استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
طراحی

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

معماری، نمایان گر فرهنگ و تکنولوژی محیط می باشد. طراحی معماری تا حد زیادی می تواند درون بنا و ویژگی های نهفته آن را بازگو کند. از طرفی، صنعت گردشگری از پر رونق ترین راه های درآمدزایی برای کشورهای مختلف می باشد. ورود معماری به صنعت گردشگری می تواند تاثیر شگرفی بر رشد این صنعت و افزایش نرخ گردشگران به کشور داشته باشد. از نکات حائز اهمیت در طراحی هتل ها، به عنوان اصلی ترین فضای مرتبط با گردشگران، توجه به مسائل زیست محیطی و مصرف انرژی می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار بپردازیم.

کاربرد گیاهان در معماری پایدار

در دنیای مدرن امروز، مفهوم معماری پایدار به عنوان یک رویکرد مهم در طراحی هتل ها بیشتر به چشم می خورد. طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، نه تنها به بهینه سازی انرژی و مصرف منابع طبیعی توجه دارد، بلکه فضاهایی جذاب در طراحی داخلی هتل برای مسافران نیز فراهم می کند.

جذابیت سازه با معماری پایدار

رویکرد معماری پایدار چیست؟

پیش از آنکه موارد موثر بر طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار را بررسی کنیم، ضروری است که با تعریف درستی از رویکرد معماری پایدار آشنا شویم.

معماری پایدار یکی از موضوعات داغ دنیا است که امروزه توجه زیادی به آن می شود. اصلی ترین هدف معماری پایدار، صرفه جویی در مصرف انرژی و برقراری رابطه ی متقابل بین انسان و محیط زیست پیرامون است. منابع موجود در جهان محدود هستند و با توجه به مصرف بی رویه ی انسان ها، این منابع رو به اتمام می باشند. روش هایی همچون بام سبز، صفحات فوتوولتاییک، دیوار ترومب و انرژی خورشیدی، برای کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی ساختمان ها و کاهش مصرف انرژی استفاده می شود. طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار از جمله راهکارهایی است که می تواند سرعت تخریب محیط زیست و این فاجعه ی طبیعی را کاهش دهد.

نقش بام سبز در کاهش گرمای فضای داخلی و جذب آب

اهمیت طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

معماری پایدار در طراحی هتل اهمیت زیادی دارد؛ چراکه هتل ها یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در صنعت گردشگری هستند. طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار می تواند به کاهش مصرف انرژی و منابع تجدیدناپذیر و همچنین کاهش اثرات منفی بر محیط زیست کمک کند.

نمونه طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

راهکارهای طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، به منظور ایجاد یک تجربه ی اقامتی مناسب برای مسافران و همچنین حفاظت از محیط زیست صورت می گیرد. در این رویکرد معماری، به مصرف متعادل منابع و انرژی توجه می شود. همچنین تلاش خواهد شد تا سازه هایی که محیط زیست را تخریب نمی کنند، ساخته شوند. به طور کلی راهکارهای طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، منجر به حفظ منابع انرژی و کاهش آلودگی های زیست محیطی می شوند. نکات اصلی در طراحی پایدار و معماری سبز به شرح زیر می باشند:

  • ایجاد فضاهای سالم برای مهمانان و کارکنان
  • توجه به آینده و مدیریت منابع
  • توجه به محیط زیست

مبحث توجه به آینده، خود شامل چند موضوع اساسی است. انتخاب صحیح مصالح و انعطاف پذیری طرح نسبت به تغییر نیازها در گذر زمان، از این موارد هستند. طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار باید به نحوی صورت گیرد که با نیازهای متغیر، تطبیق پیدا کند.

کاربرد گیاهان در طراحی نمای ساختمان

انتخاب مصالح مناسب

اولین نکته در طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، استفاده از مصالحی است که قابلیت استفاده ی مجدد و برگشت به محیط را داشته باشند.

استفاده از فولاد بازیافت شده

مدیریت انرژی

از دیگر جنبه های مهم در طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، مدیریت مصرف انرژی است. این مورد شامل بهینه سازی سیستم هایی مانند تهویه مطبوع است. به این منظور، می توان از نورپردازی LED و پنل های خورشیدی استفاده کرد.

استفاده از پنل خورشیدی در نمای ساختمان

بهینه سازی مصرف آب و پسماندها

در طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، مدیریت منابع و محیط زیست نیز به عنوان یک اولویت در نظر گرفته می شود. در هتل ها مصرف منابع آب به منظور شستشو، سرمایش و گرمایش و پر کردن استخر، بسیار زیاد است. مطلوب است که تلاش شود تا مصرف آب و مواد شیمیایی را به حداقل برسانند و پسماندهای خود را با استفاده از روش های بازیافت مدیریت کنند.

بهبود کیفیت داخلی و تهویه هوا

یکی دیگر از جنبه های مهم طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، ایجاد فضاهای سالم برای مهمانان و کارکنان است. برای تحقق این هدف، می توان از سیستم های تهویه هوا و ایجاد فضاهایی با روشنایی نور خورشید استفاده کرد. توجه به سیستم های عایق نیز از موارد حائز اهمیت در طراحی این نوع هتل ها است.

استفاده حداکثری از نور روز

تعامل با محیط زیست

در صورتی که هتل در یک مکان خاص و منحصر به فرد قرار دارد، تعامل با فضای اطراف تاثیر مثبتی به لحاظ طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار دارد.

حفظ ارتباط محیط با سازه

مزایای طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

به طور خلاصه توجه به معماری پایدار در هتل ها، ۳ مزیت اصلی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

کاهش هزینه ها

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار معمولا هزینه های انرژی و منابع را کاهش می دهد که در طولانی مدت به توسعه هتل کمک خواهد کرد. ممکن است در ابتدا برای راه اندازی شرایط متناسب با معماری پایدار، نیاز به صرف هزینه ی بیشتری باشد ولی در گذر زمان این هزینه بر خواهد گشت.

جذابیت برای مهمانان

مسافران ترجیح می دهند در مکان هایی که ارتباط دوستانه با محیط زیست برقرار است اقامت کنند. لذا طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار می تواند به جذب مشتریان جدید کمک کند.

تبلیغات مثبت

همچنین باید به اهمیت تبلیغات مثبت در خصوص معماری پایدار اشاره کنیم. طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار از راه های جذب مخاطب های جدید برای حفاظت از محیط زیست می باشد.

جمع بندی

طبق آنچه که در این مقاله به آن اشاره شد، طراحی پایدار نوعی نگرش در معماری است که به چند نکته اساسی اشاره دارد:

  • کیفیت گرایی
  • توجه به آینده
  • توجه به محیط

لذا طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، با در نظر گرفتن کیفیت ها سبب ارتباط مطلوب بین انسان، طبیعت و معماری می شود. همچنین معمار باید با آگاهی کامل طراحی کند تا مشکلات آینده به حداقل برسند. برای دستیابی به چنین طرحی، لازم است سازه دارای ویژگی های زیر باشد:

  • اجزا بتوانند جایگزین شوند یا به محیط بازگردند یا دوباره مورد استفاده قرار گیرند.
  • تطبیق پذیر و پاسخگوی نیازهای متغیر باشد.
  • اجزا باید انعطاف پذیر و در دسترس انتخاب شوند.
  • ساختمان کارا و با مصرف انرژی پایین باشد.

با توجه به اصولی که مورد بررسی قرار گرفت، برای طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار ، راهکارهای زیر توصیه می شوند:

  • به حداقل رساندن هزینه های انرژی: استفاده ی حداکثری از انرژی های رایگان مانند نور و گرمای خورشید و باد، عایق کاری حرارتی مناسب، به کارگیری گیاهان و نمای سبز
  • طراحی انعطاف پذیر:‌ استفاده از طراحی مدولار که بتواند خود را با توسعه و تغییر نقشه وفق دهد
  • به حداکثر رساندن فضاهای قابل استفاده: به حداقل رساندن فضای کانال کشی ، در هم آمیختگی عناصر سازه ای و تاسیساتی به صورت حداکثری، بر طرف نمودن ضرورت اجرای سقف کاذب در ساختمان
  • کاهش هزینه نگهداری ساختمان: استفاده از مصالح با دوام، تجهیزات با عمر بالا و دسترسی مناسب برای نگهداری و تعمیرات اجزا
  • به حداکثر رساندن آسایش انسان: جذب نور روز، بهره گیری از منظر دلپذیر، کیفیت مناسب هوا، به کارگیری عایق صوتی، کنترل دما و رطوبت دلخواه

حفاظت از محیط طبیعی: در هم آمیختگی با طبیعت و حفظ آن، جمع آوری آب باران و بازیافت آب شیرین، بازیافت موثر از فاضلاب و به کارگیری آن

برای مطالعه بیشتر:

طراحی داخلی هتل

ضوابط طراحی هتل

شرکت طراحی هتل

ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره

ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

آخرین عناوین

آموزش هیدرولیک و پنوماتیک pdf

جزوه هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یک منبع آموزشی جامع، به بررسی اصول و کاربردهای…

6 ساعت پیش

دستورالعمل اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوار (والمش)

برای دانلود دستورالعمل طراحی و اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوارهای…

1 روز پیش

بلوک گلدانی

بلوک گلدانی که از آن با نام های دیگری چون فلاورباکس یا بلوک شیب بندی…

1 روز پیش

کانیو بتنی چیست

کانیو بتنی چیست؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد در هنگام آشنایی با فرآورده…

1 روز پیش

بهترین بلوک سبک در ساختمان سازی چیست؟

امروزه بلوک های سبک یکی از پرکاربردترین و بهترین بلوک ها در صنعت ساختمان سازی…

2 روز پیش

بررسی بلوک های عایق در ساختمان سازی، مقایسه چند بلوک پرطرفدار

امروزه در صنعت ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری در تولید مصالح نوین صورت گرفته…

2 روز پیش