استعلام قیمت
ثبت درخواست
معرفی کسب و کار ها

سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران

یکی از چالش های بزرگ صنعت ساختمان سازی که اکثر مهندسان و سازندگان با آن مواجه هستند، بالا بردن سرعت ساخت ساختمان و کاهش زمان طول پروژه است ممکن است تا با تقاضای بازار مسکن متناسب باشد. اما سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران چیست؟ طی سال های اخیر، تقاضای خیلی از افراد برای خرید خانه بالا بوده اما به دلیل سرعت پایین ساخت و نبود مسکن، باعث شده گرانی مسکن تشدید یابد. برای مثال، یکی از روش های ساخت سریع ساختمان، استفاده از سیستم های قالب بندی مثل قالب تونل فرم است که در ادامه متن مفصل به آن اشاره می‌کنیم. همچنین از معروف ترین روش های ساختمان سازی سریع، روش Pole Barn  می‌باشد؛ در این روش ساختمان بدون نیاز به فونداسیون و زیر سازی ساخته شده و همین عامل، دلیل ساخت ساختمان در کمترین زمان ممکن را توجیه می‌کند. در ادامه به سریع ترین روش های ساختمان سازی در ایران اشاره می‌کنیم.

روش های ساخت سریع ساختمان در ایران

زمانی که صحبت از سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران می‌شود، ناخودآگاه یاد ساختمان های بی کیفیت و غیر اصولی میفتیم؛ در حالی که این نظریه کاملا اشتباه است. به لطف پیشرفت تکنولوژی، روش های بسیاری پیشنهاد شده که در کشور عزیزمان شاهد اجرای برخی از آنها هستیم. سپنتا در ادامه متن به سریع ترین روش های ساختمان سازی در ایران می‌پردازد:

روش Pole Barn، سریع ترین روش ساختمان سازی در ایران

بدون شک شیوه Pole Barn ، سریع روش ساخت ساختمان در ایران است که در آن برای ساخت اسکلت ساختمان از تیر های چوبی یا فولادی استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، در این روش خانه بدون نیاز به زیر سازی و فونداسیون ساخته می‌شود؛ از این رو به دلیل نیاز کمتر به مصالح، نیروی کار و حفاری کمتر در زمین، سرعت ساخت ساختمان بیشتر می‌شود. در روش ساختمان سازی سریع Pole Barn، ابتدا تیرها به صورت عمودی در زمین نصب شده و سپس به کمک صفحات فلزی یا چوبی به یکدیگر متصل می‌شوند. پس از اینکه اسکلت سازه به پایان رسید، سقف و دیوارها با مصالحی مثل پانل های پیش ساخته، ورقه های فلزی یا چوب پوشانده می‌شوند. اینکه شرایط و پیچیدگی ساختمان تا چه حدی باشد، شرایط آب و هوایی چگونه باشد و یا تعداد کارگران چند نفر باشد، از عوامل موثر بر سرعت ساخت ساختمان با روش Pole Barn هستند.

مراحل ساخت سریع ساختمان در ایران با Pole Barn

1. در گام اول از سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران، ابتدا با توجه به نیاز های کارفرما و شرایط محل ساخت، نفشه های سازه طراحی می‌شوند.

۲. زمین ساختمان باید آماده شود.

۳. ایجاد اسکلت ساختمان با کمک تیر های چوبی یا فلزی و اتصال آنها به یکدیگر با کمک ورقه های فلزی و چوبی.

۴. پوشش سقف و دیوار های سازه با کمک پانل های پیش ساخته و ورقه‌ها

۵. در گام آخر، سایر قسمت های ساختمان مثل پنجره‌ها، شیرآلات، نقاشی و… تکمیل می‌شوند.

افزایش سرعت ساختمان سازی، انعطاف پذیری بالا و کاهش هزینه های جانبی، از جمله مزایای استفاده از این روش هستند. اگر به دنبال روشی سریع و ارزان برای ساخت خانه هستید، روش Pole Barn یکی از بهترین‌ها است.

روش ساخت و ساز ماژولار

از دیگر روش های ساختمان سازی سریع در ایران، ساخت و ساز ماژولار می‌باشد که جزء روش های جدید و جالب این صنعت است. در این روش، اکثر قسمت های ساختمان در کارخانه ساخته شده و مابقی آنها در محل پروژه ساخته می‌شوند. اجزای ساختمان که با نام ماژول‌ها شناخته می‌شوند، شامل مواردی مانند کف، دیوار، سقف، در، پنجره و سایر قسمت‌ها می‌باشند. در این روش از ماشین و ابزارآلات  و در کشور های پیشرفته از ربات استفاده می‌شود که خیلی سریعتر از روش های سنتی است.

مراحل ساختمان سازی ماژولار به چه صورت است؟

۱. در مرحله اول از سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران با ماژول‌ها، نقشه سازه طراحی می‌شود.

۲. در کارخانه تولیدی، ماژول ها با برش، مونتاژ و عایق بندی آماده می‌شوند.

۳. ماژول های تولید شده به محل ساخت پروژه انتقال داده می‌شوند.

۴. متصل کردن ماژول‌ها به یکدیگر

۵. در گام آخر، سایر اجزای ساختمان مثل پنجره‌ها تکمیل می‌شوند.

ماژول‌ها، از روش های نوین ساختمان سازی در ایران هستند که مزایای زیادی از جمله افزایش سرعت ساخت و ساز، انعطاف پذیری زیاد، بهبود کیفیت سازه و کاهش هزینه‌ها را دارند. تنها عیب بزرگ آنها، داشتن وزن سنگین و سختی در حمل و نقل است.

طراحی ساختمان هوشمند

با قاطعیت می‌توان گفت که بهترین و سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران، استفاده از فناوری های هوشمند و نوین در سازه است که اصطلاحا با نام ” ساختمان هوشمند ” شناخته می‌شود. کاهش مصرف انرژی، افزایش مقاومت و بالا رفتن بهره وری ساختمان به لطف فناوری های جدید، از مزایای ساختمان هایی هستند که در مدت کوتاهی ساخته می‌شوند و دارای سیستم و فناوری هایی برای بهبود عملکرد سازه هستند. ساختمان هوشمند به صورت خودکار، امکان مدیریت سیستم های مختلف سازه مثل سیستم روشنایی، گرمایش، سرمایش و… را فراهم می‌کند. همچنین کنترل دوربین های مداربسته، حسگرها و سیستم اعلان، از دیگر ویژگی های مثبت ساختمان با طراحی هوشمند است. برای مثال، سیستم روشنایی و برق هوشمند عمل کرده و دیگر نیازی به برق کشی وجود نخواهد داشت که منجر به افزایش سرعت ساختمان سازی خواهد شد.

روش ICF یا قالب های عایق ماندگار

یکی دیگر از روش های ساخت و ساز سریع ساختمان در ایران، ساختمان های Insulated Concrete Form هستند که به اختصار ICF نامیده می‌شوند؛ این ساختمان‌ها دارای بلوک های عایق پلی استرین هستند که در واقع نقش قالب های بتنی مثل قالب لارج پنل، عایق صوتی و حرارتی و بتن مسلح را ایفا می‌کند. روش ICF، بعنوان سریعترین روش ساخت ساختمان در ایران شناخته می‌شود به گونه‌ای که اگر نیروی کار ماهر و زرنگی در اختیار داشته باشید، در یک روز تمامی بلوک‌ها در جای خود گذاشته می‌شوند و سپس در روز بعد، عملیات بتن ریزی آغاز می‌شود. دیوار های ساخته شده در این روش در برابر صوت، حرارت، آتش سوزی، زلزله و… مقاومت بسیار بالایی داشته و سرعت بسیار بالایی نسبت به سایر روش‌ها دارد. می‌توان برای ساخت انواع ساختمان های مسکونی، صنعتی، تجاری و دولتی از این روش استفاده کرد.

عوامل موثر بر سرعت ساخت و ساز در ایران

تا این بخش از مقاله با سریعترین روش ساختمان سازی در ایران آشنا شدیم. سوال اینجاست چه عواملی بر روی سرعت ساختمان سازی موثر هستند؟

کاربری ساختمان: اولین عامل موثر بر ساخت سریع ساختمان، هدف کارفرما از ساخت سازه است. برای مثال اگر هدف از ساخت سوله نگهداری از وسایل باشد، نیازی به سازه پشتیبان برای چند طبقه ندارد و سرعت ساخت به مراتب بیشتر می‌شود.

ارتفاع ساختمان: در نظر داشته باشید سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران هم اجرا شود، زمان انجام پروژه بسته به ارتفاع سازه متفاوت است و تاثیر زیادی در مدت زمان انجام پروژه و سرعت کار دارد.

شرایط اقلیمی: روش های سریع ساختمان سازی در ایران برای همه سازه‌ها زمان مشخصی ندارند. برای مثال اگر یک ویلا در نزدیکی ساحل احداث شود، تا زمانی که شرایط سازمان نظام مهندسی برای مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان انجام شود، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.

زمان ساخت و ساز: اینکه بدانیم چه زمانی برای ساخت و ساز مناسب است، علاوه بر صرفه جویی در کاهش هزینه‌ها به سرعت گرفتن پروژه هم کمک می‌کند.

هزینه مصالح: برخی از موارد حتی با وجود سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران، مثل افزایش ناگهانی خرید مصالح باعث کاهش سرعت پروژه می‌شوند. در ساخت سازه هایی که با محدودیت هزینه رو به رو هستند، خرید ارزان ترین مصالح ساختمانی که کیفیت قابل قبولی داشته باشند، عامل موثری در افزایش سرعت ساختمان سازی خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این متن به موضوع سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران پرداختیم. این روش‌ها در برخی از موارد با افزایش سرعت ساخت، زمان پروژه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند البته اگر در این راه، موانعی وجود نداشته باشد. اگر به فکر ساختمان سازی سریع هستید، روش مناسب را انتخاب کرده و مرحله به مرحله انجام دهید.

آخرین عناوین

آموزش هیدرولیک و پنوماتیک pdf

جزوه هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یک منبع آموزشی جامع، به بررسی اصول و کاربردهای…

12 ساعت پیش

دستورالعمل اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوار (والمش)

برای دانلود دستورالعمل طراحی و اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوارهای…

1 روز پیش

بلوک گلدانی

بلوک گلدانی که از آن با نام های دیگری چون فلاورباکس یا بلوک شیب بندی…

1 روز پیش

کانیو بتنی چیست

کانیو بتنی چیست؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد در هنگام آشنایی با فرآورده…

2 روز پیش

بهترین بلوک سبک در ساختمان سازی چیست؟

امروزه بلوک های سبک یکی از پرکاربردترین و بهترین بلوک ها در صنعت ساختمان سازی…

2 روز پیش

بررسی بلوک های عایق در ساختمان سازی، مقایسه چند بلوک پرطرفدار

امروزه در صنعت ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری در تولید مصالح نوین صورت گرفته…

2 روز پیش