استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان
سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان به مجموعه تجهیزات به کار گرفته شده در ساختمان به منظور مهار و کنترل حریق گفته می شود. بی اعتنایی به تامین سیستم اطفای حریق ساختمان ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و … ممکن است حوادث و آسیب هایی در پی داشته باشد که منجر به خسارات مالی و جانی بسیاری شود. می توان با بررسی کارکرد، قابلیت و قیمت سیستم اطفای حریق ، به انتخاب مناسب ترین سیستم اطفاء حریق ساختمان مورد نیاز پرداخت.

قیمت سیستم اطفاء حریق ساختمان

قیمت سیستم اطفای حریق وابسته به انتخاب نوع سیستم اطفا حریق ساختمان متفاوت می باشد، از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت سیستم اطفاء حریق ساختمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برند تجهیزات استفاده شده در سیستم اطفا حریق ساختمان
  • نوع سیستم اطفا حریق ساختمان
  • کاربری ساختمان
  • متراژ ساختمان
  • تعداد طبقات

برای اطلاع از انواع قیمت سیستم اطفای حریق می توانید با ما در عمران مدرن تماس بگیرید و از آخرین قیمت ها مطلع شوید.

سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی

پیش تر به اهمیت تامین سیستم اطفای حریق ساختمان های مسکونی اشاره نمودیم. در ادامه با معرفی مدل های مختلف سیستم های اطفاء حریق ، به شما کمک می کنیم تابه انتخاب مناسب ترین سیستم اطفاء حریق ساختمان مورد نیاز خود بپردازید.سیستم اطفاء حریق ساختمان به طور کلی به دو دسته سیستم های اطفا حریق دستی و سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک تقسیم می شوند.

سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی
سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی

سیستم اطفا حریق ساختمان دستی

به کارگیری سیستم های اطفا حریق دستی تنها با دخالت نیروی انسانی میسر است و توسط نیرو های آموزش دیده و متخصص و آتش نشان ها مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه رایج سیستم های اطفاء حریق دستی کپسول های آتش نشانی هستند که شامل مدل و نمونه های مختلفی می شوند. انواع سیستم های اطفا حریق دستی عبارتند از:

  • خاموش کننده های دی اکسید کربن
  • خاموش کننده های حاوی کف
  • خاموش کننده های دارای ترکیبات هالوژنه
  • خاموش کننده های پودری (که شامل پودر خشک ، پودر خشک شیمیایی و پودر تر شیمیایی می شوند.)

سیستم اطفا حریق ساختمان اتوماتیک

سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک بر خلاف سیستم های اطفا حریق دستی کاملا خودکار عمل کرده و بدون دخالت نیروی انسانی آتش را خاموش می کند. مزیت سیستم اطفا حریق ساختمان اتوماتیک به سیستم اطفای حریق ساختمان دستی این می باشد که این سیستم به گونه ای طراحی شده که به محض اعلام حریق، قبل از گسترش و پیشرفت آتش، به صورت خودکار به مهار و اطفا حریق می پردازد. به طبع، قیمت سیستم اطفای حریق اتوماتیک نسبت به قیمت سیستم اطفاء حریق دستی بالاتر می باشد. انواع سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک عبارتند از:

سیستم اطفا حریق گازی هالون (Halon)

سیستم اطفاء حریق گازی به سیستمی گفته می شود که با به کار گیری یک عامل خاموش ‌کننده گازی یا از طریق کاهش میزان اکسیژن محیط و یا با استفاده از کاهش حرارت محیط، آتش را خاموش می کند. سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی بر سیستم های الکتریکی تاثیری ندارند و در مواردی که سیستم های اطفا حریق مانند آبی و یا فوم ممکن است به محصول صدمه بزنند، سیستم اطفاء حریق گازی می تواند انتخاب مناسبی باشد. عامل تاثیرگذار بر قیمت سیستم اطفای حریق ساختمان گازی ، نوع گاز به کار رفته در آن می باشد.

سیستم اطفاء حریق
سیستم اطفاء حریق گازی

سیستم اطفا حریق آبی اسپرینکلر (Sprinkler)

جهت استفاده از سیستم اطفاء حریق آبی، به شبکه لوله کشی سقفی یا دیواری در محل نیاز داریم. در سیستم اطفا حریق آبی اسپرینکلر یک لایه حساس به حرارت وجود دارد که هنگام رخ دادن آتش سوزی باعث فعال شدن سیستم اطفاء حریق ساختمان شده و با پاشیدن آب روی آتش در مراحل اولیه شکل گیری آن را کنترل و اطفا می کند. اجزای تشکیل دهنده سیستم اسپرینکلر منبع آب، سیستم تامین فشار (پمپ)، لوله های توزیع کننده، اتصالات، شیرآلات و پاشنده ها هستند. شاخصه های هر کدام از اجزای نام برده شده عاملی موثر بر قیمت سیستم اطفاء حریق آبی اسپرینکلر می باشند.

سیستم اطفا حریق
سیستم اطفا حریق آبی اسپرینکلر

سیستم اطفا حریق فوم (Foam)

سیستم اطفاء حریق فوم برای اطفا حریق ساختمان ، از ترکیب آب و فوم استفاده نموده و از طریق نازل های لوله کشی شده، روی سطح مایع در حال اشتعال پاشیده شده و مانع از ورود هوا به آن و در نتیجه موجب اطفا حریق می گردد. از فاکتورهای موثر بر قیمت سیستم اطفاء حریق فوم می توان به متراژ شبکه لوله کشی اشاره نمود.

سیستم های اطفا حریق
سیستم اطفاء حریق فوم

سیستم اطفا حریق پودری

سیستم اطفاء حریق پودری یا ذرات معلق آیروسل (Aerosol) بر پایه گاز و پودر عمل می کند، به طوری که هنگام تشخیص حریق در ساختمان ، مه ذرات ریز جامد را بر روی آتش پخش کرده و موجب اطفا حریق ساختمان می گردد.

سیستم اطفای حریق ساختمان
سیستم اطفاء حریق پودری

سیستم اطفا حریق ورتکس  (Vortex)

سیستم اطفاء حریق ورتکس با استفاده از ترکیب گاز نیتروژن و مه آب عمل می کند، به این صورت که آب در اثر فشار نیتروژن به ذرات بسیار ریزی تبدیل می شود و پس از ترکیب با گاز نیتروژن ، از نازل خارج شده و حریق در ساختمان را مهار می کند.

قیمت سیستم اطفاء حریق
سیستم اطفاء حریق ورتکس

تجهیزات سیستم اطفا حریق ساختمان

تجهیزات سیستم اطفا حریق ساختمان به وسایلی گفته می شود که در عملیات اطفا حریق توسط افراد عادی و آتش نشان ها جهت خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات سیستم اطفا حریق ساختمان می توانند اتوماتیک و یا دستی باشند که در ادامه مطلب به معرفی کامل آن ها خواهیم پرداخت. به طور کلی برای معرفی انواع تجهیزات سیستم اطفا حریق ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مانیتور اطفا حریق
  • هوزریل آتش نشانی
  • شیر های هیدرانت اطفاء حریق
  • بوستر پمپ های آتش نشانی جهت اطفا حریق
  • فایر باکس (جعبه آتش نشانی) در سیستم اطفاء حریق ساختمان
  • نازل از تجهیزات اطفا حریق دستی
  • پتوی نسوز از تجهیزات اطفاء حریق دستی
  • شیلنگ آتش نشانی از جهیزات اطفا حریق دستی
  • قرقره و شیلنگ آتش نشانی از تجهیزات اطفاء حریق دستی
  • اسپرینکلر از تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک
  • کپسول گاز IG55 از تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
  • کپسول گاز CO2 از تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک
  • کپسول گاز fm200 از تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
  • کپسول آتش نشانی از تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک

ضوابط سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان یکی از با اهمیت ترین بخش های یک ساختمان یا یک مجموعه اعم از مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و … می باشد. در صورت خطا در انتخاب سیستم های اطفا حریق مناسب علاوه بر امکان به خطر افتادن جان انسان ها، ضررهای مالی فراوانی نیز در پی خواهد بود. ضوابط طراحی سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی شامل دستورالعمل های سازمان آتش نشانی می باشد. طبق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران برخی از این ضوابط عبارتند از:

  • سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی ۴ طبقه، باید به صورتی طراحی شود که در هر طبقه کپسول آتش نشانی تعبیه شده و در پارکینگ، آبپاش یا اسپرینکلر نصب شود.
  • در سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی  ۵ طبقه، که هر طبقه شامل حداکثر ۴ واحد مسکونی باشد، لازم است کپسول آتش نشانی، جعبه آتش نشانی (سیستم تر) و اسپرینکلر در طبقات و پارکینگ تعبیه شود.
  • در سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی ۶ طبقه و بیشتر، لازم است کپسول آتش نشانی، جعبه آتش نشانی (سیستم آتش نشانی تر)، سیستم آتش نشانی خشک (رایزر خشک) و اسپرینکلر در طبقات و پارکینگ تعبیه شود.
سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی
سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی

سوالات متداول:

انواع سیستم های اطفا حریق دستی چیست ؟

خاموش کننده های دی اکسید کربن، خاموش کننده های حاوی کف، خاموش کننده های دارای ترکیبات هالوژنه و خاموش کننده های پودری.

انواع سیستم های اطفا حریق اتوماتیک چیست ؟

سیستم اطفا حریق گازی هالون، سیستم اطفا حریق آبی اسپرینکلر، سیستم اطفا حریق فوم، سیستم اطفا حریق پودری و سیستم اطفا حریق ورتکس.

برای مطالعه بیشتر:

انواع مانیتور آتش نشانی

اطفا حریق اتاق سرور

اینترفیس اعلام حریق چیست

نصب سیستم اعلام حریق

طراحی سیستم اطفا حریق

سیستم اعلام حریق هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.77 ( 9 نظر)

۶ نظر

  1. سلام، کدام مدل بهترین گزینه برای سیستم اطفای حریق در ساختمان های مسکونی می باشد؟

  2. درسا خیراندیش

    سلام وقت بخیر
    عوامل موثر بر سیستم اطفای حریق ساختمان چی مواردی هستند؟

  3. سلام خسته نباشید
    تمام انواع سیستم اطفاء حریق ساختمان رو موجود دارید؟

  4. سلام وقتتون بخیر
    ممنون میشم حدود قیمت سیستم اطفا حریق ساختمان مسکونی رو بفرمایید