استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
طراحی

ضوابط طراحی سینما

سینما ها امروزه بستر خوبی برای تفریح و اوقات فراغت به شمار می روند. رعایت ضوابط طراحی سینما به اجرا و ساخت فضاهایی با کیفیت بهتر کمک زیادی می کند. سینما ها شامل فضاهای متنوع و زیادی هستند که در ادامه به آن ها اشاره شده و ضوابط و استاندارد های طراحی در آن ها بررسی خواهد شد. سالن سینما شامل بخش های سالن انتظار، ورودی سینما، گیشه بلیط فروشی، راهرو ها، مبلمان، ورودی ها و خروجی ها، سرویس بهداشتی، اتاق پروژکتور، پرده نمایش و … می باشد. در این مقاله ضوابط طراحی سینما در بخش های مختلف ذکر شده بررسی خواهد شد.

ضوابط سالن انتظار در طراحی سینما

طبق ضوابط طراحی سینما ، به ازای هر نفر، حداقل ۳۵ سانتی متر مربع فضا در سالن انتظار نیاز است. تعداد صندلی هایی که در سالن انتظار تعبیه می شود به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۰ عدد می باشد. عرض ورودی سالن انتظار طبق استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما ، ۵۶۰ میلی متر به ازای هر ۱۰۰ نفر می باشد.

سالن انتظار سینما

مبلمان در ضوابط طراحی سینما

صندلی های سالن سینما طبق ضوابط طراحی سینما ، باید راحت، مقاوم، قابل شستشو و غیر قابل اشتعال باشند و چیدمان آن ها به روی سطح شیبدار بوده و خاصیت آکوستیک و جاذب صدا داشته باشند. میزان فضای مورد نیاز برای چیدمان صندلی ها، در هر ۲۷۰ متر مربع، ۲۰۰ صندلی، ۱۹۰ سانتی متر مربع، ۱۵۰ صندلی، ۱۲۵ متر مربع، ۷۵ صندلی می باشد.

طراحی اصولی صندلی های سالن نمایش

ضوابط گیشه بلیت در طراحی سینما

گیشه فروش بلیت طبق ضوابط طراحی سینما در مکانی واقع می شود که دید کامل بر فضای خارج سینما داشته باشد و فضای مناسب رو به روی آن فراهم شود که صف مردم در معابر مانع رفت و آمد نباشد.

ورودی و خروجی ها در ضوابط طراحی سینما

در معرض دید نبودن ورودی ها و خروجی ها از اولویت های ضوابط طراحی سینما می باشد. جایگذاری ورودی و خروجی باید به گونه ای باشد که از ورود نور و سر وصدا به داخل سالن جلوگیری کند. تعداد خروجی ها حتما باید بیشتر از یک عدد باشد و در فواصل دوری نیست به یکدیگر طراحی شوند. درهای خروجی سالن باید رو به بیرون باز شده و درهای ورودی سالن رو به داخل باز شوند. در های خروج حتما باید دو لنگه باشند و از یکدیگر حداقل ۵ متر فاصله داشته باشند.

بوفه سالن سینما

ضوابط راهرو ها در طراحی سینما

ظرفیت هر سالن طبق ضوابط طراحی سینما ، تعیین کننده ابعاد و عرض راهرو ها می باشد. جمعیت سالن در عرض ۵ دقیقه باید به طور کامل تخلیه شود. حداکثر شیب راهرو ها ۸ درصد بوده و ۶۰ درصد از تعداد جمعیت هر ردیف از راهرو های اطراف آن باید خارج شود. متریالی که در کفسازی راهرو ها استفاده می شود نباید لیز و لغزنده باشد و آلودگی ها را به خود جذب نکند.

اتاق پروژکتور در ضوابط طراحی سینما

طبق ضوابط طراحی سینما ، اتاق پروژکتور می تواند شامل حداقل ۲ پروژکتور باشد. هم چنین این فضا شامل اتاق تقویت کننده صدا، اتاق کوچک جهت نگهداری باطری های مخصوص روشنایی ایمنی سینما و … نیز می باشد. ابعاد این فضا بر اساس تعداد پروژکتور ها، فواصل آن ها از یکدیگر و دیوار های جانبی تعیین می شود. متریال ساخت دیواره ها و کف اتاق پروژکتور باید به گونه ای باشد که حداقل تا دو ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشد. به دلیل احتمال بروز آتش سوزی نیز، وجود کپسول های آتش نشانی در اتاق پروژکتور توصیه می شود.

نورپردازی اصولی سالن سینما

پرده نمایش در ضوابط طراحی سینما

انتخاب ابعاد پرده نمایش به عوامل زیادی مانند ابعاد سالن سینما، قدرت پروژکتور، ارتفاع سالن، عمق آن و … بستگی دارد. طبق ضوابط طراحی سینما ، پرده نمایش معمولا دارای انحنا است و چهارچوب نگهدارنده آن باید تا حدی از خود پرده بزرگ تر باشد. سیستم های تهویه و دریچه های آن ها باید به گونه ای باشد که هوا در پشت پرده جریان نداشته باشد.

نمای سینما آزادی

اصول طراحی سینما

سالن های سینما فضاهای مناسبی برای گذران اوقات فراغت هستند. برای طراحی هر چه بهتر و اصولی این گونه فضاها لازم است با استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما آشنایی لازم را داشته باشید.

ورودی اصلی در ضوابط طراحی سینما

ورودی اصلی سینما طبق ضوابط طراحی سینما ، از لحاظ موقعیت مکانی از اهمیت بالایی برخوردار است. دسترسی ها به وسایل حمل و نقل عمومی و خیابان های اصلی، تراکم و ازدحام خیابان های اطراف، کاربری ساختمان های اطراف و … باید در انتخاب موقعیت مکانی سینما و نوع ورودی های آن در نظر گرفته شود.

چیدمان صندلی ها در ضوابط طراحی سینما

نوع چیدمان صندلی های سالن سینما و موقعیت قرارگیری پرده باید به گونه ای باشد که افراد در همه ردیف ها و صندلی های سالن سینما، بدون حرکت سر و با چرخش چشم بتوانند به پرده دید و تسلط کامل داشته باشند. صندلی های سالن سینما باید با ارگونومی بدن انسان سازگاری داشته و مناسب نشستن برای چند ساعت باشد. همچنین روکش صندلی و جنس خود فوم صندلی نباید به گونه ای باشد که ایجاد صدای مزاحم کند. طبق ضوابط طراحی سینما تا حد امکان در ساخت صندلی ها و دیگر فضاهای سالن پخش از متریال جاذب صدا استفاده نمود.

طراحی آکوستیک سالن سینما

طراحی آکوستیک در ضوابط طراحی سینما

آکوستیک بودن سالن سینما از مهم ترین ضوابط طراحی سینما است که با طراحی فرم های هندسی و استفاده از متریال جاذب صدا در سالن سینما این امر محقق می شود. شنیدن صدا به صورت واضح به اندازه دیدن تصویر اهمیت دارد. برای بهتر کردن کیفیت صدا در محیط می توان از روش هایی که در ادامه بررسی می شوند استفاده کرد. اولین گام عایق صوتی خارجی است که سالن را از صداهای خارج از سالن نمایش مانند سالن انتظار و فضاهای دیگر در امان نگه می دارد. گام دوم عایق داخلی است که جهت جلوگیری از انتقال صوت بین سالن های نمایش به کار می رود. در نهایت طراحی آکوستیک محیط با فرم های هندسی است که تاثیر زیادی در کاهش زمان میرایی اولیه است.

کفسازی در ضوابط طراحی سینما

متریل کفسازی در سینما نباید لیز یا بغزنده باشد و یا هنگام رفت و آمد صدای مزاحم ایجاد کند. به همین دلیل استفاده از کفپوش های چوبی در کفسازی سالن سینما توصیه نمی شود زیرا پس از مدتی هنگام عبور و مرور صداهای مزاحم به وجود می آورد.

نورهای شبرنگ در راهنمای ورودی ها و خروجی های سالن

فضاهای خدماتی در ضوابط طراحی سینما

برای طراحی سینما لازم است اتاق بایگانی و آرشیو نیز در نظر گرفته شود. بخش خدماتی سینما طبق ضوابط طراحی سینما شامل موتورخانه، انبار مرکزی و پارکینگ می باشد.

تهویه مطبوع در ضوابط طراحی سینما

وجود تهویه مطبوع برای سالن های سینما و سالن انتظار از ملزومات است. رطوبت هوا، دما و جریان هوا باید مدام در حال کنترل باشد تا آسایش حرارتی افراد در سالن فراهم باشد.

نورپردازی در ضوابط طراحی سینما

مسیر های ورود و خروج در سالن نمایش طبق ضوابط طراحی سینما باید به وسیله نور های شبرنگ مشخص شده و افراد را در تاریکی هدایت کند. شماره ردیف ها و راهرو های جانبی نیز با نورپردازی صحیح می توانند در هدایت افراد تاثیر زیادی داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی کتابخانه

ضوابط طراحی شهربازی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

ضوابط طراحی فرهنگسرا

مشاهده نظرات

آخرین عناوین

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

16 ساعت پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

16 ساعت پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

4 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

4 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

4 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

4 روز پیش