استعلام قیمت
ثبت درخواست
تجهیزات مکانیکی و برقی

ایزولاتور در سیستم اعلام حریق چیست

سیستم اعلام حریق در حفظ و حراست از امنیت ساختمان و ساکنین در برابر حریق از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. بنابراین حفاظت از سیستم اعلان حریق در برابر مشکلات و خطاهای محتمل بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از بزرگ ترین مشکلات سیستم اعلام حریق، ایجاد اتصال کوتاه در مدار می باشد. در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر، ایجاد شدن اتصال کوتاه در بخشی از مدار سبب از کار افتادن سایر تجهیزات خواهد شد. ایزولاتور اعلام حریق وظیفه دارد تا از این مشکل جلوگیری کند. برای پاسخ به سوال ایزولاتور در سیستم اعلام حریق چیست ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ایزولاتور در اعلام حریق

کاربرد ایزولاتور در سیستم اعلام حریق چیست

ایجاد شدن اتصال کوتاه در مدار سیستم اعلام حریق محتمل می باشد. همانطور که پیش تر بیان شد، اتصال کوتاه در مدار سیستم اعلام حریق آدرس پذیر سبب مسدود شدن مدار و از کار افتادن تجهیزات خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، از ایزولاتور اعلام حریق استفاده می شود.

ایزولاتور در زمان تشکیل شدن اتصال کوتاه در مدار، آن بخش از مدار را که بین دو ایزولاتور قرار گرفته است، ایزوله کرده و یک مسیر جایگزین در مدار درست می کند. بنابراین سایر تجهیزات درون مدار می توانند بدون مشکل، فعالیت خود را ادامه دهند. بنابراین در پاسخ به سوال کاربرد ایزولاتور در سیستم اعلام حریق چیست می توان گفت که ایزولاتور از عملکرد تجهیزات در زمان ایجاد اتصال کوتاه محافظت می کند.

خرید ایزولاتور اعلام حریق

پیش از خرید ایزولاتور اعلام حریق باید تعداد ایزولاتورهای مورد نیاز خود را مشخص نمایید. برای مشخص کردن ایزولاتورهای مورد نیاز باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

زمانی که در مدار اتصال کوتاه رخ می دهد، حداکثر باید یک زون از مدار خارج شود. بنابراین در هر زون آتش باید حداقل از یک ایزولاتور استفاده نمایید. همچنین از آنجایی که هر ایزولاتور حداکثر از ۲۵ دتکتور پشتیبانی می کند، در صورت بیشتر بودن تعداد دتکتورها باید از ایزولاتورهای بیشتری استفاده نمایید. گرچه از آنجایی که در اغلب کنترل پنل ها، حداکثر از ۲۵ دتکتور در لوپ پشتیابی می شود، هر لوپ تنها به یک ایزولاتور اعلام حریق نیاز خواهد داشت.

ایزولاتور اعلام حریق

نصب ایزولاتور اعلام حریق

هر ایزولاتور اعلام حریق می تواند حداکثر ۲۵ دتکتور را پوشش دهد و درصورت بیشتر بودن تعداد دتکتورها در لوپ، یک ایزولاتور کفایت نمی کند. خطای اتصال کوتاه ممکن است در هنگام حریق رخ دهد. اتصال کوتاه در حریق بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم استفاده از ایزولاتور می تواند باعث مشکلات جبران ناپذیری گردد.

برای اینکه ایزولاتور اعلام حریق قادر باشد عملکرد خود را در زمان حریق حفظ کند، باید آن را در بخشی از مدار نصب کرد که خود بر اثر حریق دچار خرابی نشود. در حقیقت همانگونه که حریق می تواند سبب از کار افتادن و اتصال کوتاه در مدار شود، می تواند ایزولاتور را نیز از کار انداخته و کل سیستم اعلام حریق را با مشکل روبرو سازد.

بنابراین در هنگام نصب ایزولاتور اعلام حریق ، باید به آسیب پذیری آن بر اثر حریق نیز توجه شود.

مزایای ایزولاتور در سیستم اعلام حریق چیست

با اینکه نصب ایزولاتور اعلام حریق یک ضرورت می باشد، در این بخش به مزایای ایزولاتور اعلام حریق پرداخته ایم. بنابراین اگر می خواهید بدانید مزایای ایزولاتور در سیستم اعلام حریق چیست ، موارد ذیل را مطالعه نمایید.

  • حفاظت از سیستم اعلام حریق در برابر اتصال کوتاه و خطاهای سیستم
  • توانایی تشخیص اتصال کوتاه در مدار اعلام حریق
  • ایجاد مسیر جانبی در مدار هنگام ایجاد شدن اتصال کوتاه در سیستم
  • برگرداندن مدار به حالت عادی بصورت خودکار پس از رفع اتصال کوتاه

بطور کل استفاده از ایزولاتور اعلام حریق ، خطر از کار افتادن کل سیستم در هنگام حریق و ایجاد شدن اتصال کوتاه را به حداقل رسانده و به حفظ عملکرد سیستم کمک می کند.

برندهای ایزولاتور اعلام حریق

ایزولاتورها قطعات بسیار حساس و کارآمدی هستند و باید به بهترین شکل ممکن طراحی و تولید شوند. اگر ایزولاتور خود دچار خرابی شود، عملکرد سیستم با مخاطره روبرو خواهد شد. از برندهای ایرانی ایزولاتور اعلام حریق می توان به برندهای زیتکس، سنس، سایان، آریاک و تسلا اشاره کرد. از برندهای خارجی معتبر سازنده ایزولاتور اعلام حریق نیز می توان برندهای هگزا، آپولو، تله تک، هورینگ و جی اس تی را نام برد.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

دستگاه اعلام حریق

شرکت اعلام حریق

آخرین عناوین

آموزش هیدرولیک و پنوماتیک pdf

جزوه هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یک منبع آموزشی جامع، به بررسی اصول و کاربردهای…

6 ساعت پیش

دستورالعمل اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوار (والمش)

برای دانلود دستورالعمل طراحی و اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوارهای…

1 روز پیش

بلوک گلدانی

بلوک گلدانی که از آن با نام های دیگری چون فلاورباکس یا بلوک شیب بندی…

1 روز پیش

کانیو بتنی چیست

کانیو بتنی چیست؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد در هنگام آشنایی با فرآورده…

1 روز پیش

بهترین بلوک سبک در ساختمان سازی چیست؟

امروزه بلوک های سبک یکی از پرکاربردترین و بهترین بلوک ها در صنعت ساختمان سازی…

2 روز پیش

بررسی بلوک های عایق در ساختمان سازی، مقایسه چند بلوک پرطرفدار

امروزه در صنعت ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری در تولید مصالح نوین صورت گرفته…

2 روز پیش