استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
طراحی

اصول طراحی داخلی رستوران

رعایت اصول طراحی داخلی رستوران در دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی این فضاها اهمیت زیادی در جذب مشتری و افزایش کیفیت محیط دارد. اگر به بهترین و پرفروش ترین رستوران ها توجه کنید، خواهید دید اصول طراحی داخلی رستوران در دکوراسیون آن ها به خوبی رعایت شده و فضایی جذب و مورد پسند عموم افراد به وجود آورده اند. در طراحی داخلی یک رستوران در قدم اول باید به سبک آن توجه کرد. به عنوان مثال در اصول طراحی داخلی رستوران های سنتی از تخت برای نشستن، وجود آبنما یا فواره، استفاده از متریال هایی مانند چوب ، آجر و … استفاده می شود. اما در رستوران های لوکس و مدرن بیشتر از متریال های شیشه، بتن و طراحی های مینیمال و ساده برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

انواع فضاها در اصول طراحی داخلی رستوران

برای بررسی بهتر قوانین و اصول طراحی داخلی رستوران باید ابتدا به بررسی انواع فضاهایی که در طراحی رستوران در نظر گرفته می شود، پرداخت. کانسپت یا سبک کلی رستوران، در انتخاب همه عناصر آن شامل میز و صندلی ها، کفپوش ها، دیوار پوش ها، حتی منو و پوشش کارکنان آن نیز موثر است. کلیت و عناصر اصلی در اصول طراحی داخلی رستوران به یک صورت بوده و تنها در طراحی جزئیات تفاوت دارند.

ورودی رستوران

بر اساس اصول طراحی داخلی رستوران ، ورودی باید دعوت کننده باشد و فضای صمیمی و دوستانه به وجود آورد. افراد به محض ورود به فضای داخلی رستوران باید ابتدا وارد یک فضای پیش ورودی شده و بعد از عبور از آن به پذیرش و سالن غذاخوری برسند. فضای پیش ورودی تا حد امکان باید دوستانه و صمیمی باشد و در تشویق مشتریان برای بازگشت نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

استفاده از انواع فرم ها در دکور داخلی رستوران

میز پذیرش و صندوق

هنگام ورود به یک رستوران اولین فضایی که به چشم می خورد، میز پذیرش است. راهنمایی و خوش آمد گویی به مشتریان در بخش پذیرش صورت می گیرد و به همین دلیل در طراحی این قسمت از رستوران باید فضایی گرم و صمیمی بر اساس اصول طراحی داخلی رستوران به وجود آورد. پیشخوان صندوق نیز باید نزدیک درب ورود و خروج باشد تا برای مشتری ها بهترین نوع دسترسی را داشته باشد.

طراحی مینیمال دکوراسیون رستوران

آشپزخانه

از مهم ترین فضاها در اصول طراحی داخلی رستوران ، آشپزخانه است. فضای آشپرخانه باید دارای یک دسترسی جدا از ورودی مشتری ها داشته باشد. هم چنین تهویه آشپزخانه نیز از جمله نکاتی است که باید به آن بسیار توجه داشت. تهویه آشپزخانه باید به قدر کافی قوی باشد تا بوی غذا وارد سالن غذاخوری نشود. دمای سالن غذاخوری نیز باید مطلوب باشد تا افراد آسایش حرارتی داشته باشند.

رنگ های گرم و روشن در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

سرویس های بهداشتی

یکی از نکاتی که در اصول طراحی داخلی رستوران باید در نظر داشته باشید، جاگذاری سرویس های بهداشتی می باشد. فاصله بخش های خدماتی از سالن پذیرایی و غذاخوری در عین حال که کم و سریع است باید در دیدرس مستقیم نبوده و با کمک دیوار های کوتاه، پارتیشن یا هر روش دیگری، از دید مشتریان رستوران به دور باشد.

انواع چراغ ها برای نورپردازی فضای داخلی رستوران

نورپردازی در اصول طراحی داخلی رستوران

نورپردازی فضا تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. معمولا در رستوران ها از نورهای ملایم و یکنواخت استفاده می شود. همچنین از نورپردازی های شدید و نقطه ای تا حد امکان باید پرهیز کرد. نور شدید و در رنگ های خاص به مرور چشم را خسته کرده و برای فضای رستوران به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. نورپردازی در اصول طراحی داخلی رستوران بر دو نوع طبیعی و نورپردازی مصنوعی است. بخش های مختلف در سالن های پذیرایی و غذاخوری رستوران ها را می توان به بخش های مختلف تقسیم کرده و در هر بخش از انواع مختلف نورپردازی بهره برد. در انتخاب نوع نورپردازی مصنوعی می توان از اصول روانشناسی رنگ ها استفاده کرده و بیشتر از رنگ هایی استفاده کرد که در بیشتر شدن اشتهای افراد تاثیر داشته باشد.

استفاده از نورپردازی طبیعی در فضای داخلی رستوران

رنگ در اصول طراحی داخلی رستوران

انتخاب رنگ مناسب در اصول طراحی داخلی رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع رنگ ها خاصیت ها و ویژگی های متنوعی دارند که برای کاربری های مختلف مناسب می باشند. برای سبک های مختلف نیز باید از رنگ های مناسب استفاده کرد. به عنوان مثال در سبک سنتی از رنگ های روشن و گرم مانند قهوه ای، زرد، قرمز و مانند آن ها می توان استفاده کرد. برای سبک مدرن از رنگ های سرد مانند آبی روشن، سفید، خاکستری و … و در سبک کلاسیک نیز از رنگ های طلایی، نقره ای، سفید، بژ و … استفاده می شود.

طراحی داخلی رستوران با سبک سنتی

گیاهان در اصول طراحی داخلی رستوران

یکی از عناصر پرکاربرد در اصول طراحی داخلی رستوران ، گیاهان می باشند. استفاده از سبزینگی علاوه بر آن که در زیبایی محیط و جذابیت بصری آن نقش دارد، باعث بهتر شدن حال و هوای محیط شده و فضایی دلنشین و آرامش بخش ایجاد می کند. در استفاده از گیاهان نکات مهمی نیز وجود دارد که باید رعایت شود. یکی از آن ها عدم استفاده از گیاهان حساسیت زا و یا گل هایی با بو های شدید و تند است. تاثیر بو و رایحه های مختلف بر اشتها بسیار مهم است به همین جهت در فضاهایی مانند رستوران ها باید به این نکته بسیار توجه نمود.

طراحی داخلی رستوران با سبک مینیمال

نما در اصول طراحی داخلی رستوران

نمای هر ساختمان، اولین تصویری است که در ذهن مخاطب از فضا شکل می گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. نمای فضاهای تجاری باید به گونه ای دعوت کننده طراحی شده و فضا را در یک نظر به خوبی معرفی کند. جلوآمدگی یا عقب رفتن ورودی ساختمان نسبت به جداره پیاده رو یا خیابان، آن را پررنگ تر کرده و به معرفی آن به مخاطب کمک زیادی می کند. بیشتر افراد بر اساس آنچه می بینند قضاوت می کنند بنابراین لازم است در طراحی نما از متریال جذاب و به روز استفاده شده و از لحاظ بصری جذابیت کافی داشته باشد. عواملی مانند اقلیم و فرهنگ منطقه نیز بر طراحی موثر است. نورپردازی نمای ساختمان نیز تاثیر زیادی بر جذابیت ظاهری آن دارد.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی داخلی کلینیک زیبایی

ضوابط طراحی بیمارستان

طراحی کلینیک فیزیوتراپی

آخرین عناوین

آموزش هیدرولیک و پنوماتیک pdf

جزوه هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یک منبع آموزشی جامع، به بررسی اصول و کاربردهای…

1 روز پیش

دستورالعمل اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوار (والمش)

برای دانلود دستورالعمل طراحی و اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوارهای…

2 روز پیش

بلوک گلدانی

بلوک گلدانی که از آن با نام های دیگری چون فلاورباکس یا بلوک شیب بندی…

2 روز پیش

کانیو بتنی چیست

کانیو بتنی چیست؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد در هنگام آشنایی با فرآورده…

2 روز پیش

بهترین بلوک سبک در ساختمان سازی چیست؟

امروزه بلوک های سبک یکی از پرکاربردترین و بهترین بلوک ها در صنعت ساختمان سازی…

3 روز پیش

بررسی بلوک های عایق در ساختمان سازی، مقایسه چند بلوک پرطرفدار

امروزه در صنعت ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری در تولید مصالح نوین صورت گرفته…

3 روز پیش