب به هم متصل شده و در نهایت از طریق لوله برق ساختمان به سمت جعبه فیوز برده می شوند. لوله کشی برق ساختمان  برای روشنایی در سقف های غیر کاذب به این صورت است که در بالای سقف لوله های روشنایی را به هم متصل شده و در نهایت یک لوله به قوطی کلید برده می شود. در نهایت یک لوله برق دیگر از قوطی کلید به جعبه فیوز برده می شود.

نحوه لوله کشی برق ساختمان در سقف های کاذب

سقف های کاذب در انواع مختلف  سقف های رابیتس و یا سقف های PVC  موجود هستند.  لوله کشی برق در سقف های رابیتس به وسیله لوله های خرطومی صورت می گیرد. چرا که معمولاً در سقف های کاذب رابیتس از لامپ های هالوژن و لامپ های نواری نور مخفی استفاده می کنند.  برای سقف های PVC  معمولا لوله کشی انجام نمی شود چرا که سیم کشی سقف پس از اتمام شاسی کشی سقف انجام می شود.

لوله گذاری برق ساختمان
لوله کشی برق ساختمان در سقف کاذب

هزینه لوله کشی برق ساختمان

از آن جا که لوله کشی برق ساختمان  سیم کشی از زمان ساخت تا اتمام پروژه ساخت انجام می شود نیازمند دقت و تخصص است. بنابراین عمل لوله گذاری که همواره با سیم کشی برق ساختمان، نصب کلید و پریز و سایر تاسیسات برقی همراه است توسط برقکار حرفه ای انجام می شود. بنابراین هزینه لوله کشی برق ساختمان متناسب با حجم پروژه سیم کشی مشخص می شود.

برای مطالعه بیشتر:

نقشه سیم کشی ساختمان

قرارداد تاسیسات برقی

استانداردهای برق

قرارداد نظارت بر اجرای استاندارد تاسیسات برق کلیه اماکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.16 ( 7 نظر)

۷ نظر

  1. سلام انواع لوله ها در لوله کشی برق ساختمان استفاده میشن مثلا همه ی مدل های لوله مثل پی وی سی، پلی آمید، پلی اتیلن، گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، خرطومی فلزی یا خرطومی پلاستیکی و … در لوله کشی برق یک ساختمان اجرا و استفاده میشن؟؟!

  2. لوله کشی برق ساختمان چقدر هزینه برداره ؟

  3. برای لوله کشی برق ساختمان کدوم نوع لوله در طول زمان فرسایش کمتری دارد

  4. سلام لوله کشی برق ساختمان برای هر طبقه از کنتور برق همون طبقه شروع میشه یعنی منظورم اینکه برای اینکه کنتور برق هر طبقه جدا از طبقه دیگه باشه هر کنتور هم لوله کشی برق مختص به خودش رو داره؟

  5. انواع لوله در لوله‌کشی برق ساختمان استفاده میشه؟
    برای هر مدل ساختمانی از همه انواع لوله کشی استفاده میشه؟

  6. سلام وقت بخیر من میخواستم کناف روی دیوار و سقف خونم اجرا کنم، برای این کار لوله کشی برق لازمه یا بدون اون هم میشه انجام داد.