استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
معرفی کسب و کار ها

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

تفاوت لوله pvc و upvc موضوعی است که افراد در کار ساختمان سازی و مواردی از این قبیل باید به آن توجه کنند. چرا که این دو نوع از لوله، با وجود شباهت‌های زیادی که دارند، با هم متفاوت هستند. هر دوی آن‌ها  از جنس پلاستیک هستند که می‌توان از هر کدام در ساختمان سازی استفاده کرد. تفاوت اصلی لوله پی وی سی و لوله یو پی وی سی در شیوه ساخت است که سبب تولید دو نوع لوله پلاستیکی مجزا و با خواص متفاوت می‌شود‌. برای اینکه این تفاوت‌ها را درک کنید باید جزئیات بیشتری درباره هر یک از آن‌ها بدانید. این مقاله برای همین منظور تهیه شده است.  بنابراین ادامه مطلب را از دست ندهید. 

معرفی لوله pvc و upvc

همانطور که بیان کردیم، در ساخت لوله pvc و لوله upvc از پلاستیک بهره می‌برند. با این حال تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد که روی قیمت لوله UPVC و PVC و ارزش آنها در بازار تاثیرگذار است. قبل از این که درباره تفاوت لوله pvc و upvc صحبت کنیم، باید این دو نوع لوله را بهتر بشناسیم و در واقع با تعریف هر دو آشنا شویم. در این صورت است که می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را تشخیص دهید. از همین جهت، این بخش از مقاله به بیان تعریف لوله PVC  و upvc اختصاص دارد. 

لوله pvc چیست؟

پی وی سی نوعی پلاستیک است که در موارد مختلف کاربرد دارد. پی وی سی در حقیقت مخفف کلمه پنیل وینیل کلراید است. از  این پلاستیک که از محبوبیت بالایی برخوردار است، مصرف زیادی در کار‌های متنوعی مثل ساختمان سازی می‌شود. برای مثال لوله‌های اصلی برخی ساختمان‌ها از نوع پی وی سی است. همچنین در درب و پنجره ساختمان نیز از این مواد به کار می‌رود. لوله‌های ساخته شده از پلاستیک PVC به آسانی قابل حمل است. چون وزن چندان بالایی ندارد که مشکلی در حمل آن ایجاد کند. مواد به کار رفته در این لوله، تاثیر زیادی در بهداشت ساختمان دارد. به علاوه این نوع از لوله را می‌توان در طراحی‌های زیبا و متنوعی تولید کرد. 

لوله پی وی سی به آسانی قابل نصب و اجرا است. چرا که علاوه بر اینکه امکان طراحی در اشکال مختلف آن وجود دارد، می‌توان آن را به قطعات کوچک‌تر برش داده و در محل مناسب نصب کرد. به همین خاطر است که اغلب افراد در کار‌های ساختمانی و امثال آن، به جای لوله‌های فلزی از جمله آلومینیومی و مسی، از لوله PVC استفاده می‌کنند. اما این به آن معنی نیست که کاربرد لوله پی وی سی تنها به مواد ساختمانی خلاصه می‌شود. باید بدانید که اغلب لوله‌هایی که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود، از نوع پی وی سی هستند. 

با توجه به توضیحاتی که داده شد، لوله پی وی سی از موادی تولید می‌شود که دارای مقاومت بالایی است که انعطاف زیادی داشته و می‌توان آن را در قالب‌های گوناگونی تولید کرد. اگر برخی مواد افزودنی به آن اضافه شود، کیفیت، کارایی، مقاومت و طول عمر آن هم تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

لوله upvc چیست؟

لوله پی وی سی در واقع همان لوله پلیکا است. در حالی که برخی ممکن است آن‌ها را دو نوع لوله مجزا در نظر گرفته و به دنبال تفاوت لوله پلیکا و یو پی وی سی باشند؛ با اینکه تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد و یکی هستند. این نوع لوله اغلب در ساخت وسایلی استفاده می‌شود که در فضای باز قرار داده می‌شوند. چون این وسایل باید از خاصیت  سختی و سفتی زیادی برخوردار باشند. به طوری که از تجزیه آن‌ها جلوگیری شود و همچنین در اثر عواملی مانند حرارت بالا، تغییری در شکل آن ایجاد نشود.  لوله پلیکا هر دوی این خاصیت‌ها را دارد. این مورد، یک تفاوت لوله pvc و upvc است که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم. 

لوله پلیکا  مقاومت قابل توجه، در برابر عوامل شیمیایی دارد و در شرایط آب و هوایی گوناگون قابل استفاده است. بنابراین گزینه مناسبی برای به کارگیری در انواع لوله‌ها محسوب می‌شود. به خاطر این مقاومت بالا است که علاوه بر لوله، از upvc در ساخت در و پنجره ها  هم بهره می‌برند. چون در برابر حرارت مقاوم است و در در دمای خیلی سرد و همینطور دمای خیلی گرم تا ۸۰ درجه سانتی گرداد مقاومت کرده و هیچ گونه تغییری در شکل و اندازه آن ایجاد نمی‌شود. 

لوله‌های آب آشامیدنی و لوله‌های فاضلاب شهری نمونه‌ای از کاربرد upvc  در لوله‌سازی هستند. در ساخت لوله پلیکا به هیچ وجه از سرب استفاده نمی‌کنند. بلکه به جای سرب موادی مثل روی و کلسیم ترکیب می‌شوند که خطرات سر برای محیط زیست در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. به علاوه ترکیب روی و کلسیم خاصیتی را در لوله upvc  ایجاد می‌کند که سبب جلوگیری از جذب مواد آلودگی به آن می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده بهداشتی بودن این نوع لوله‌ها است که در حقیقت یک مزیت محسوب می‌شود. 

مقایسه لوله پلیکا و لوله upvc

با تعریفی که از این دو نوع لوله بیان شد، واضح است که آن‌ها از نظر ساختار و کاربرد، تا حدودی شبیه به هم هستند اما مطمئنا تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد که آن‌ها را از از هم متمایز می‌کند. تفاوت لوله pvc و upvc بیشتر در نحوه ساخت و موادی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. همین یک تفاوت اصلی است که سبب ایجاد تفاوت‌های ثانویه در کاربرد و مقاومت و همینطور قیمت لوله پلیکا و لوله pvc می‌شود. در این بخش از مقاله درباره بحث اصلی مقاله که تفاوت لوله پی وی سی و یو پی وی سی است صحبت خواهیم کرد. 

کاربرد

تفاوت در کاربرد، یکی از مواردی است که می‌توان از آن به عنوان تفاوت لوله pvc و upvc نام برد. لوله pvc و upvc هردو کاربرد‌های زیادی در صنایع مختلف دارند. این کاربرد به خاطر کارایی و کیفیت آن‌ها روز به روز در نقاط مختلف دنیا در حال افزایش است. لوله پی وی سی در مقایسه با لوله یو پی وی سی انعطاف بیشتری دارد و می‌توان از آن در سیستم تاسیسات و لوله ‌کشی ساختمان ‌ها بهره برد. از طرفی لوله‌های یو پی ویسی سخت‌تر هستند و استفاده از آن‌ها در ساخت درب و پنجره‌ها گزینه بهتری است. البته با توجه به اینکه این لوله‌های  در برابر آلودگی مقاوم هستند، می‌تواند از آن‌ها برای انتقال آب آشامیدنی به صورت بهداشتی نیز استفاده کرد. با وجود تفاوت‌های این دو لوله، می‌توان آن‌ها را در هر زمینه‌ای استفاده کرد. ما به کاربرد‌هایی اشاره کردیم که هر نوع از  لوله‌های PVC و upvc  عملکرد بهتری در آن دارند. 

مقاومت

مقاومت یکی دیگر از موضوعاتی است که در مقاله تفاوت لوله pvc و upvc باید به آن پرداخته شود. به طور کلی این دو نوع لوله تفاوت چندانی از نظر مقاومت ندارند. هر چند از لحاظ طول عمر، برتری با لوله پلیکا یا همان یو پی وی سی است. هر دوی آن‌ها در مقابل عوامل شیمیایی، فرسایش، و ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این‌ها اصطکاک داخلی این لوله‌ها نیز بسیار کم است. پایین بودن اصطکاک داخلی این لوله‌ها از تجزیه آن‌ها از داخل جلوگیری می‌کند. به خاطر این مقاومت بالا است که دو لوله  پی وی سی و لوله یو پی وی سی جای لوله‌های فلزی را در صنعت ساخت و ساز گرفته‌اند. 

تفاوت لوله پی وی سی و لوله یو پی وی سی در قیمت

یک تفاوت لوله pvc و upvc که  در هنگام تهیه لوله برای کار‌های مختلف بسیار مورد توجه قرار می‌‌گیرد،قیمت آن است. چراکه این مورد می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز را تا حدی کاهش دهد. در رابطه با قیمت باید بگوییم که قیمت لوله upvc  در مقایسه با لوله pvc کمی بیشتر است. با توجه به کارایی برابر و قیمت کمتر لوله پی وی سی، این لوله، از همه نظر  بهترین نوع لوله در جهان به شمار می‌رود.

جمع بندی

امروزه از مواد پی وی سی و یو پی وی سی استفاده‌های بسیار زیادی در زمینه‌های متنوعی از قبیل لوله‌کشی، ساخت درب و پنجره، پوشاک، مبل‌سازی، تولید فرش و …. می‌شود. لوله‌های pvc و upvc از جمله مشتقات این مواد هستند که بهترین و رایج‌ترین نوع لوله نیز به حساب می‌آیند. مقاومت بالا، قیمت به صرفه و بهداشتی بودن این لوله‌ها سبب شده که در اغلب زمینه‌ها، به مواد فلزی ترجیح داده شوند. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده کاربرد‌های بیشتری از لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی ببینیم. 

آخرین عناوین

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

1 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

5 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

5 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

5 روز پیش