استعلام قیمت
ثبت درخواست
معرفی کسب و کار ها

دستورالعمل اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوار (والمش)

برای دانلود دستورالعمل طراحی و اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوارهای بلوکی (مش الیاف فایبرگلس یا والمش) که در سال ۱۴۰۳ توسط مرکز تحقیقات راه و شهرسازی منتشر شد اینجاکلیک کنید.

برخی از نکات مطرح شده در این دستورالعمل را در اینجا بررسی میکنیم:

طول و ارتفاع آزاد دیوار

در روش مسلح‌سازی با مش الیاف (مطابق دامنه کاربرد این دستورالعمل)، که به آن وال پست الیافی یا والمش هم میگویند، مسلح‌سازی دیوار اصولاً در راستای قائم انجام می‌شود. بنابراین، محدودیتی در خصوص طول آزاد دیوار وجود ندارد. ارتفاع آزاد دیوار بر اساس طراحی و ظرفیت پوشش کامل دیوار تعیین می‌شود. در صورت ناکافی بودن دیوار با پوشش کامل، می‌توان با استفاده از ضوابط خاص، دیوار و مش الیاف را به‌صورت دو طرفه (در راستای افقی و قائم) طراحی کرد. حداکثر ارتفاع آزاد دیوار در این روش ۶ متر است و در صورت تجاوز ارتفاع کف تا سقف از این مقدار، باید از روش‌های دیگر تسلیح مانند وال‌پست و میلگرد بستر استفاده کرد.

تبصره ۱: ترکیب این روش تسلیح با وادارهای افقی یا قائم، تا زمان انجام آزمایش‌ها و مطالعات بیشتر، مجاز نمی‌باشد.

تبصره ۲: در حالت اجرای مش الیاف به‌صورت نواری (عدم پوشش کامل دیوار با الیاف)، مهار دیوار به ستون‌ها ممنوع است.

تبصره ۳: در موارد خاصی که به دلیل ارتفاع زیاد طبقه، اجرای مش الیاف به‌صورت تمام‌پوشش الزامی است، در صورتی‌که از عملکرد دوطرفه دیوار استفاده شود، مش الیاف باید حداقل دارای ۱۰۰ میلی‌متر همپوشانی باشد.

تبصره ۴:در موارد خاصی که به دلیل ارتفاع زیاد طبقه، اجبار به استفاده از مش به‌صورت تمام‌پوشش و تسلیح در دو راستای قائم و افقی وجود داشته باشد، مهار دیوار به ستون‌ها نیز با استفاده از نبشی یا ناودانی الزامی است.

حداقل مشخصات الیاف و سطح پوشش

حداقل مقاومت الیاف مورد استفاده برای تسلیح دیوار باید به‌گونه‌ای باشد که مقاومت کششی ۵ سانتی‌متر آن برای پوشش گچی و پوشش سیمانی، پس از تست قلیایی، برابر با ۱۲۰۰ نیوتن باشد. سطح پوشش دیوار با مش الیاف، صرف‌نظر از مقادیر به‌دست‌آمده از محاسبه، نباید از مقادیر زیر برای دیوارهای داخلی، خارجی و جان‌پناه‌ها و بالکن‌ها کمتر در نظر گرفته شود:

حداقل سطح پوشش دیوارهای خارجی ۵۰ درصد سطح دیوار است.

حداقل سطح پوشش دیوارهای داخلی ۳۰ درصد سطح دیوار است.

در دیوارهای جان‌پناه و بالکن‌ها، در صورت استفاده از روش تسلیح با مش الیاف برای پایدارسازی، الیاف باید به‌صورت تمام‌پوشش اجرا شود. در هیچ حالتی فاصله آزاد بین الیاف نباید بیش از ۷۰ سانتی‌متر برای دیوارهای داخلی و ۵۰ سانتی‌متر برای دیوارهای خارجی باشد.

بارهای ثقلی

بارهای ثقلی وارد بر دیوار شامل وزن دیوار، اتصالات آن و اجزا و قطعاتی مانند نما یا کابینت است که به دیوار متصل می‌شوند. جزئیات دیوار و وزن مخصوص مصالح مورد استفاده و اجزای الحاقی باید در محاسبه بار ثقلی دیوار لحاظ شوند. اگر مشخص نباشد که چه قطعاتی قرار است به دیوار متصل شوند، باید حداقل باری معادل ۵۰ کیلوگرم بر مترمربع علاوه بر پوشش دیوار در محاسبات در نظر گرفته شود (مثلاً در دیوار خارجی علاوه بر پوشش نما، بار ۵۰ کیلوگرم نیز باید لحاظ شود).

تبصره: در نماهای پرده‌ای، بار نما مستقیماً به قاب منتقل می‌شود و نیازی به محاسبه اثر آن بر روی دیوار نیست.

بارها و اثرات ناشی از زلزله

دیوارها باید در برابر نیروهای اینرسی ناشی از شتاب وارده بر دیوار و ادوات متصل به آن پایدار باشند. دیوارها نسبت به جابه‌جایی‌های نسبی بین طبقات حساس هستند، لذا برای جلوگیری از آسیب تحت این اثر، باید براساس جزئیات دستورالعمل، از قاب و جابه‌جایی نسبی ساختمان جدا شوند. دیوارها باید برای تحمل نیروهای طراحی لرزه‌ای طبق بند ۱-۵-۱ طراحی شوند. همچنین، با رعایت جزئیات ارائه‌شده در فصل سوم این دستورالعمل، باید از انتقال جابه‌جایی نسبی بین طبقات به دیوارها جلوگیری شود. دیوارهای قرارگرفته بر روی اعضای طره باید برای جابه‌جایی‌های ناشی از چرخش تکیه‌گاه طراحی شوند. در طراحی دیوارهای خارجی روی طره‌ها، باید اثرات جابه‌جایی‌های نسبی در راستای قائم سقف طره در طراحی دیوار و اتصالات آن لحاظ شود.

لازم به ذکر است شرکت نوین والمش در راستای صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز، بهبود عملکرد لرزه ای دیوارها و افزایش سرعت ساخت ، اقدام به تولید، واردات و فروش مش الیاف فایبرگلس یا عنوان اختصاری والمش نموده است و طراحی و نظارت بر اجرا نیز از خدمات این شرکت می باشد.

آخرین عناوین

آموزش هیدرولیک و پنوماتیک pdf

جزوه هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یک منبع آموزشی جامع، به بررسی اصول و کاربردهای…

6 ساعت پیش

بلوک گلدانی

بلوک گلدانی که از آن با نام های دیگری چون فلاورباکس یا بلوک شیب بندی…

1 روز پیش

کانیو بتنی چیست

کانیو بتنی چیست؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد در هنگام آشنایی با فرآورده…

1 روز پیش

بهترین بلوک سبک در ساختمان سازی چیست؟

امروزه بلوک های سبک یکی از پرکاربردترین و بهترین بلوک ها در صنعت ساختمان سازی…

2 روز پیش

بررسی بلوک های عایق در ساختمان سازی، مقایسه چند بلوک پرطرفدار

امروزه در صنعت ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری در تولید مصالح نوین صورت گرفته…

2 روز پیش

آیا هبلکس برای دیوار سوله استفاده می شود؟

هبلکس به عنوان یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی سبک و مقاوم امروزه مورد توجه…

2 روز پیش