استعلام قیمت
ثبت درخواست
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

زودگیر کننده بتن

زودگیر کننده بتن
زودگیر کننده بتن

زودگیر کننده بتن

انواع افزودنی های بتن از جمله زودگیر کننده بتن ، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خوبی در مقایسه با بتن ساده دارد. با افزایش سرما در فصلی مانند زمستان ، بتن معمولی دچار ضعف شده و مقاومت نهایی خوبی به دست نمی آورد.

برای این که بتوان در برابر این ضعف ایمن بود، معمولا از موادی به نام زودگیر کننده بتن استفاده می شود تا در برابر سرمای شدید مقاومت بالایی داشته باشد.

به طور کلی مقاومت بتن تازه در برابر سرما و یخ زدگی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می یابد؛ بنابراین پیوند بین آرماتور و بتن در این شرایط به سختی اتفاق می افتد. برای اینکه از یخ زدگی بتن تازه جلوگیری شود، معمولا از دو روش استفاده می کنند؛ مانند؛ ایجاد دمای مناسب برای بتن ریزی و اضافه کردن مواد افزودنی شیمیایی به بتن مثل زودگیر کننده بتن.

زودگیر کننده بتن
بتن ریزی با مواد افزودنی زودگیرکننده
قیمت زودگیر کننده بتن

استفاده از افزودنی بتن باعث می شود بتن مورد نظر در برابر عوامل محیطی از جمله، سرما، گرما و … عملکرد بهتری را نشان دهد. با توجه به نتایج محدود و نسبتاً بحث برانگیز در ادبیات، در حال حاضر هیچ توصیه ای برای استفاده از بتن معمولی در موقعیت هایی مانند سرمای زیر صفر درجه وجود نداشته و توصیه نمی شود. متخصصین در این حوزه پیشنهاد می کنند با توجه به موقعیت و شرایط محیطی و تحت نظارت مهندسین از افزودنی هایی مانند زودگیر کننده بتن برای پیشگیری از آسیب به بتن استفاده شود.

زودگیر بتن پودری

 

زودگیر بتن پودری

هدف کلی و نهایی از این مطالعه تجربی بررسی تأثیر زودگیر کننده بتن در موقعیت های خاص مانند، سرمای زیر صفر درجه می باشد.

همانطوری که شاهد هستید با گذشت زمان و پیشرفت فناوری در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه ساخت و ساز ، افزودنی های زیادی برای بهبود عملکرد بتن در مقابل عوامل محیطی ساخته شده اند که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از مهمترین افزودنی های بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیرگیر کننده بتن
  • زودگیر کننده بتن
  • کاهنده آب
  • ضد یخ
قیمت زودگیر بتن

 

استفاده از زودگیرکننده بتن در عملیات بتن ریزی

دلایل استفاده از زودگیر کننده بتن (تندگیر کننده بتن)

معمولا مکانیسم های زودگیر کننده بتن به این شکل عمل می کنند که با اضافه کردن موادی به صورت مایع، پودر بتن زودگیر و یا اسپری به بتن و یا حل آنها در آب، به طور موقت واکنش های هیدراتاسیون سیمان را افزایش می دهد و این عمل باعث می شود دوره گیرش اولیه بتن سریع تر انجام شود. مقدار مدت گیرش بتن ، به ترکیب نوع زودگیر کننده بتن و نوع سیمان مصرفی بستگی خواهد داشت.

همانطوری که می دانید از گذشته تا به امروز از روش های مختلفی برای افزایش زمان گیرش بتن استفاده شده است. با این حال، ساده ترین و مطمئن ترین تکنیک ، استفاده از زود گیر کننده بتن مانند ضد یخ ها می باشد. این روش نه تنها ایمن ترین روش برای این کار است بلکه نتایج حاصله از آن بسیار خوب بوده و زمان زیادی را برای بتن ریزی به خصوص بتن ریزی های حجیم در شرایط سخت در اختیار ما قرار می دهد و باعث می شود که زمان گیرش بتن زودتر اعمال شود.

تندگیر کننده بتن (تسریع کننده‌ها) بسته به ترکیبات شیمیایی که دارند، ممکن است در هنگام بتن ریزی عملکرد متفاوتی از خود نشان دهند، اما انتظار می رود عملکرد کلی چنین موادی تسریع واکنش آلومینات‌های سیمان باشد.

فوق روان کننده زودگیر

 

ساخت بتن زودگیر

مهمترین دلایل استفاده از زودگیر کننده بتن در عملیات ساخت و ساز این است که بتواند حداقل زمان گیرش اولیه بتن را افزایش دهد تا در شرایطی مانند سرمای زیر صفر درجه هیچ آسیبی به سازه اصلی و بتن وارد نشود.

یکی از انواع زودگیرکننده بتن که به آنها فوق روان کننده زودگیر بتن گفته می شود، نوعی افزودنی مایع بر پایه پلی نفتالین سولفونات است. این ماده شیمیایی باعث کاهش میزان آب بتن و تسریع گیرش بتن می گردد.

انواع زودگیر کننده بتن

دسته اول زودگیر کننده بتن: شامل مواد شیمیایی مانند، الکترولیت ضعیف، نیتریت سدیم، کلرید سدیم و ترکیبات آلی غیر الکترولیتی است که باعث کاهش نقطه انجماد آب مورد استفاده در بتن می شوند؛ اما این گروه به عنوان شتاب دهنده های ضعیف عمل می کنند.

دسته دوم زودگیر کننده بتن: شامل ترکیبات باینری و سه گانه است که حاوی پتاس و مواد افزودنی بر اساس کلرید کلسیم، نیترات سدیم، کلرید کلسیم با نیتریت سدیم، نیترات کلسیم، نیترات، اوره و سایر مواد شیمیایی است. اینها خاصیت ضد یخ مؤثر و خاصیت تسریع در تقویت تنظیم و سخت شدن بتن را دارند. این نوع از زودگیرکننده بتن معمولا در دوزهای بزرگتر نسبت به ترکیبات معمولی استفاده می شوند.

زود گیر کننده بتن

 

استفاده از بتن زودگیر در شاتکریت

ویژگی های تسریع کننده بتن

مهمترین ویژگی و کاربرد تسریع کننده بتن یا همان مواد افزودنی زودگیر کننده بتن ، تسریع واکنش آلومینات ها می باشد که معمولا منجر به آزاد شدن گرمای زیادی در بتن می شود. این امر باعث می شود واکنش آبگیری سیلیکات ها به سرعت افزایش یابد. اما انواع مختلفی از تسریع کننده‌های بتن (تندگیرکننده ها) مانند تری‌اتانول‌آمین هم در بازار یافت می شوند که واکنش آلومینات‌ها را با گچ (تشکیل اترینگایت) تسریع می‌کنند ولی بر واکنش سیلیکات‌ها تاثیری ندارند.

در این باره بهتر است بدانید برخی از افزودنی‌های بتن (زودگیر کننده بتن) با عملکرد شیمیایی بسته به مقداری که در بتن مصرف می شود ممکن است اثر زودگیری یا کندگیری داشته باشند. پس بهتر است قبل از بتن ریزی با افراد متخصص در این زمینه مشورت به عمل آید تا بتن دچار آسیب نشود. در ادامه سعی خواهیم کرد مهمترین انواع تند گیر کننده بتن را برای شما شرح دهیم تا اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید.

پودر بتن زودگیر

 

تندگیر کننده بتن

ضد یخ می تواند به عنوان یک زود گیر کننده بتن مورد استفاده قرار گیرد. قدرت تسریع کنندگی این ماده در بتن بسیار خوب است. ولی کار با آن کمی سخت است، به خاطر اینکه این مواد حساسیت به غلظت بالایی دارند. به عنوان مثال اگر زودگیرکننده بتن به مقدار ۰/۱ درصد به سیمان اضافه شود، ممکن است گیرش اولیه را بین ۲ تا ۱۰ ساعت تسریع کند. اما افزایش این مقدار به درصدهای بالاتر، باعث می شود بتن گیرش اولیه خود را در چند ساعت اولیه بتن ریزی به دست آورد. اما این کار بایستی تحت نظارت مهندسان معمار و عمران صورت گیرد.

میزان مصرف زودگیر کننده بتن

مقدار مصرف زودگیرکننده بتن وابسته به عوامل زیر می باشد:

۱- میزان رطوبت

۲- دمای زیر سطح کار

۳- ضخامت بتن ریزی

۴- نسبت آب به سیمان

زودگیر بتونی

 

زودگیر بتونی

اثرات زودگیر کننده بر بتن

ساخت بتن زودگیر با استفاده از تسریع کننده ها موجب کاهش نسبت آب به سیمان می شود. با استفاده از این افزودنی ها می توان میزان سیمان مصرفی را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داد. ساخت بتن زودگیر سهولت پمپاژ و کاهش استهلاک تجهیزات بتن ریزی را در پی دارد. از دیگر اثرات زودگیر کننده بتن ، افزایش روانی، اسلامپ و کارایی بتن می باشد.

قیمت زودگیر کننده بتن

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، زودگیر کننده مورد استفاده در ساخت بتن دارای انواع مختلفی می باشد. بر این اساس قیمت زودگیر بتن با یکدیگر متفاوت می باشد. کیفیت زودگیرکننده نیز تعیین کننده قیمت آن است. به طور مثال قیمت پودر بتن زودگیر با درجه کیفیت بالاتر، بیشتر از سایر انواع آن می باشد. همچنین درصد وزنی مورد نیاز زودگیرکننده با توجه به شرایط، متفاوت می باشد. بنابراین عامل دیگر موثر بر هزینه تمام شده استفاده از زودگیر بتن ، میزان مصرف آن خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر:

مجری بتن سخت

بتن مسلح

آزمایش بتن

بتن ریزی

بتن الیافی

قیمت پمپ بتن

بتن اکسپوز

بتن رنگی

بتن سخت

بتن مگر

سبک سازی ساختمان

فوم بتن

بلوک شیشه ای

اجرای سقف سازه ای

بلوک هبلکس

اجرای سازه بتنی

اسپیسر آرماتور بندی

واش بتن

تست غیر مخرب بتن

دیوار پیش ساخته بتنی

ضد یخ بتن

کندگیر کننده بتن

واتراستاپ

قیمت بتن

روان کننده بتن

قالب بتن

افزودنی بتن

بتن آماده

خرید بتن آماده

خرید بتن آماده در کرج

میکروسیلیس

قیمت بلوک هبلکس

واش بتن هشتگرد

کول بتنی مسلح

قیمت هر متر مربع واش بتن

محوطه سازی واش بتن

نیوجرسی بلوک

لیست قیمت نرده سیمانی

قیمت کول ۱۰۰

گلدان بتنی خیابانی

قیمت دال بتنی پیش ساخته

جدول بتنی پرسی در تبریز

انواع جدول خیابانی

محوطه سازی واش بتن

پله بتنی گرد

واش بتن درجا

قیمت کول ۸۰

تست جوش

تست خاک

آزمایش تحکیم خاک

آزمایش تراکم خاک

ارزش ماسه ای

کارایی بتن

آزمایش خاک برای احداث ساختمان

تست کشش میلگرد

آزمایش PLT

تست ut

تست pt جوش

آزمایشگاه بتن

آزمایشگاه بتن در کرج

آزمایش دانه بندی خاک

کرگیری از بتن

آزمایشگاه مکانیک خاک تهران

آزمایشگاه مکانیک خاک اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.61 ( 1 نظر)

۱۳ نظر

  1. زودگیر کننده بتن در زمستان ها که استفاده میشه روی کیفیت بتن تاثیر نمیزاره؟

  2. زودگیر کننده بتن در ساختار بتن باعث ایجاد مشکل مقاومتی نمی شود؟

  3. آیا امکان داره به بتن دارای سنگ دانه که برای حیاط خانه ها معمولا استفاده میشه زودگیر کننده بتن اضافه کرد ممنون میشم پاسخ بدین با تشکر

  4. مطلب مفیدی بود
    ممنون

  5. سلام ، یکی از عامل های تاثیر گذار روی میزان استفاده از زودگیرکننده بتن ضخامت بتن است البته یه موضوع مورد توجه اینکه ضخامت بتن در همه قسمت های سازه یکسان نیست و ضخامت اون در قسمتی بیشتر و در قسمت های دیگر کمتره و برای این اختلاف ضخامت چکار باید کرد؟!

  6. استفاده از زود گیر کننده استحکام بتن تاثیر میزاره؟

  7. سلام استفاده از زودگیرکننده بتن باعث ایجاد ترک در بتن نمیشه؟؟؟

  8. در چه دمایی استفاده از سریع کننده بتن الزامی میشه

  9. سلام ،زودگیرکننده بتن در چه مرحله ای از کار به بتن اضافه میشه وقتی که داخل میکسر هستش یا بعد از بتن ریزی زودگیر کننده بتن به بتن اضافه میشه ؟!

  10. زود گیر کننده بتن از چه ترکیباتی ساخته شده ؟

  11. زود گیر کننده بتن در چه مواقعی باید استفاده شود ؟

  12. چقدر جالب، چرا این چیزهارو تو دانشگاه به ما نمیگن، من نمیدونستم زودگیر کننده بتن داریم اصلا

  13. ممنون از مطلب خوبتون، استفاده از زودگیرکننده مقاومت رو کاهش نمیده؟